Plantaardig/vegan eten

Wahaha oh wauw sorry voor deze totaal nutteloze tip :sweat_smile:

2 likes

Volgens mij kan je dit gerecht wel iets aanpassen qua groente, en dan zou het goed moeten zijn (en ik vind het echt een van de lekkerste gerechten ever)? Ik heb deze link mag geloven, zijn kokosmelk, tofu en rijstnoodles, paprika, pakchoi enzo goed.

1 like

Volgens mij als je zoekt op vegan keto (is niet heel veel te vinden maar heus wel wat) vind je dingen die khd arm zijn. En ongezoete soja yoghurt is bijv khd-loos.

Deze lijkt me lekker.

Oh dat is een goeie tip, thanks!

@wompie Haha geen probleem! Ik had zelf voorheen ook geen enkel idee van het bestaan van fodmaps hoor.

@Banananana Oh aan zoeken naar keto recepten had ik nog helemaal niet gedacht. Het vervelende is alleen wel dat allerlei groenten (waaronder bloemkool) dus ook niet kunnen.

Maar ik heb net gebeld met mijn andere zusje, met wie ik het diner ga maken en volgens mij komen we er wel uit! We gaan meerdere kleine gerechten maken en we houden het simpel en overzichtelijk met voornamelijk onbewerkte producten.

Ik ben wel benieuwd trouwens wat de rest van de familie hiervan gaat denken. We hebben best wat mensen die graag vlees eten en mijn zusje en ik hebben zonder met hen te overleggen besloten dat we het vegan houden. Maarja, ze vinden het allemaal wel handig dat wij het eten maken dus ze hebben het maar te accepteren :woman_shrugging: Ohja en ze kennen ons natuurlijk, dus het zou zomaar kunnen dat ze hier al een vermoeden van hebben.

8 likes

Ha, mijn hoofdgerecht (deel 2 althans) wordt ‘per ongeluk’ vegan! Had gewoon super lekkere indonesische gerechten uitgezocht die vega waren, maar toevallig dus vegan. Ga ik mijn vleesetende familie voorschotelen. :heart: Ga niet zeggen dan het vegan is, pas na het eten denk ik! Laten zien hoe het ook kan.

11 likes

Super leuk dat het vegan is! Laat even weten wat ze er van vonden! (wat ze er van vonden vóór ze wisten dat het vegan was en wat ze van het eten vonden nadat ze het wisten haha)

1 like

Ja zal ik doen!!

Hoiii willen jullie me misschien helpen met iets veganizen? Misschien wil ik iets onmogelijks hoor haha maar ik dacht kan het altijd proberen!

Vegan deeg gaat lukken, dat is geen probleem, maar de eieren en de kaas in de vulling? Denk dat de kaas er uit laten geen probleem is, maar de eieren misschien wel? Zou je dat kunnen vervangen met tofu zoals in een vegan quiche?

Het lijkt een beetje op een quiche vulling

Misschien dat van dit recept de vulling je kan helpen?

1 like

Oehhh ja misschien wel! Is vegan heavy cream denk je hetzelfde als vegan kookroom? Ik snap echt niks van die 100 soorten Engelse room.

Ja ik gebruik gewoon die van oatly. Maar soja quisine zal je ook kunnen gebruiken.

1 like

Ik heb al een aantal keer in dit topic gepost omdat ik steeds meer plantaardig probeer te eten. Er worden hier heel veel recepten en info/argumenten gepost, waar ik al veel aan gehad heb :heart:

Het ‘sociale’ aspect zie ik nog wel als een obstakel. Hoe doen jullie het bijvoorbeeld als je op een feestje of op je werk bent en er is bijvoorbeeld bruin stokbrood of naturel chips. Vraag je dan elke keer aan de host of je de verpakking mag checken? Eet je het sowieso niet omdat je geen zin hebt om er telkens om te moeten vragen of waag je de gok omdat dit soort dingen meestal (toch?) vegan zijn?

Netzoals toen ik vegetariër werd merk ik dat ik me weinig druk maak om de dingen die ik niet meer ‘mag’ eten, maar om het sociale aspect wat erbij komt kijken.

Lastig, ik eet vegan en als ik bij ‘vreemden’ of vage kennissen ben en er is naturel chips of gewoon stokbrood vraag ik nooit of ik de verpakking mag lezen. Ik ga er dan ook niet mee ‘te koop lopen’ dat ik vegan eet maar eet gewoon de olijven / naturel chips etc. Ook omdat ik soms geen zin heb ik de discussie. In een restaurant vraag ik het trouwens wel altijd na. Familie, vrienden en collega’s ed weten wel dat ik vegan ben en hun vertrouw ik er blindelings op dat ze de verpakking hebben gechecked. Eigenlijk best stom dat ik het niet bij vreemden/vage kennissen gewoon na vraag omdat ik ook vindt dat het net als bij vegetarisch eten of een allergie gewoon bespreekbaar moet zijn en niet ‘raar’ of zeurderig…

2 likes

Ik heb vandaag een veganistische brioche gebakken, omfg zo lekkerrrr.

18 likes

Haha @Dazed leuk dat jij deze liket trouwens want ga, geïnspireerd door jou, broodpudding maken met een deel ervan

2 likes

Ohh lekker! Benieuwd wat je er van vindt :blush:

1 like

De naam zegt het al, heavy cream is (kook)room met een hoger vetpercentage. Ik zou dus inderdaad voor vegan kookroom gaan en er evt een beetje extra olijfolie aan toevoegen om dat romige/vettige te simuleren :slight_smile:

1 like

Hmm ik heb hier niet zoveel moeite mee geloof ik. Ik moet zeggen dat ik vaak niet hoef te vragen of iets vegan is omdat ik inmiddels best wel wat ervaring/kennis heb. Soms is het genoeg om alleen naar het merk te vragen (is er bijvoorbeeld paprikachips en is die dan van Croky, dan is ie vegan, is ie van een ander merk, dan niet). Bij twijfel vraag ik altijd (al is de verpakking soms al weggegooid haha). Ik denk dat het gewoon wennen is en hoe meer je straks weet, hoe minder je hoeft te vragen!

2 likes

Op Instagram zag ik dat Deen een vegan kerststol verkocht. Toen ik tegen mij moeder zei dat ik alle Deen supermarkten af ging speuren naar een stol, vertelde ze dat er al eentje voor me gekocht heeft :hugs: ik kijk nu al uit naar het kerstontbijt met de stol & AH basic croissantjes.

11 likes

Ik was bij een strandpaviljoen vanmiddag en daar stond op friet na niks plantaardigs op de lunchkaart. Ze hadden niet eens vegetarische broodjes, het was allemaal met vlees of vis. Maar toen heeft de kok speciaal voor mij een heel lekkere veganistische salade gemaakt!

23 likes