Plantaardig/vegan eten

Mag ik vragen wat het fodmap dieet is? Misschien kunnen wij meedenken met een paar leuke gerechten!

2 likes

Alle groepen voedingsstoffen waar een mens zoal buikpijn van kan krijgen (last van je darmen) mag je dan een hele poos niet eten, om ze dan per categorie gecontroleerd te herintroduceren. Dan krijg je door voor welke fodmaps (zo heten die groepen) je wel en niet gevoelig bent.

@Chipss Ze doet nu inderdaad het eliminatiedieet, dus helemaal geen fodmaps.

Wat lief dat jullie willen meedenken! Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan hoor ik het heel graag hoor, maar het is echt allemaal heel erg specifiek (die groente niet, die wel, die alleen beperkt, enz). Maar ik vind het zelf wel een leuke sog-activiteit om dit allemaal uit te zoeken!

1 like

FODMAP’s zijn bepaalde koolhydraten die moeilijk of niet opgenomen worden in de darmen. Voor veel mensen is dit geen probleem, maar sommige krijgen daardoor behoorlijke klachten. Door die koolhydraten zo veel mogelijk uit het dieet te halen en later te herintroduceren, weet je precies van welke soort koolhydraat die persoon last krijgt.
Als je in het eliminatiedieet zit eet je zo min mogelijk koolhydraten voor minimaal 6 weken.

@Violoncello ik neem een beetje aan dat je zusje bij een diëtist onder behandeling is? Wellicht dat ze ook aan haar diëtist kan vragen of zij een paar recepten weet?

2 likes

Wow leuke sog activiteit idd. Zuivel sluit je al uit maar bonen en witte kookhydraten enzo mogen dan ook niet? Ik heb er weinig verstand van en weet niet eens of je een amuse maakt, maar ik had met vriendinnenkerstfeest deze gemaakt: https://www.loveandlemons.com/sweet-potato-avocado-tartare/

En dat was heel lekker. Miss (met wat aanpassigen) dieetproef. Of 3 versies en dan aps voorgerecht. Tot zover mijn input hahaha

1 like

Dat is wel echt een uitdaging denk ik. Een vriendin van me die vegetariër is heeft het ook een tijdje gedaan en die zei dat ze bijna overwoog om weer vlees te gaan eten omdat ze echt super veel dingen niet mocht en dat bij dit dieet vlees en vis nou net de weinige dingen waren waar amper restricties aan zaten.

Maar ben wel heel benieuwd of het je gaat lukken! Laat je weten wat het geworden is?

1 like

Dat ziet er wel lekker uit, ik ga hem onthouden voor een andere keer!

(Zoete aardappel, avocado en ui zijn alledrie fodmap-rijk, dus voor nu gaat het hem helaas niet worden :grimacing:)

@Sundance

Ja ik zal volgende week even foto’s posten van wat het geworden is!

En klopt, mijn zusje at al vlees, maar sinds ze dit doet is eet ze echt één en al dierlijke producten. Geen zuivel dan, maar wel erg veel vlees, vis en eieren :frown: (Voor mij is dat nog een extra reden om iets te willen maken dat binnen haar dieet past, maar wel plantaardig is.)

1 like

Wahaha oh wauw sorry voor deze totaal nutteloze tip :sweat_smile:

2 likes

Volgens mij kan je dit gerecht wel iets aanpassen qua groente, en dan zou het goed moeten zijn (en ik vind het echt een van de lekkerste gerechten ever)? Ik heb deze link mag geloven, zijn kokosmelk, tofu en rijstnoodles, paprika, pakchoi enzo goed.

1 like

Volgens mij als je zoekt op vegan keto (is niet heel veel te vinden maar heus wel wat) vind je dingen die khd arm zijn. En ongezoete soja yoghurt is bijv khd-loos.

Deze lijkt me lekker.

Oh dat is een goeie tip, thanks!

@wompie Haha geen probleem! Ik had zelf voorheen ook geen enkel idee van het bestaan van fodmaps hoor.

@Banananana Oh aan zoeken naar keto recepten had ik nog helemaal niet gedacht. Het vervelende is alleen wel dat allerlei groenten (waaronder bloemkool) dus ook niet kunnen.

Maar ik heb net gebeld met mijn andere zusje, met wie ik het diner ga maken en volgens mij komen we er wel uit! We gaan meerdere kleine gerechten maken en we houden het simpel en overzichtelijk met voornamelijk onbewerkte producten.

Ik ben wel benieuwd trouwens wat de rest van de familie hiervan gaat denken. We hebben best wat mensen die graag vlees eten en mijn zusje en ik hebben zonder met hen te overleggen besloten dat we het vegan houden. Maarja, ze vinden het allemaal wel handig dat wij het eten maken dus ze hebben het maar te accepteren :woman_shrugging: Ohja en ze kennen ons natuurlijk, dus het zou zomaar kunnen dat ze hier al een vermoeden van hebben.

8 likes

Ha, mijn hoofdgerecht (deel 2 althans) wordt ‘per ongeluk’ vegan! Had gewoon super lekkere indonesische gerechten uitgezocht die vega waren, maar toevallig dus vegan. Ga ik mijn vleesetende familie voorschotelen. :heart: Ga niet zeggen dan het vegan is, pas na het eten denk ik! Laten zien hoe het ook kan.

11 likes

Super leuk dat het vegan is! Laat even weten wat ze er van vonden! (wat ze er van vonden vóór ze wisten dat het vegan was en wat ze van het eten vonden nadat ze het wisten haha)

1 like

Ja zal ik doen!!

Hoiii willen jullie me misschien helpen met iets veganizen? Misschien wil ik iets onmogelijks hoor haha maar ik dacht kan het altijd proberen!

Vegan deeg gaat lukken, dat is geen probleem, maar de eieren en de kaas in de vulling? Denk dat de kaas er uit laten geen probleem is, maar de eieren misschien wel? Zou je dat kunnen vervangen met tofu zoals in een vegan quiche?

Het lijkt een beetje op een quiche vulling

Misschien dat van dit recept de vulling je kan helpen?

1 like

Oehhh ja misschien wel! Is vegan heavy cream denk je hetzelfde als vegan kookroom? Ik snap echt niks van die 100 soorten Engelse room.

Ja ik gebruik gewoon die van oatly. Maar soja quisine zal je ook kunnen gebruiken.

1 like

Ik heb al een aantal keer in dit topic gepost omdat ik steeds meer plantaardig probeer te eten. Er worden hier heel veel recepten en info/argumenten gepost, waar ik al veel aan gehad heb :heart:

Het ‘sociale’ aspect zie ik nog wel als een obstakel. Hoe doen jullie het bijvoorbeeld als je op een feestje of op je werk bent en er is bijvoorbeeld bruin stokbrood of naturel chips. Vraag je dan elke keer aan de host of je de verpakking mag checken? Eet je het sowieso niet omdat je geen zin hebt om er telkens om te moeten vragen of waag je de gok omdat dit soort dingen meestal (toch?) vegan zijn?

Netzoals toen ik vegetariër werd merk ik dat ik me weinig druk maak om de dingen die ik niet meer ‘mag’ eten, maar om het sociale aspect wat erbij komt kijken.

Lastig, ik eet vegan en als ik bij ‘vreemden’ of vage kennissen ben en er is naturel chips of gewoon stokbrood vraag ik nooit of ik de verpakking mag lezen. Ik ga er dan ook niet mee ‘te koop lopen’ dat ik vegan eet maar eet gewoon de olijven / naturel chips etc. Ook omdat ik soms geen zin heb ik de discussie. In een restaurant vraag ik het trouwens wel altijd na. Familie, vrienden en collega’s ed weten wel dat ik vegan ben en hun vertrouw ik er blindelings op dat ze de verpakking hebben gechecked. Eigenlijk best stom dat ik het niet bij vreemden/vage kennissen gewoon na vraag omdat ik ook vindt dat het net als bij vegetarisch eten of een allergie gewoon bespreekbaar moet zijn en niet ‘raar’ of zeurderig…

2 likes

Ik heb vandaag een veganistische brioche gebakken, omfg zo lekkerrrr.

18 likes