Plantaardig/vegan eten

Hopelijk komt oatly gauw met hun oatgurt. Ben zo benieuwd.

1 like

https://www.ah.nl/producten/product/wi466162/ah-soja-vleugje-kokos

Ik vind deze lekker, smaakt lekker naar kokos

Ja die is ook best wel chill vond ik! Gewoon vrij neutraal, dus zeker voor koken en zo wel fijn. Maar ik vond het wel duur dus kocht het niet zo vaak (dit was toen ik in Zweden woonde, daar is het er wel al een paar jaar).

1 like

Ik probeerde deze vandaag, lekker! Wel zoet maar minder khd dan havermelk. Denk ook dat ie lekker opschuimt.

4 likes

Waarvan?

Marqt

1 like

Ja deze is chill! Interessante samenstelling ook, zit bijvoorbeeld edelgist in omdat dat een soort ‘grassige melksmaak’ zou moeten geven. :stuck_out_tongue:

1 like

Die melk schuimt echt muy buenoooo

6 likes

Ben super blij. Voor oudejaar komen 2 koppels eten bij ons en al het eten wordt besteld bij een vegan restaurant van bij ons in de buurt.
Terwijl mijn vrienden allemaal vleeseters zijn. Echt leuk dat ze een effort willen doen.:heart:

15 likes

Wauw! Mag ik ook komen? :sweat_smile:

1 like

Ja hoor! Wel eventjes rijden denk ik :yum: :yum:

5 likes

Wauw! Jaloers haha. Voor lekker eten, wil ik best even rijden hoor! :smirk:

1 like

Ik ben aan het bedenken wat we als kerstdiner kunnen eten, maar één van mijn zusjes is bezig met het fodmap-dieet. En ik vind het het leukst als iedereen alles kan eten, dus nu wil ik een kerstdiner dat volledig plantaardig én fodmap-proof is, het is me wat.

2 likes

Oef, lastig… Welke fodmaps eet ze niet of volgt ze het eliminatiedieet en eet ze momenteel helemaal geen fodmaps? (Ik weet niet of ik je kan helpen hoor, FODMAP vrij eten vind ik echt heel moeilijk)

1 like

Mag ik vragen wat het fodmap dieet is? Misschien kunnen wij meedenken met een paar leuke gerechten!

2 likes

Alle groepen voedingsstoffen waar een mens zoal buikpijn van kan krijgen (last van je darmen) mag je dan een hele poos niet eten, om ze dan per categorie gecontroleerd te herintroduceren. Dan krijg je door voor welke fodmaps (zo heten die groepen) je wel en niet gevoelig bent.

@Chipss Ze doet nu inderdaad het eliminatiedieet, dus helemaal geen fodmaps.

Wat lief dat jullie willen meedenken! Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan hoor ik het heel graag hoor, maar het is echt allemaal heel erg specifiek (die groente niet, die wel, die alleen beperkt, enz). Maar ik vind het zelf wel een leuke sog-activiteit om dit allemaal uit te zoeken!

1 like

FODMAP’s zijn bepaalde koolhydraten die moeilijk of niet opgenomen worden in de darmen. Voor veel mensen is dit geen probleem, maar sommige krijgen daardoor behoorlijke klachten. Door die koolhydraten zo veel mogelijk uit het dieet te halen en later te herintroduceren, weet je precies van welke soort koolhydraat die persoon last krijgt.
Als je in het eliminatiedieet zit eet je zo min mogelijk koolhydraten voor minimaal 6 weken.

@Violoncello ik neem een beetje aan dat je zusje bij een diëtist onder behandeling is? Wellicht dat ze ook aan haar diëtist kan vragen of zij een paar recepten weet?

2 likes

Wow leuke sog activiteit idd. Zuivel sluit je al uit maar bonen en witte kookhydraten enzo mogen dan ook niet? Ik heb er weinig verstand van en weet niet eens of je een amuse maakt, maar ik had met vriendinnenkerstfeest deze gemaakt: https://www.loveandlemons.com/sweet-potato-avocado-tartare/

En dat was heel lekker. Miss (met wat aanpassigen) dieetproef. Of 3 versies en dan aps voorgerecht. Tot zover mijn input hahaha

1 like

Dat is wel echt een uitdaging denk ik. Een vriendin van me die vegetariër is heeft het ook een tijdje gedaan en die zei dat ze bijna overwoog om weer vlees te gaan eten omdat ze echt super veel dingen niet mocht en dat bij dit dieet vlees en vis nou net de weinige dingen waren waar amper restricties aan zaten.

Maar ben wel heel benieuwd of het je gaat lukken! Laat je weten wat het geworden is?

1 like

Dat ziet er wel lekker uit, ik ga hem onthouden voor een andere keer!

(Zoete aardappel, avocado en ui zijn alledrie fodmap-rijk, dus voor nu gaat het hem helaas niet worden :grimacing:)

@Sundance

Ja ik zal volgende week even foto’s posten van wat het geworden is!

En klopt, mijn zusje at al vlees, maar sinds ze dit doet is eet ze echt één en al dierlijke producten. Geen zuivel dan, maar wel erg veel vlees, vis en eieren :frown: (Voor mij is dat nog een extra reden om iets te willen maken dat binnen haar dieet past, maar wel plantaardig is.)

1 like