Plantaardig/vegan eten

Mine too! Want je gooit er wat rauwkost (En ik maak eigen knoflooksaus) op, dus ook nog niet mega ongezond :sweat_smile:

Een tijdje terug had je bij AH van die magnetron maaltijden met stampot en een product van de vega slager, een gehacktbal of zoiets. Maar volgens mij hebben ze die niet meer?
Misschien kun je wel kant en klare stampot kopen en dan uit de koeling zoiets erbij, maar dat is natuurlijk meer werk.
Echt stom dat ze die niet meer hebben!

1 like

Je kan natuurlijk ook idd stamppot (evt met vegan vleesvervanger) of pasta in meerdere porties maken en invriezen

1 like

Weet iemand een goed vegan alternatief voor M&Ms wat in Nederland te verkrijgen is? Of Maltesers? Dat zijn eigenlijk de enige snacks die ik nog wel eens mis haha.

Hier kun je in de biowinkel pinda’s, amandelen en hazelnoten met een laagje pure chocolade kopen. Ze zitten in van die grote bakken waar je zelf uit kunt scheppen. Die zijn vegan.
De chocolatier verkoopt ze trouwens ook.
Is niet helemaal hetzelfde maar misschien is dat wat? Erg lekker in ieder geval :yum:

Geen idee of ze het ook in NL verkopen maar hier heb je Orbs, lijkt best wel op Maltesers!

1 like

Hahaha nee sorry onacceptabel, je kan echt niet zeggen dat geroosterde kikkererwten op maltesers lijken. Geroosterde kikkererwten met chocola is mega lekker maar nowhere near maltesers.

2 likes

Haha ik snap je gedachtengang maar dit smaakt echt niet naar kikkererwten! Is heel knapperig en niet zompig of kikkererwt achtig. Ik was eerst ook skeptisch!

1 like

Wow waarom had ik dit topic genegeerd? Geen idee

Ik ben sinds kort vegan aan het (proberen) te eten en ben echt zoekende naar bij voorkeur eiwitrijke gerechten. Maar ik ben wel lui/gemakzuchtig. Is denk ik de voornaamste reden dat ik eerder alleen vegetarisch at.

En ik worstel een beetje met soja, ik eet nu heel veel soja (kwark vooral) en of dat zo goed voor je is? Vind het maar ingewikkeld :sweat_smile:
Maar ik ga eerst maar eens de rest van het topic doorspitten voor tips en aanraders!

Qua eiwitten zijn sowieso vegetarische kipstukjes en seitan heel erg eiwitrijk!

1 like

Thanks! Die kipstukjes eet ik al veel, maar ga ook eens kijken naar seitan dan.

Ik zie dat een aantal dingen waar ik mee zit idd ook al voorbij komen aan het begin van dit topic haha. Ben zo’n 1200 berichten verder dus heb nog even te gaan. Ben ook een lijstje aan het maken van dingen die ik nodig heb (oa kala namak, liquid smoke… hoewel ik viking rookzout heb momenteel, dat geeft t eten ook wel een beetje een rooksmaak). En een kaasdoek wil ik ook. Volgens mij moet ik sowieso eens bij veggiedeli bestellen, haha.

Coronatijd is wel een goede tijd om dit allemaal uit te zoeken, heb nu tenminste ook wel wat meer tijd om te koken etc dan normaal door gebrek aan reistijd. dus hopelijk kan ik er een beetje routine/m’n weg in vinden in de komende periode!

4 likes

Ohh ik heb gisteren lemon meringue taart gemaakt met aquafaba en het was lekkerrrr :yum::yum:

Ik heb dit recept gebruikt en een beetje aangepast, bv veel minder suiker.

6 likes

Ik heb inmiddels op mn laptop echt 20 tabbladen openstaan met jullie recepten etc, haha. Zeker die taarten etc lijken me zo lekker, maar ik ben ook op mn eten aan het letten omdat ik iets wil afvallen en dan wil ik niet te veel gaan bakken, omdat ik het dan alleen moet opeten :sweat_smile:

Maar over een paar weken ben ik jarig (en vrij dus heb de tijd) dus dan wil ik sowieso 1 of meerdere vegan taarten/cakes gaan bakken. Nu nog kiezen welke :biggrin:

Zo zonde eigenlijk dat ik dit topic zo laat pas ontdek, want er staan echt veel goede tips etc in en vind het echt een fijne sfeer. Had ik veel eerder moeten ontdekken!

7 likes

Ik had vanavond mijn barbecue met alleen maar vleeseters (ik vroeg hier onlangs om tips). Van tevoren had ik er zoo geen zin in, maar het is me alles meegevallen!

Oke, het feit dat ik plantaardig eet (‘Mag je dan ook geen vis?! En ei dan? Hier, wil je een broodje met kruidenboter? Oh mag je dat ook al niet?!’) zorgde wel voor veel opmerkingen, maar het was gelukkig allemaal niet op een aanvallende of juist defensieve manier.

Ik had uiteindelijk trouwens de chorizo worstjes van Garden Gourmet (eigenlijk wilde ik liever de braadworst, maar die hadden ze bij mijn AH niet) en de gemarineerde burgers van de AH zelf meegenomen. Vooral die burgers vond ik heel lekker. En ik had nog aardappelsalade en de ‘Boursin’ van Sjurrr gemaakt, dat vond de rest ook wel een succes!

9 likes

Dé HEMA-hotdogsaus is blijkbaar ook los te koop :heart_eyes:

13 likes

Ik vind dit altijd zo’n stomme opmerking.
Ik MAG alles maar KIES ervoor om niet zomaar alles in m’n mik te duwen.

Doet me er trouwens ook aan denken dat een meisje dat ik ken dat vega was en zich afvroeg of ze dan wel of niet slakken mocht eten want dat wilde ze zo graag. Dat moet je toch zelf bepalen? Er is geen wetboek of zo, lijkt mij vrij duidelijk dat het gewoon een dier is dat je eet maar als je dat graag wilt houdt niemand je tegen? Ik ga je niet aanpraten dat het met een slak heus wel ok is, zoek het lekker zelf uit.

13 likes

Ohja deze opmerking altijd ‘dat mag jij niet’. Ik WIL het niet, vriend, ik mag alles.

13 likes

Omg deze moet ik hebben.

Heb gisteren ook de vego hazelnootreep geproefd en daarmee kom ik het leven wel door qua chocoladebehoefte :heart_eyes:
Ennnn de robuuste koeken van LU.

3 likes

Review tijd (beide van ekoplaza)

Deze is zoo lekker. Hij smaakt serieus naar paprika chips, love it. En vrij gezond als je het met andere vleesvervangers vergelijkt
9/10

Ook heel lekker, beetje plakkerig maar echt lekker op een broodje met zuurkool en mosterd bijvoorbeeld
8/10

12 likes

Klinkt goed!:heart_eyes:

1 like