Plantaardig/vegan eten

Toen ik net begon met Vegan eten, vond ik kaas laten staan ook altijd super lastig. Maar ik heb het idee dat als je een langere tijd niet meer gegeten hebt, het vanzelf makkelijker wordt. Alsof je zeg maar eerst echt moet afkicken ofzo? Niet echt advies dus… Maar als je het moeilijk hebt jezelf eraan te herinnerend waarom je het niet wil eten?

2 likes

Ik was gisteren uiteten en niet goed voorbereid, het was een italiaan dus ik ging er vanuit dat er altijd wel een penne arrabiata of zo zou zijn… Maar er was echt geen enkel vegetarisch gerecht zonder room of boter :unamused:, ik kon wel droge gnocchi krijgen.
Uiteindelijk toch voor gnochhi met paprikasaus met room erin gegaan… en het was niet eens lekker. Ohja en ik had gevraagd dan we de kaas weg te laten maar die zat er gewoon doorheen.

Ik bedenk me nu ik dit typ trouwens pas dat de kans heel groot is dat pasta bij een italiaan op basis van ei is dus ook niet ok.

Ik moet duidelijk nog wennen haha!

Vanavond weer uiteten, nu met mijn schoonfamilie en die weten nog niet dat ik vegan eet.

Hmm bij een echte goede Italiaan is dat juist niet zo. Officieel behoort pasta geen ei te bevatten. Maar bij de minder ‘goede’ zaakjes stoppen ze tegenwoordig helaas wel vaker ei in de pasta, dus het is afhankelijk van het restaurant!

Verder is uit eten een van de lastigste dingen als veganist… Hopelijk wordt het steeds makkelijker nu we met steeds meer zijn!! :muscle::muscle:
Als je weet dat je gaat uit eten kun je misschien beter van te voren even het menu bekijken? Ik kijk altijd gewoon naar de verschillende gerechten op het menu samen met de allergie kaart en maak daarvan een combinatie… dat gaat vaak zo; oh hier zit pasta in, als ik die bestel zonder kaas en vlees, en dan van dit andere gerecht wil ik de (perongeluk) vegan saus en van een ander gerecht deze en deze groente. Dan ga ik voorbereid het restaurant in en voel ik me een stuk beter. Al heb ik wel eens gehad dat ze hier niet aan mee wilden doen, maar dan gaat de ober vaak mee denken wat dan wel een oplossing zou kunnen zijn.
Ook bel ik vaak van te voren en vraag ik of ik de kok mag spreken (als diegene die opneemt niks weet over veganisme/plantaardig eten/diervrij eten)

2 likes

Goede tip inderdaad! Vanavond is het in een restaurant met buffet (niet per se iets om me op te verheugen lol), dus dan is het hopelijk gemakkelijk om gewoon sla, groente en friet te eten haha.

Ik moet me vooral ook een beetje over de ongemakkelijkheid heenzetten om te zeggen dat ik veganistisch eet en om moeilijke vragen te stellen.

De Pain Quotidien heeft trouwens veel vegan opties zag ik laatst, en ook echt lekker.

1 like

Aaah buffet is denk ik wel makkelijker ja! Al zou het helemaal chill geweest zijn als je het van te voren had aangegeven. Want de 2x dat ik het had aangegeven bij een buffet kreeg ik van de kok een hele uitleg wat er allemaal in de gerechten zit en had hij nog wat speciale dingen alleen voor mij gemaakt. M’n familie keek allebei de keren jaloers naar m’n bord en de vriend van mn nicht (die geen vlees eet) zei dat hij de volgende keer ook maar gaat zeggen dat hij vegan eet want ik krijg altijd de lekkere dingen :joy:
Maar dat is ook geluk hebben met de cateraar en of diegene graag mee wil werken.

En begrijpelijk hoor, ik vind socialse kwesties nog steeds lastig en ik ben nu denk 3 jaar vegan. Toch blijf ik het ongemakkelijk vinden… Het eerste jaar is helemaal kut omdat iedereen dan ook wil discussiëren enzo. Maar het helpt om gewoon te zeggen; ik eet dat niet, klaar. En dan niet het ene moment wel en andere moment niet, dan emotioneel reageren en dan weer zeggen ja ach beetje melk in chips maakt ook niet uit --> dat geeft een dubbel beeld aan je omgeving en daar kunnen ze niet aan wennen. Een rechte lijn trekken waar jij je comfortabel voelt en je daar bij houden is het makkelijkste voor jezelf en voor je omgeving - vond ik tenminste!! Maar blijft lastig hoor!!! En onthou, fouten maken mag

Edit: Sorry voor dit lange verhaal :joy:

1 like

Oeh dit wil ik echt een keer proberen! Lent is niet zo ver dus ga ik zeker eens doen!

1 like

Ik wilde hier nog even op reageren want dit klopt niet. In het Noorden van Italië maken ze pasta met ei, in het Zuiden zonder ei. Italiaanse restaurants in Nederland zijn meestal een mengelmoes dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat iedere ‘goede’ Italiaan pastadeeg zonder ei maakt. :flushed:

Verder dankjewel aan iedereen voor alle tips en recepten, ik zal weer in lurkmodus verdwijnen.

1 like

Ow :flushed::flushed: Hmmm ik heb echt ZO ontzettend vaak o.a. in vegan groepen gelezen dat ze in de ‘officiële Italiaanse keuken’ geen ei gebruiken, dat ik daar een beetje van uit ben gegaan :scream:. Ook is een (niet vegan) vriend van mij Italiaans die dit beaamde en er zelfs een vrij sterke mening over had dat dit altijd zonder ei is, maar zijn hele familie komt inderdaad uit het zuiden. Goed dat je dit zegt dus, wist ik oprecht niet!
Maar ik bedoelde zeker niet dat iemand er maar gewoon van uit moet gaan dat pasta altijd zonder ei is bij een Italiaans uitziende tent; altijd navragen!

@Chipss
Ja het is echt een soort ‘strijd’ tussen noord en zuid, hehe. Ik wil hiermee trouwens niemand belerend toespreken hoor of zeggen dat je iets ‘fouts’ heb gedaan want ik eet zelf niet eens per se vegan, maar ik ben wel best een Italofiel dus ik moest hier gewoon even op reageren.
(Ik ga wel weer een goede poging wagen trouwens, vandaar mijn gelurk.)

@Flamoes aaah nou good to know haha. En nee joh, alleen maar goed dat je me corrigeert!

Ooh dat klinkt super (van de buffetkok die speciaal nog gerechten maakt).
Mij lijkt het ook een leuke uitdaging voor een kok om een lekkere vegan maaltijd neer te zetten, maar denk dat niet iedereen er zo over denkt.

De serveersrer vroeg ook of in allergisch was en vond het echt stom om te zeggen “nee, ik eet het gewoon niet”. Ach ja, zal wel steeds makkelijker worden!

Breaking news!!! Eind 2019 zijn als het goed is alle producten van De Vegetarische Slager vegan! (https://www.enjoytheveganmovement.nl/blog/de-vegetarische-slager-eind-2019-zijn-al-onze-producten-vegan-interview/)

28 likes

Top nieuws dit! Toen vorig jaar Garden Gourmet z’n receptuur veranderde om weg te gaan van E-nummers en dan maar ei toevoegde in de nuggets en schnitzel, heb ik hun producten niet meer gekocht. Leuk dat andere merken wel de goede richting uitgaan! Ik snap ergens de beweging om weg te willen gaan van e-nummers, maar jammer dat ze dan voor een ei-alternatief gaan. Als je een gepaneerd lapje eet weet je ook wel dat dit niet het ‘gezondste’ stuk op je bord is, met of zonder e-nummers :upside_down_face:

Tipje voor de belgen onder ons: delhaize heeft sinds kort van het huismerk vegan vissticks. Ik vond ze eerst niet terug omdat ik in het veggie-schap keek, maar ze liggen dus gewoon bij de voorverpakte vis. Ik vind ze zelf heel lekker!

7 likes

Ik wist dat helemaal niet van Garden Gourmet! Vivera is volgens mij ook bezig om meer plantaardig te worden.

Jaa die vissticks (ze heten zeesticks geloof ik haha) zijn echt heeeel lekker, lijken heel erg op echte vissticks zowel qua smaak als structuur.

Haha amen!

Vooral als mensen gaan haten op vleesvervangers omdat daar E-nummers in zitten en vlees zogenaamd ‘clean’ en natuurlijk is.

3 likes

Omg ik was laatst in een restaurant waar de hele tafel op ons moest wachten omdat de keuken eerst ontsmet moest worden alvorens ons eten klaargemaakt werd.
Dit werd ons tijdens het wachten (terwijl de rest hun eten al had) pas verteld dus toen was het ook te laat om nog te zeggen dat het niet nodig was.

Echt niet handig ook gewoon, lijkt me logisch dat je dat eerst even vraagt? Nu zit de rest met eten voor hun neus te wachten ( ‘jongens eet maar alvast’ / ‘nee joh we wachten wel even’) terwijl het mij echt niet uitmaakt als er een spettertje koemelk door m’n eten zit.

1 like

Geen eten maar ik kom er net achter dat er in de meeste condooms caseine (van melk dus), wie verzint het?! Heb net vegan condooms van G.lyde besteld :grin: iemand ervaring mee?

:confused::confused::confused::confused::confused::confused: whut? Het zit ook echt óveral in he…

3 likes

Vorig jaar was ik bij de teambbq nog de gekkie met dr eigen spiesjes, die maar vooraf dr eten moest bakken.
Dit jaar mag ik een gedeelte van de bbq “veganizen” en is er een speciale vegan barbecue :muscle:t3::hugs::green_heart:

16 likes