Plekken in Europa waar je geweest moet zijn

In de zomervakantie gaan we, met een camper, een rondreis door Europa maken. We willen in +/- 5 weken zoveel mogelijk van Europa zien. Het is de bedoeling dat we eerst richting het zuiden rijden en dan vanuit oostelijke richting weer terug rijden. Landen als Finland en Noorwegen zullen we nu dus (helaas) niet meepakken, maar dat is misschien weer leuk voor het jaar erop :wink:

We hebben de kinderen gevraagd om een lijstje te maken van dingen die zij zouden willen zien (bv. watervallen en bergen) en wat ze graag zouden willen doen. De route leggen we dan globaal vast aan de hand van die dingen zodat we wel een beetje een doel en schema hebben, maar verder gaan we gewoon rijden en kijken waar we uitkomen.

Dus vertel, wat zijn de mooiste plekken die je gezien hebt? Wat is het leukste wat je ooit gedaan hebt? Kortom waar moeten we echt naar toe?
Het mag echt vanalles zijn, van museum tot markt van stad tot bos.

Hopelijk hebben jullie leuke input zodat wij ideeƫn genoeg hebben om er een onvergetelijke vakantie van te kunnen maken.

13 likes

Krakau! En ik ben van mening dat je Auschwitz gezien moet hebben, maar dat is persoonlijk. En de oorlogsmonumenten in Berlijn.

11 likes

Ik sluit me hierbij aan, ik ben toevallig dinsdag in Auschwitz geweestā€¦heel indrukwekkend en heftig.

4 likes

Als je het jaar erop naar Noorwegen gaat, de Lofoten is echt het prachtigste gebied waar ik ben geweest!

Ga mee met de tips voor Auschwitz, was echt een indrukwekkende plek. Krakau zelf vond ik ook een leuk stadje om doorheen te wandelen.

3 likes

Het Triglavgebergte in Sloveniƫ. En de rest van Sloveniƫ ook.

11 likes

Ja sorry super clichƩ maar Rome
Ik ben er al 4x geweest en nog steeds niet uitgekeken

7 likes

Beetje random, maar los van mooie plekken om te gaan zien, vond ik het toen ik met mijn ouders op vakantie ging superleuk om naar kleine campings in zuid-Frankrijk (Provence) te gaan met alleen een zwembad en pingpongtafel. Waren de beste vakanties ooit en maakte daar altijd vet veel vrienden, dus dat is misschien wel een fijne afwisseling en aanvulling bij zoā€™n roadtrip, vooral als je 5 weken de tijd hebt. Een paar dagen daar chillen en leuke kleine dorpen en markten bezoeken en dan weer door naar grootsere dingen.

6 likes

De petite train jaune in de Franse Pyreneen.

2 likes

Als kind vond ik Saint Tropez ook echt fantastisch. Alsof je een compleet andere wereld instapt met al die enorme jachten en autoā€™s.

4 likes

Ik ben fan van Ohrid, Macedoniƫ. En ik vind de combi natuur/grotere stad leuk. Dus als je naar een stad gaat kun je kijken of er een natuurgebied in de buurt is.
Het lijkt me aan de ene kant heel gaaf maar vijf weken klinkt ook wel heftig. Ben heel benieuwd hoe het zal zijn voor jullie!

3 likes

De ArdĆØche in Frankrijk
Kroatie heeft mooie plekken
Het moezelgebied in Duitsland
Kopenhagen (lievelingsstad)
Toscane

3 likes

Bedankt alvast voor al jullie reacties.

Ik ben over een uurtje thuis en dan ga ik alles even rustig doorlezen en op jullie reageren!

Plitvice / Dubrovnik / Krka watervallen in Kroatiƫ
Meer van Bled, Sloveniƫ

4 likes

Portugal is echt mijn lievelingsland! Vooral Lissabon vind ik echt een toffe stad. Lekker eten, aardige mensen en fantastische cultuur.

En ik ben nu in Siciliƫ. Is ook wel echt een aanrader hoor! Sowieso Italiƫ natuurlijk met zo ontzettend veel geschiedenis. En ik vond persoonlijk Florence een mooiere stad dan Rome. Hoewel Rome denk ik wel echt gaaf is met kinderen. Zelfs mijn fantasie als volwassene sloeg daar op hol bij het colloseum en al die Romeinse gebouwen.

2 likes

Ik weet niet of dit te ver naar het oosten is, maar Griekenland! Zo veel mooie plekken, ook op het vaste land. En Athene = lifeeeeee :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ja, is ook leuk om vanuit Venetiƫ met de boot naartoe te gaan!

1 like

Bedankt allemaal! Ik heb alles opgeschreven :heart_eyes:

@Hectometer ik zie dat het ook helemaal niet zo lang varen is, en dat er veel verschillende overtochten zijn. leuk idee!

@anon98052296 en @xMillieeee, ja ik wil ook heel graag nog een keer naar Auswitz, ben daar al geweest en ik vind ook dat de kinderen daar een keer geweest moeten zijn, twijfel alleen een beetje of ze niet te jong zijn.

@Quinoa ja Noorwegen is sowieso prachtig! Ik heb het op mijn lijstje erbij geschreven.

@Rozevarken ik ben nog nooit in SloveniĆ« geweest, dus daar willen we zeker naar toe! De petite train jaune ziet er ook gaaf uit. Daar ga ik me zeker even in verdiepen. En dure autoā€™s en boten kijken is altijd leuk haha.

@lapzwans geeft niks haha. Rome is gewoon een prachtige stad. Al ligt het misschien net niet lekker op de route.

@EleanorRigby ja klopt de kleine dingen maken het ook gewoon leuk. En we willen zeker ook een paar dagen relaxen en aan een zwembad zitten.

@Evenveel mijn zoon houd van kastelen dus dat staat op onze to-do list. Ik denk dat Portugal inderdaad net te ver is. Als we ook nog naar al die andere landen moeten haha.

@anon22402465 ik vind het ook best spannend hoor. Maar we zijn al een paar jaar niet langer dan een midweek weg geweest. Eerst door ons eigen bedrijf en later omdat mijn gezondheid niet mee werkte. Maar we willen onze kinderen wel meegeven dat er meer is dan alleen onze achtertuin, dus we gaan er gewoon voor. Macedoniƫ is voor nu wel te ver denk ik. Maar ik heb het erbij geschreven.

4 likes

@hummus en @PuzzleandGaze Kroatiƫ willen we zeker heen! Kopenhagen gaan we denk ik ook niet redden dit jaar maar we moeten ook nog een keer naar Legoland :joy: dus dat is voor de toekomst.

@Reflect Lissabon gaat niet lukken denk ik, Florence staat ook op mijn lijstje om (ooit) naar toe te gaan.

@Polska in Praag heb ik familie wonen dus daar willen we eigenlijk wel even naar toe gaan, zij zullen ook wel de minder toeristische dingen kennen. Vind ik vaak ook wel leuk.

@360 ik denk dat we aan 5 weken niet genoeg hebben om alles te zien :sweat_smile: Maar Florence ligt ook net wat centraler dan Rome dus ik denk dat we eerder daar naar toe gaan.

@syntagma Griekenland gaat het niet worden deze ronde, wel jammer maar helaas kunnen we niet overal heen.

Volgens mij ben ik niemand vergeten nu. Super bedankt allemaal.
Al moest ik mijn man nu wel over het forum vertellen toen ik alles ging opschrijvenšŸ˜‚

5 likes

Snap ik, maar ik moest mā€™n liefde voor Griekenland toch even kwijt :sweat_smile:
Wel een super leuk idee!

1 like

Haha dat mag. Ik ben alleen ooit op Rhodos geweest, dus ik wil ooit nog wel een keer ā€œechtā€ naar Griekenland.

Ik heb er ook echt heel veel zin in, nu al.

1 like