Podcasts #2

Lijkt me op zich interessant, maar mogelijk ook lastig te luisteren omdat ik zelf kleine kinderen heb. Je ‘moet’ bijna wel mee in dit systeem. Wel zie ik dat dit een podcast uit 2018 is, dus zou ook wel benieuwd zijn of er inmiddels dingen anders gaan, door voortschrijdend inzicht maar ook bijvoorbeeld door covid

4 likes

Heb die podcast een jaar geleden geluisterd en gelukkig niet herkenbaar voor mij. Zaten wel wat eyeopeners in voor mij zoals dat eerder leren lezen juist leidt tot slechter begrijpend lezen op de lange termijn.

3 likes

Dank je voor de tip. Ik zit in aflevering 3 met juf Linda en krijg er helemaal buikpijn van.

1 like

Besef wel: opgejaagd is ook door iemand gemaakt en haar blik op wat en goede leeromgeving is en wat een kind moet leren wijkt nogal af van wat de doorsnee ouder denkt. Daarnaast is het sterk beïnvloedt door haar eigen jeugd. Je kunt het kleuteronderwijs instappen met het idee dat het mega zielig is voor een jong kind om stil te moeten zitten, te moeten luisteren naar een juf of iets te moeten doen waar het geen zin in heeft. Dan kom je ongetwijfeld tot de conclusie dat het Nederlands kinderdagverblijf en kleuteronderwijs van baggere kwaliteit is, maar dat is ook maar een visie. En als je je kinderen op voedt met die visie hebben ze het ongetwijfeld lastiger als ze ineens een school binnen stappen waar dingen anders gaan.

Opgejaagd is qua productie en verhaal vertellen een top podcast, maar het is een gekleurde versie van de werkelijkheid. Dat mag, want Jennifer Petterson is super transparant op waarom ze het onderwijs zo bekijkt, maar het is wel goed om in je achterhoofd te houden tijdens het luisteren.

21 likes

Omg ik ben dit aan het luisteren en nu bij aflevering 6 en ik erger me zoooo erg aan die Jennifer eigenlijk. Ik werk zelf in het VO en vind het onderwerp erg interessant en ben het op bepaalde punten echt wel met haar eens (kleinere klassen bijvoorbeeld). Maar jeeeeetje. Dan wil ze haar eigen dochter op een andere school inschrijven en hebben ze een wendag en beschrijft ze hoe klein het schoolplein is en het lokaal is te klein en dit en dat. Dat zag ze toch allang toen ze daar kwamen voor de rondleiding??? En dat ze ook met die school belde op de dag dat ze te horen kregen of haar dochter geplaatst kon worden en dat de leiding in bespreking zat en toen ging ze na 10 minuten weer terug bellen. Lijkt me ook wel een vermoeiend mens hoor jemig.

En ik vraag me bijvoorbeeld ook af in hoeverre ze hun dochters tweetalig opvoeden (volgens mij praat ze wel Zweeds tegen die kinderen) en hoe dat dan in verhouding staat met het leren lezen/schrijven. Ik ben daar niet mega in thuis maar volgens mij komt dat bij kinderen die tweetalig zijn vaker wat trager op gang. Maar daar praat ze verder (tot nu toe) niet over.

6 likes

Wat vond jij van de juf? Ik werd er ontzettend naar van, hoe zij dat kind aansprak met ‘ga je nu zielig lopen doen?’ waar haar ouders bij waren. Misschien was deze juf wel een uitschieter maar het is wel een herinnering voor.mij dat je niet weet wat er achter die gesloten deur van een klaslokaal plaats vindt en hoe jouw kind aangesproken wordt door de leerkracht. We staan er als ouders volledig buiten.

Ik wil die aflevering nog luisteren over hoe ouders het aanpakken die hier ook een beetje tegenaan lopen, welke tussenweg zij vinden. Maar nog niet aan toe gekomen.

1 like

Dit vond ik in opgejaagd het meest opvallend, er was afleveringen lang geen enkele school te vinden die goed genoeg was voor haar kinderen.

3 likes

Die toon van die juf trok ik ook niet. Ik vond haar kleinerend naar de kinderen. Inderdaad dat voorbeeld wat jij zegt en dat meisje waarvan het totaal onduidelijk was wat ze nou precies fout deed. En dit is dan iemand die is aangedragen als “goede juf”.

Maar ik ben blij dat veel forummers hier het gelukkig niet herkennen. Daarnaast weet ik ook hoe veeleisend ouders kunnen zijn en er is nou eenmaal geen capaciteit voor een bijna 1 op 1 maatwerkaanpak in het onderwijs (en dat is maar goed ook want kinderen moeten leren functioneren in groepen en dat het niet volledig om hen draait). Maar dat staat even los van deze specifieke juf voor mij.

1 like

Ik ben laatst ook begonnen en waar ik een beetje in de war raakte is dat er naar mijn idee eerst veel wordt gepleit voor huiselijkere scholen, minder toetsen en meer naar buiten etc. zoals in Zweden, maar toen kwam er op een bepaald moment een ouder aan het woord die juist weer een enorm relaas hield over dat haar hoogbegaafde kinderen op de vrije school (die o.a. minder toetsen en meer naar buiten gaan) weer niet voldoende cognitief gestimuleerd werden op die school en te weinig uitgedaagd werden en toen vroeg ik me af wat nou precies de boodschap van de podcast was? Ja misschien is dat dan kleinere klassen en perfect afgestemd onderwijs voor elk kind, maar dat is natuurlijk niet echt realistisch, zeker niet in deze tijd

Ik heb hem nog niet af dus misschien ben ik hier te vroeg mee, maar ik vond de betooglijn daardoor wat vager worden

3 likes

Ja, die betooglijn gaat sowieso alle kanten op. Uiteindelijk in de laatste 20 minuten van de laatste aflevering wordt toch ook maar even wat gezegd over de lerarentekorten die dreigen in Zweden (een tekort van 70.000 leraren wordt voorspeld) en het feit dat middelbare scholieren weinig respect hebben voor de leerlingen (goh die had ik niet zien aankomen :clown_face:). Oh en de onderwijsresultaten vallen ook erg tegen in vergelijking met andere Europese landen. En dan wordt emigreren naar Zweden toch maar van tafel geveegd want oh dat kan dan hun kinderen ook treffen. Die man van haar moet dan ook huilen van de realisatie dat het toch ook in Zweden niet goed is geregeld. Mijn hemel wat een gezwets.

@wiewatwaar het is uiteindelijk een Vrije School in Castricum geworden.

13 likes

Het is al een hele tijd geleden dat ik deze podcast geluisterd heb (woon zelf in Zweden), zou hem eigenlijk weer eens moeten luisteren, nu mijn kind hier op de basisschool zit.

Wat je zegt over meertalige kinderen die trager op gang komen, dat is achterhaald, inmiddels is duidelijk dat meertaligheid geen invloed heeft op leren praten, lezen of schrijven. Mocht je het onderwerp interessant vinden, dan kan ik de podcast Kletsheads aanraden, van een Britse onderzoekster aan de Radboud universiteit.

7 likes

Aah mediameiden gaat even met pauze vanwege zwangerschapsverlof Fanny, ga ze echt missen!

1 like

Oh, ik ook echt! Ben normaal vrij snel op wekelijke podcasts uitgekeken maar bij hen heb ik dat helemaal niet.

1 like

Ja ik ook! En het zal wel even duren voordat ze terugkeren.
Hoop dat de rubriek 10.000 bn’ers komt te vervallen want die is niet leuk. Verder toppodcast

7 likes

Ahaha ja zo stom, volgens mij zijn ze er zelf ook klaar mee

2 likes

Ik vond de aflevering van vorige week van Eeuw van de amateur heel vreemd. Een live opname van een avond waarin Botte met een powerpoint presentatie over zijn leven in Friesland vertelt?

1 like

Haha ik vond het ook vreemd en heb het ook niet afgeluisterd. Vond het zelfs een beetje ongemakkelijk op den duur :sweat_smile:

1 like

Vond deze erg interessant. Hoewel ik erg voor zelfbeschikking ben vond ik die mensen van de coöperatie wel heel erg toondoof. Ze vertellen gewoon leugens over het middel X en waren dat vervolgens alleen maar aan het bagatelliseren. Het aantal mensen dat zich bij hun gemeld heeft geeft wel aan hoe groot de behoefte is en ik hoop dat het de regering wel aan het denken zet.

Podcast vond ik heel interessant. Journalist diepte het onderwerp flink uit. Heeft veel kanten belicht en aan het woord gelaten. Echt een pareltje.

3 likes

Ja heel ongemakkelijk. En ook een beetje zielig voor de mensen die erbij waren. Ik had het idee dat die ook niet helemaal wisten wat ze konden verwachten

2 likes

Ja oke, maar wat gaat de regering doen dan? Dat belachelijke voorstel van D66 (wat ze zelf ook in de koelkast hebben staan) weer inbrengen? Je kan zo weinig met hulp bij zelfdoding en de rek is zo langzamerhand ook wel uit de euthanasiewet.

3 likes