Podcasts #2

Over podcast Marlotte:

Op de een of andere manier deed de stem van de podcastmaker (Lizzy Dierks?) me op sommige momenten (in bepaalde voiceover stukjes) denken aan de stem van Malou Gorter (Merel in Oogappels)

Echt irritant want Merel zou hier echt never nooit intrappen daar is ze veel te slim voor.

12 likes

Ik ben enorm benieuwd hoe Roos het telefoongesprek van een stervende Marlotte (met artsen om haar heen) in scĆØne heeft gezet. Want Annika had toen toch ook een arts aan de lijn en hoorde piepjes en een trager wordende ademhaling? Echt ziek.

Of kan dat ook via Chat GPT en gebruikte Roos dat gewoon al een stuk eerder dan ik?! :’)

Hoe dan ook moet die Roos erg veel tijd hebben gehad, man o man. En ook al die nachtelijke telefoontjes… Zo benieuwd hoe haar leven eruit zag.

9 likes

Dit inderdaad, maar ook annika?! Waar heeft zij in hemelsnaam de tijd vandaan gehaald om dit allemaal te onderhouden zo lang?

2 likes

Vind de podcast rust in je hoofd voornamelijk door de intetessante gasten wel leuk. Maar Michael Pilarczyk vaak zo pseudo diep en arrogant overkomen.

Uitspraken als ā€œJa jij staat maanden in de best
seller lijst naast mij, dat is echt heel knap om daar in te staan!ā€ Of ā€œsuccesvolle mensen zoals jij en ikā€¦ā€

En terwijl bijna elke gast hem weer op wijst dat succes niet echt maakbaar is maar ook afhangt van de omstandigheden van iemand, hij dat toch elke keer weer soort van doordrukt.

Tegelijkertijd denk ik had ik maar 1 procent van zijn zelfvertrouwen :rofl:

3 likes

Haha ja dit vond ik ook heel bijzonder. Sowieso elke millennial die ooit 1 aflevering MTV Catfish heeft gekeken weet toch dat het eerste wat je doet een reverse Google image search is. Max and Nev could neverrrrrrr

25 likes

Maar hij is toch zogenaamd een goeroe en een keiharde wappie? Ik kan niet eens naar die man luisteren.

5 likes

Ik zat gisteren nog eens over die Marlotte podcast na te denken en eigenlijk stoort het me enorm hoe ze Roos in het verhaal neerzetten en behandelen. Het is een jonge vrouw die vertelt dat ze psychoses heeft en met wie het duidelijk niet zo lekker gaat, maar ze wordt gewoon 100% als ā€˜normale’ dader neergezet en haar echte stem wordt gebruikt. Ik zeg niet dat ze niemand kwaad heeft gedaan, maar het gaat nergens om het feit dat dit waarschijnlijk best een kwetsbaar persoon is?? En dan krijgt ze nog even door zo’n boze journalist toegebeten dat ze meer hulp nodig heeft. Echt gestoord eigenlijk.

29 likes

Ja, mee eens. Ze zeggen zelfs letterlijk dat die hoogleraar (die hele slimme!) zegt dat de meeste mensen met dit soort gedrag gewoon ernstig beschadigd is. Dat van die echte stem vind ik ook gewoon niet oke en hun argumentatie echt flauwekul.

5 likes

Vraag me nu ook af of ze alleen een pensionado konden vinden om hieraan mee te werken omdat huidige hoogleraren psychiatrie dit om ethische redenen niet mochten/wilden doen.

12 likes

Had ik nog niet eens aan gedacht maar zou best eens kunnen. Maar sorry deze man kwam ook wel een beetje wereldvreemd op mij over. Of misschien lag dat ook aan de beschrijving die zij gaven.

Ik hoop maar voor Roos dat ze niet herkend zal worden in haar omgeving.

5 likes

De hele setting in de podcast vond ik zo raar. Ook over die rooibosthee, en dat Roos bleef zitten. Het klonk allemaal zo afkeurend en veroordelend vanuit de mond van journalisten. Vond het meer Kees van der Spek-vibes hebben, door de ā€œja nu hebben we d’rā€ en de ā€œje moet echt hulp gaan zoekenā€, en de ā€œrooibosthee is inmiddels knalrood, echt raarā€-vibes.

Echt niet goed hoor om er als onderzoeksjournalist zo in te springen. Uiteindelijk wil je een verhaal vanuit meerdere kanten belichten toch, maar ook zo objectief mogelijk (vooral bij Zembla verwacht ik wel iets meer professionaliteit). Bij Roos waren ze vooral gefrustreerde journalisten die zelf opgelicht waren, althans zo gedroegen ze zich.

9 likes

De Zaak XL (rechtbankverslaggeving van het AD) volgt nu de zaak van Marco Borsato voor wie dat interessant vindt om te volgen.

Oh en nog een rechtbankpodcasttip: Goliath, over rechtszaken van individuen tegen de overheid of grote instanties. Ze interviewen altijd de ā€œDavidā€ en bespreken de zaak ook met een voormalig rechter van de hoge raad. Ik vind het heel interessant, er komen ook best wat zaken voorbij waar discriminatie een rol in speelt.

1 like

Het is sowieso een bizar onzorgvuldige manier van mensen benaderen die hele podcast door. Ik hoop echt dat iemand een journalistieke klacht indient ook over die communicatie met die minderjarigen. Vind het ook wild om je scammer op het terras, twee tegen ƩƩn te gaan zitten confronteren. Als je echt uit bent op een uitleg vanuit die kant doe je dit zorgvuldiger en met meer empathie.

14 likes

Ik heb pas 1 aflevering geluisterd (de tweede is net vanochtend uitgekomen), maar die vond ik heel goed: The Devil You Know, van de maakster van You’re Wrong About, over de Satanic Panic in de jaren tachtig in de VS

3 likes

Maar dit minderjarige waren toch ook Roos?

1 like

Dat weten zij op dat moment toch niet.

12 likes

Heb dit weekend hier hing een schilderij geluisterd. Is al een paar jaar oud, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Nog meer hier die deze podcast hebben geluisterd? En wat vond je ervan?

2 likes

Zag dit interview voorbij komen met de maker van de podcast (op zoek naar Marlotte), vond het nogal nietszeggend dus ook niet zoveel verwachtingen van een eventuele extra aflevering :sweat_smile:

4 likes

wat is titia weer irritant in de laatste aflevering. ook naar hoe ze bianca in de aflevering confronteert met dat ze het niet chill vond dat zij een foto/video van ludo had gepost op haar socials. heel begrijpelijk en terecht, maar doe dat ff buiten de podcast om

1 like

ok heb nog niet bijgelezen dus zal vast heel erg spuitelf zijn maar ik wil ff mn frustratie kwijt over marlotte

ik snap echt niet hoezo die journalisten 1. niet het brandwondencentrum even hebben gebeld met vragen over dingen die ze wel konden checken zoals die app en dat de postkamer gesloten zou zijn geweest. dat klonk meteen al teringverdacht. en 2. een neutrale arts naar het verhaal hebben laten kijken of het uberhaupt medisch allemaal mogelijk is, 3 amputaties en 3 jaar op de ic in een brandwondenziekenhuis.

oja en 3. niet direct een google image search hebben gedaan

leuk verhaal zo hoor maar het ā€˜onderzoek’ slaat echt nergens op

en ik snap ook niet dat die psychiater zei dat dit soort dingen weinig voorkomen en hij vooral munchausen kende want juist sinds het internet zijn er toch superveel verhalen van mensen die zich voordoen als iemand anders die ziek is, misschien niet zo extreem/uitgebreid als dit verhaal maar toch. er is een heel en langlopend programma gewijd aan catfishende mensen

OJA EN ik irriteerde me ook HEEL erg aan hoe die roelof de foto van ā€˜marlotte’ omschreef
PRACHTIGE BLAUWE OGEN, straalt een en al onschuld uit en vrolijkheid en die BLAUWE OGEN hĆØ!

34 likes