Podcasts #2

Sommige mensen hebben niet hun tienerjaren op het vroege internet doorgebracht and it shows :nail_care:

19 likes

Er was op Cosmogirl forum ook zo’n hele situatie. Met een meid met een baby die Sap heette of zo en zij was heel ziek en haar vriend Jasper ging toen ook mee posten op het forum. En een paar forummers hebben toen nog allemaal babyspullen verzameld en gegeven aan iemand en uiteindelijk bleek dat verhaal ook niet echt. Weet iemand dit nog :joy:

4 likes

Ja en ze woonde (zogenaamd dus) in Kenia toch? Sonja ofzo heette zij, moest er ook aan denken!

1 like

Ik luister voor ik ga slapen de laatste tijd graag naar verhalende horror/spooky podcast als Grafspraak, Duister en HoorHoor. Heeft iemand tips voor nog meer van dit soort podcasts? Ik zoek specifiek podcasts zonder reclame breaks. Dat haalt me weer helemaal uit het verhaal . Reclame die de hosts zelf uitspreken voor de podcasts begint (zoals ze bijvoorbeeld doen bij de Volksjury) is geen probleem. Maar als er een reclame jingle komt en daarna van die schreeuwerige reclame dan haak ik af (Noble Blood past bijvoorbeeld precies in wat ik zoek, maar soms luister ik een paar afleveringen zonder problemen en dan komt er ineens een aflevering waar dus wel schreeuwerige reclame zit en ben ik weer helemaal uit mn sleepy vibe).

2 likes

Ik heb een hele tijd the Magnus Archives geluisterd en dat zijn horrorverhalen maar heel Brits/kalm voorgelezen (creepy ook), en dan na een tijdje blijken de verhalen samen te hangen. Moet je wel vanaf het begin luisteren. Ik herinner me geen reclames iig!

5 likes

Die heb ik ook lang geluisterd. ik vond de losse verhalen super leuk, maar na een tijdje wordt het overkoepelende verhaal belangrijker en toen was ik een beetje kwijt waar het eigenlijk over ging. Maar misschien wel een idee om die eens opnieuw te luisteren.

1 like

Ja dat had ik ook idd! Ik heb het volgens mij nooit helemaal afgeluisterd want op een gegeven moment moest ik te veel onthouden. Zij maken ook andere podcasts, misschien zit daar wel iets tussen.

1 like

Ik heb de podcast ook net geluisterd. En vond hem echt mega goed. Het is achteraf natuurlijk makkelijk roepen: had dat ziekenhuis gelijk gebeld. Maar het probleem is als onderzoeksjournalist dat je niet iemand al te veel tijd wilt geven om bewijsmateriaal te vernietigen of hun verhaal helemaal dicht te timmeren met een advocaat.

Ik vraag mij heel vaak af bij verhalen over datingoplichters of dit soort verhalen of ik er ooit in zou trappen. Ik kan het mij haast niet voorstellen, maar er zijn toch heel veel van dit soort verhalen bekend. Dus er trappen toch vrij veel mensen in (zeker bij datingsoplichting). Al kan ik mij niet voorstellen dat ik niet de politie of de kinderbescherming zou bellen, in het geval van Marlotte. Zeker toen ze allemaal medische toestemmingen moest geven enzo.

2 likes

Er is iets vreemds gebeurd!

4 likes

Die ken ik nog niet, bedankt voor de tip.

2 likes

Volgens mij hadden een aantal van jullie het habbo mysterie geluisterd:

Raad van de Journalistiek heeft AD op de vingers getikt. De podcast werd omschreven als true crime en er werd gesuggereerd dat de dood van Anja niet helemaal natuurlijk was. Terwijl ze overleden was aan kanker.

20 likes

Wat ik vooral gek vond bij de podcast over marlotte was dat die mare zei de simkaart van marlotte te hebben gekregen, terwijl ze haar sinds het ongeluk met het vuur niet meer had gezien. Daar zijn ook nul vragen bij gesteld???

18 likes

Sowieso dat hele appen met een kind!

En dan vervolgens zeggen dat Roos hulp nodig herft. Sorry maar zembla heeft ook hulp nodig :laughing:

7 likes

Ja eigenlijk geeft het niet zon super positief beeld over hun onderzoeksmethoden.

Vind dit soort podcasts (van mensen die liegen) wel echt fascinerend. Net als de podcast “Scamanda” o.a. Zou wel willen dat meer toegelicht/onderzocht wordt hoe het kan dat mensen zo vergaand kunnen liegen. Ik heb in persoonlijke omgeving ook wat mensen die echt vergaand gelogen hebben over dingen. Tot op een niveau dat het bijna leek alsof ze zelf oprecht hun leugens gingen geloven. Misschien doen we dat allemaal wel tot op een punt (alsin je verteld jezelf altijd wel verhalen over jezelf zowel positief als negatief) maar schiet het bij dit soort mensen compleet door?

3 likes

Heb even een maandje gratis Podimo en ben Gonzo aan het terug luisteren. In een van de afleveringen is de hoofdredacteur van Zembla de gast. Aan het eind van de aflevering hint hij nog op een heeeeeeeel interessant onderzoek waar ze nu mee bezig zijn “iets in het kader van de jeugdzorg”. :laughing: Aflevering 55 voor wie het wil weten.

4 likes

hahaha mooi!!

3 likes

Er komt nog een extra aflevering van Op zoek naar Marlotte. Een soort nabespreking begrijp ik waar de nog openstaande vragen worden beantwoord (zoals wie was de mannelijke arts waar Annika mee heeft gesproken)
Ben toch wel benieuwd

10 likes

Het is slechte journalistiek, maar goed entertainment. Ze vergeven zichzelf die slechte journalistiek wel meermaals en vinden het logisch dat ze ‘om de tuin zijn geleid’. De podcast gaat om ‘wie’ Marlotte is; dat zoeken ze uit en je wordt daarin meegenomen. Je weet al wel dat Marlotte niet bestaat, maar ze nemen je mee in hoe zij erachter kwamen (heel laat) en wie het dan wel is (kan je zelf wss gokken vanaf het begin)

Maar het luistert alsnog lekker weg (op 2x snelheid dan haha) en het is ook ergens wel irritainment met hoe ze praten over rode kasten, witte tafels, zwarte stoelen en rooibosthee.

27 likes

Oh ben benieuwd, ik vond namelijk de laatste aflevering vrij mwah en niet mega veel nieuwe info behalve dat gesprekje met Roos. Vooral veel opvullen van de tijd door die beschrijvingen van de thee-kleur :sweat_smile: Dus hopelijk is die extra aflevering wel een goede toevoeging. Ik was ook wel benieuwd hoe die Roos bijv foto’s van dat gemaakte dekentje (ofzoiets) op een ziekenhuisbed gemaakt had en ben ook wel echt heel benieuwd naar hoe ze zoveeeel pagina’s aan dossiers heeft kunnen maken met dus voor een leek redelijk inhoudelijke info. Maar vermoed dat dat niet echt de vragen zijn waar antwoord op komt.

Was de eerste 3 afleveringen echt hooked! Vond het daarna wel iets minder, maar zeker vermakelijk en goed te bingen.

2 likes

Ja die foto van dat dekentje (en knuffeltjes?) was ik alweer vergeten maar was tijdens het luisteren inderdaad benieuwd hoe ze dat gedaan heeft.

2 likes