Programmeren

Bij deze: het topic over programmeren.

Vertel hier welke programmeertaal je gebruikt, of welke je aan het leren bent.

Als je goede links hebt naar websites over programmeren, tag mij dan. Ik voeg ze toe in de beginpost.
Ik zal proberen ze zo netjes mogelijk op te delen. Mocht je toevoegingen hebben, tag me please.

Verder overziet programmer kitty van @Suvi dit topic.

General (niet codetaal gebonden)

Leer Online programmeren

Udemy
edX (free online course van oa MIT; ook programmeren
freeCodeCamp

Apps online learning programmeren
SoloLearn
Swift Playgrounds

Codeer een game
Codingame

Andere
Codam (gratis school Amsterdam)


Python

Download Python hier

IDE
Spyder
Pycharm

Online learning
Coding Bat

Andere
Voor Dummies - Programmeren met Python voor Dummies, John Paul Mueller (boek/ e-boek)

3 likes

Ik doe R en ben Python aan het leren, maar doe het te weinig. Vind het superleuk, maar het is wel lastig van taal te wisselen als je eenmaal proficient bent in een ander.
Edit: gebruik het dus ook meer voor data-analyse dan voor diehard programmeren

2 likes

Ik heb tijdens mijn studie R geleerd, maar daar heb ik nadien nooit meer iets mee gedaan. Voor mijn werk nu gebruik ik heel veel SQL (is niet echt programmeren maar wel code schrijven). Dat heb ik geleerd door een cursusje via Udemy te volgen. Verder ben ik nu vrij veel bezig met Scratch, omdat ik dit graag wil aanleren aan mijn neefjes, maar stiekem vind ik het gewoon ook wel leuk om te doen. Het ziet er natuurlijk wel kinderachtig uit, maar je kan er nog best geavanceerde dingen mee maken, en je leert de algemene logica achter programmeren wel goed. De volgende logische stap zou dan Python zijn, daar wil ik binnenkort dus ook wel graag mee beginnen. En dat zou in de toekomst ook nog handig kunnen zijn voor mijn job, in tegenstelling tot Scratch :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb bij mijn studie basiskennis opgedaan in html/css, java en javascript. Nu ik ben afgestudeerd doe ik er niets meer mee. Wil het eigenlijk wel weer oppakken, maar moet eerst een baan hebben om daar rustig mee aan de gang te gaan (nu alle focus op solliciteren)

Vraag mij gelijk af wat jullie het verschil vinden tussen programmeren en code schrijven. Heb het er al vaker met mensen over gehad en zie dat @VeresPalne het ook weer aankaart.

1 like

Leuk! Ik heb 0 achtergrond in programmeren (taal en cultuurstudie gedaan) maar vind het superinteressant allemaal. Heb jaren terug wel eens wat gedaan maar dat is behoorlijk weggezakt allemaal, en ben nu pas met Python begonnen. Ik zit veel in de trein dus ik oefen met een app, SoloLearn, zodat ik die tijd ook eens nuttig invul. Voor zover ik tot nu toe kan beoordelen werkt het wel fijn, ben echt nog met de basis bezig en dat is echt met lesjes, eerst uitleg en dan vragen/opdrachtjes, maar er zitten geloof ik ook allerlei challenges in enzo.

1 like

Ik gebruik SQL eigenlijk vooral om databases te bevragen (met select statements, als je dat iets zegt). Dus dan is het resultaat gewoon een selectie van data die aan mijn gevraagde voorwaarden voldoet. Bij programmeren geef je de computer volgens mij meer instructies om echt iets uit te voeren, dat vind ik bij SQL niet echt het geval. Maar het onderscheid is volgens mij wel vrij vaag, dit is ook maar hoe ik het zie en is nergens wetenschappelijk op gebaseerd ofzo :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik vind Spyder fijn werken om echt te programmeren. Maar het hangt ook heel erg af van de toepassing. Voor data analyse vind ik Jupyter notebooks handig, omdat je daarmee makkelijk blokjes code kan runnen runnen en de plots verschijnen meteen onder het blokje code. Nadeel van jupyter notebooks vind ik dat je niet een variable explorer hebt, maar geloof dat je daar wel een plug-in voor kan downloaden.

Ik programmeer nu voor mn werk vooral in Python, maar heb ook veel met R, Matlab en Java gedaan tijdens mn studie. Er werd toen aangeraden om te beginnen met Java, omdat je daarmee alle “basisprincipes” van het programmeren leert, maar ik gebruik nu echt nooit meer Java, omdat ik de syntax van Python en R makkelijker vind.

2 likes

Vroeger kon ik overweg met php en javascript en mysql databases. Ik bouwde zelf websites from scratch. Op ten duur werd ik lui en ging ik met Wordpress aan de gang en daar thema’s etc zelf voor bouwen. Ik zou graag python willen leren, maar het is atm onrealistisch om dit te gaan leren. Wie weet in de zomer.

Ja, ik ook Jupyter Notebook en dat is voor mij (data analyse) fijn omdat idd zoals @Ola zegt je met blocks code kan werken.

Wat doe jij voor werk als ik vragen mag @Ola

1 like

-weg -

1 like

Voor mijn werk gebruik ik de basis van html en css. Tijdens mijn studie heb ik ooit met R en Python dingen moeten doen, maar vooral dingen die ons voorgekauwd werden. Al met al vooral basis kennis dus. Ik ben wel geïnteresseerd om wat meer te leren op het gebied van programmeren, algoritmes etc. Iemand tips waar ik het beste kan kijken online? Codeacedamy heb ik al gedaan en verder wat apps op m’n telefoon, maar ik zou er juist wat dieper op in willen gaan.

Hier een 3e jaars informatica student, van alle markten thuis. Front-end, back-end, games, data, noem maar op, ik vind het allemaal leuk. Dus tag me vooral als je vragen hebt.

5 likes

Leuk topic. Ik gebruik met name Python voor data en C/C++ voor software.

Verder heb ik in het verleden Java en JavaScript geleerd, maar daar doe ik niets meer mee:

Is het leuk om in de openingspost wat dingen neer te zetten waar je het kunt leren? Gratis cursussen/websites/apps? Ik zou het graag leren maar weet niet goed waar :rofl:

1 like

Misschien kunnen we dan iig deze dingen opnemen in de openingspost.


https://www.codam.nl/ voor als mensen een switch overwegen pinnen.
https://www.udemy.com/course/python-core-and-advanced/ deze is ook fijn voor python

1 like

Je kunt geen losse posts binnen een topic pinnen. Dus je zult ze in de openingspost moeten plaatsen. En liever @moderators taggen. Dat is makkelijker.

Niet gratis maar wel heel goed en duidelijk: Zenva academy

1 like

Programmeren is echt iets waarvan ik denk dat ik het graag zou willen kunnen maar echt niet genoeg motivatie kan vinden om het mezelf aan te leren (waardoor ik weer denk dat eigenlijk alleen het idee van kunnen programmeren me vooral aanspreekt). Ik vind data analyse wel leuk, maar dan op het niveau van DAX/PowerBI of Tableau.

Een vraag aan de data analysten hier: wat programmeer je dan? Ik heb geen beeld bij dit beroep en ben benieuwd wat voor resultaat je dan krijgt als je programmeert. Ik snap dat dit resultaat natuurlijk verschilt, maar ik bedoel meer wat voor soort data programmeer je dan? Klinkt heel interessant.

Ik kan niet te veel zeggen over de exacte datasets, maar ik werk nu bijvoorbeeld aan een prototype voertuig met een sample rate van 25 regels * 77 kolommen per seconde.

Wat ik bijvoorbeeld doe in hele grote lijnen is data inladen, bewerkingen uitvoeren en vervolgens interactieve plots maken.

Overigens ben ik geen echte data analist, ik doe dit omdat ik de data van mijn eigen voertuigen wil kunnen analyseren en visualiseren.

1 like