Programmeren

Iemand ervaring met Django? Ik volg deze tutorial https://docs.djangoproject.com/en/3.1/intro/tutorial01/

Maar ik krijg de /polls pagina niet te zien. ik heb de foutmelding gegoogeld en veel mensen hebben hetzelfde probleem maar de oplossing is dan altijd ‘oeps ik had de code in de verkeerde file geplakt haha my bad’ maar ik weet zeker dat ik dat wel goed doe maar ik weet niet wat er dan wel fout gaat :mad:

Voor de mensen die al in een aantal talen programmeren, hoe leren jullie een nieuwe taal? Online trainingen beginnen vaak in een laag tempo met de basics die ik al lang onder de knie heb, waardoor ik snel gedemotiveerd raak.

1 like

Met een nieuw project bezig zijn. Ik hou niet zo van die elearnings, heb altijd het idee dat ik het sneller leer wanneer ik de skills meteen inzet in een nieuw project, en dan dingen ga googlen als ik moet weten hoe iets gedaan moet worden. Dan heb ik meteen concrete output en ben ik aan de slag met iets, dat werkt voor mij veel beter

Ja, herkenbaar. En eens met @floreales. Zelf een project beginnen en heel veel googelen. Gaandeweg moet je steeds minder Google gebruiken.

Maar wat ook helpt, is eens een project in Github doornemen. Daar haal je al snel de basis uit. En ik vind een boek ook wel handig, dan kan je de eerste hoofdstukken vluchtig (of helemaal niet) doorlezen en je focussen op de latere hoofdstukken of de dingen die nieuw voor je zijn.

1 like

Ik zag deze en moest lachen

8 likes

Ik heb vorige week op werk uitgesproken dat ik echt richting development kant op wil gaan. (heb er geen ervaring mee. Heb tot nu toe wel altijd spijt dat ik systeembeheer heb “gestudeerd” op het mbo inpv applicatie ontwikkeling) De software waar ik mee werk daar gebruiken ze voornamelijk C#, dus ik heb gisteren de knoop een beetje doorgehakt en ga met C# beginnen. de allereerste start ook gemaakt om hier mee te beginnen. Gewoon via W3 school, ik denk dat ik hiernaast nog even wat YouTube ga kijken en daarna rond ga kijken voor een echte course. Mocht iemand hier nog een legit course voor hebben waar je een certificaat kan krijgen dan hoor ik het uiteraard graag. (Ik heb nog niet op coursera of codecademy gekeken.)

4 likes

Beetje een dood topic (en wist niet helemaal waar dit thuis hoorde), maar zijn hier ook meiden die wat met data science/machine learning doen? Ik doe dit in m’n huidige werk nog niet heel vaak, maar heb gesolliciteerd voor een baan waar het wel een grotere rol gaat spelen :relaxed:

Ja ik! Maar ik heb er officieel geen achtergrond in o.i.d. Heb zelf alles de afgelopen jaren bijgespijkerd, dus statistiek, wiskunde, programmeren etc.
Binnen mijn bedrijf is er de ruimte om te ontwikkelen en te experimenteren. Dat mag ik nu dus sinds kort naast mijn andere (wel ook IT gerelateerde) werkzaamheden doen. Ben echt meeega enthousiast, maar word er ook heel onzeker van. Want de andere data scientists die bij ons in dienst zijn hebben gewoon phds aan oxford in Data Science of Wiskunde ofzo. Dus dan denk ik al meteen weer dat iedereen denkt: aaah meisje, schattig. Ze wil ook iets knutselen. :sweat_smile: Waarschijnlijk is dit deels waar, deels imposter syndrom.

Hoe ben jij er zo ingerold/ ga je er in rollen?

2 likes

Ah leuk! Fijn dat het binnen je bedrijf kan. Lijkt me ergens wel fijn dat je veel collega’s hebt met zo’n achtergrond, is er in ieder geval veel te leren :relaxed: En voor hen is het misschien juist wel goed om ook iemand in het team te hebben die relatief nieuw is, laat henzelf ook weer nadenken waarom ze bepaalde dingen doen enzo.

Ik heb wel een achtergrond in statistiek, maar mocht nu bij m’n huidige werk een data science opleiding doen van een paar maanden. Merkte dat er in m’n huidige functie toch te weinig mogelijk is (erg klein bedrijf), dus gesolliciteerd bij een ander bedrijf dat ‘mijn’ soort werk doet, maar waar ook een data afdeling is waar ze met statistiek/data science bezig zijn. Ik houd het een beetje vaag want het is een heel specifiek werkveld :grimacing:


@Rozevarken leuk! Vind je het niet lastig dat je de enige bent?

1 like

Nee hoor! Krijg daardoor ook alle verantwoordelijkheid en ook alle vrijheid om te groeien. Geen interne concurrentie en als ik weer iets nieuws ontdek, is het altijd weer een winmomentje.

Succes straks in je nieuwe functie, komt helemaal goed!

3 likes

Welke is dit als ik vragen mag? En bevalt het?

2 likes

Nog iemand die meedoet met de Advent of Code (klik)?

2 likes

Ik zelf niet, maar mijn vriend wel en ik puzzel wel regelmatig mee!

1 like

Het leek me leuk om een programmeertaal te leren en ik ben begonnen met R. Nu loop ik bij een opdracht van sololearn compleet vast, misschien kan iemand hier mij helpen?
@Sedana misschien? :grimacing:

Dit is de opdracht:
Use a loop to calculate the sum of all numbers that are a multiple of 3 in the range of 1 to 1000.
A number is a multiple of 3 if the remainder of dividing it by 3 is 0.

En dit is wat ik tot nu toe heb:
for(x in 1:1000) {
if(x %% 3 ==0) {
print(x)
}
}

Ik snap alleen echt niet hoe ik het voor elkaar krijg dat hij die uitkomst van de “if” taak kan optellen bij de vorige uitkomst. Nu krijg ik als uitkomst natuurlijk de verschillende getallen te zien, maar ik kan er niks mee. Ik kom er helemaal niet uit, ben er al dagen over aan het nadenken :joy:

Leuk! Als je voor de if-constructie een variabele declareert (bv. “sum”), kan je in de if steeds x optellen bij sum. Als de if volledig is doorlopen, kan je daarna sum printen.

3 likes

Wauw dank je!
Ik kwam er eerst alsnog niet uit, want ik had het nog niet goed door met het optellen. Ik had bij de derde regel eerst alleen “x+sum” gezet, zonder sum opnieuw te definiëren. Maar uiteindelijk is het gelukt en heb ik dit:

sum ← 0
for(x in 1:1000) {
if(x %% 3 ==0) {
sum ← x+sum
}
}
print(sum)

Ben heel blij nu dat het eindelijk werkt haha, zo stom want het is maar een oefening😂 bedankt!

3 likes

Hoe gaat AoC bij jou? Ik doe niet alles mee omdat mijn vriend vaak al 's ochtends begint (zijn werk begint in de middag en dat van mij in de ochtend), maar wat ik meekrijg vind ik echt vet leuk!

Ah, super! Dat is eigen aan programmeren, in ieder geval toch bij mij :stuck_out_tongue: . Veel frustratie bij het lange zoeken en opnieuw proberen als iets niet lukt en daarna een positieve ontlading als het dan eindelijk wel wil werken :grin:.

@Dazed Ja, ik vind het ook erg leuk! Ik loop wel heel wat dagen achter, want vorige week was drukker dan ik dacht (story of my life, haha) en in het weekend kan ik sowieso niets doen. Dus ik hoop de komende dagen weer in te lopen. Maar ik amuseer me er wel mee! Kon jij al (wat) programmeren hiervoor of is dit nieuw voor jou?

1 like

Ah leuk! ‘Wij’ zijn bij met de weekdagen maar er staan nog wel een hoop weekenddagen open haha. Ik kon al wel een beetje basic python, heb toen ik dat aan het leren was ook wel geoefend met wat oude AoC opdrachten! Maar merk dat ik zelfs zo zijdelings echt wel veel bijleer, ook met mee helpen googlen en dingen uitzoeken enzo. Ik heb nu niet de tijd om me er zelf volledig op te storten maar misschien dat ik volgend jaar zelf wel mee wil doen :blush:

1 like

Heeft iemand toevallig goede ervaringen met een bepaalde (gratis) R beginnerscursus?