Leuk idee! Je zou ook kunnen beginnen met het maken van een wordcloud. Daarvoor moet je dezelfde stappen doen als voor een sentiment analyse. Namelijk de data goed opschonen, verwijderen van stopwoorden, leestekens etc. en zorgen dat het in het goede format staat (elk woord een column met een score). Dat is vaak het meeste werk.
Als het goed is, is er een bestaande Nederlandstalige lijst voor sentiment analyses. Ik kan 'm alleen niet zo snel vinden, misschien dat iemand anders dat weet. Die zou je ook als uitgangspunt kunnen gebruiken, dat scheelt namelijk veel werk. En de veelgebruikte lijsten zijn vaak van goede kwaliteit omdat meerdere mensen ze hebben gecheckt. Wanneer je zelf woorden scoort op âpositiefâ of ânegatiefâ is dat veel subjectiever dan dat veel meer mensen dat zouden doen.
Anders is het ook mogelijk om je eigen woordenlijst te maken en scoren (lexicon heet het, misschien dat je daar wat meer mee kan vinden). Misschien helpt dit je ook: Sentiment Analysis in R with Custom Lexicon Dictionary using tidytext | R-bloggers
Edit:
Ik zag dat datacamp ook een deel heeft over sentiment analyse. Ik heb die zelf niet gedaan, maar misschien is dat ook wat https://www.datacamp.com/courses/sentiment-analysis-in-r
En natuurlijk heel veel succes met het leren van R, uiteindelijk is iedereen een keer begonnen