Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Hmm… Ik geloof dat ik het nog steeds niet snap. Ik begreep net dat de vergaderingen openbaar zijn, maar nu dat achter de schermen worden er discussies gevoerd? Is het nu wel of niet inzichtelijk voor mij als burger hoe er tot een besluit wordt gekomen?
Als het wel inzichtelijk is: heb je een linkje van een debat of notulen of wat dan ook? Maakt me niet uit van welk waterschap hoor.

‘gewoon lekker besluiten’ was een beetje kinderachtig geformuleerd, maar dat je naar elkaar luistert en met elkaar samenwerkt wil toch niet altijd zeggen dat je consent bent (zeker niet als je hele uiteenlopende visies hebt zoals BBB versus pvdd)

Via deze site (soortgelijke sites zijn er voor ieder waterschap) kun je zien welke debatten er gepland staan, de onderliggende stukken inzien en de uitslagen van de stemmingen bekijken. https://delfland.bestuurlijkeinformatie.nl.

1 like

Nog een toevoeging (en dan heb ik hier ook weer genoeg tijd aan besteed), maar ik denk dat je de opmerking van de journalist iets te serieus en letterlijk neemt. De debatten in de waterschappen zijn minder politiek en er wordt misschien meer samengewerkt of gezocht naar consensus dan in de landelijke politiek, maar dat betekent zeker niet dat partijen het altijd overal met elkaar eens zijn. Als je rondkijkt op de sites die ik net postte, dan zie je genoeg moties en amendementen die zijn ingediend waar heel verschillend over is gestemd.

1 like

bij de vergaderingen zie ik alleen de agenda en de onderliggende stukken, maar niet de notulen oid. En bij de moties zie ik alleen of ze aangenomen zijn, en niet hoeveel/wie er voor of tegen waren bijv. Maar ik kijk dan duidelijk ergens overheen, aangezien jij aangeeft dat je kan zien dat er verschillend is gestemd.

2 likes

Hatsa: hier de moties en of ze zijn aangenomen van Amstel, Gooi en Vecht.
https://agv.waterschapsinformatie.nl/modules/6/moties/view
Meer links naar besluiten, jaarverslagen ed: Over ons | Waterschap AGV

Ik geef een voorbeeld van onze regering… en jij neemt dit letterlijk en plakt dat op waterschappen? Bestuursvergaderingen zijn openbaar, maar er wordt natuurlijk ook binnenskamers vergadert. En gediscussieerd. Denk jij dat dit in andere politieke organen niet gebeurd?

2 likes

Eens dat de openbaarheid en communicatie beter kan. Het is allemaal veel minder toegankelijk dan de landelijke politiek. Maar nogmaals, ga eens praten met partijen, stel je vragen. Dan doe je al zoveel meer dan die journalist die zegt: ik heb het allemaal uitgezocht, en mijn advies is niet stemmen. Want dat is pas echt nutteloos.

Excuses als ik niet op de goede manier reageer, maar ik snap het gewoon oprecht niet goed en ik probeer het wel te snappen. Misschien komt het dom over, maar dat ben ik misschien ook wel op dit onderwerp. Nogmaals, ik probeer het wel te begrijpen, ben jullie niet expres aan het irriteren ofzo.

Ik snap wel dat niet alles openbaar is in welk bestuursorgaan dan ook, maar als ik dan de vergelijking maak met de tweede kamer dan heb je daar iig nog de openbare debatten en de openbare uitslag van de stemmingen op moties. Misschien naïef maar ik zou verwachten dat dat er ook is bij een waterschap. Ook bij jou link zie ik niet wie wat heeft gestemd bijv.

Je tip om contact op te nemen met een partij zal ik ter harte nemen.

1 like

Ik ga echt helemaal slecht op de VVD campagne, lagere belasting op alles want dat komt wel goed als we de economie laten groeien aaaaaaah
Interview Edith Schippers: ‘Ik ben voor minder belasting, op alles’ | Politiek | NU.nl

6 likes

Minder ambtenaren betekent gewoon nog meer inhuur. Maja wel op papier dan minder ambtenaren hé.

8 likes

Ik kijk het debat bij wnl en kan naar die annabel nanninga nauwelijks luisteren :nauseated_face:

2 likes

En die pvv mevrouw doet ook belachelijk

1 like

Ehm… dit is mijn uitslag van de kieswijzer :slightly_smiling_face:

Waarom ‘ehm…’?

1 like

Dit zijn partijen waar ik echt nooit op zou stemmen

2 likes

Maar kennelijk ben je het wel met hun standpunten eens :stuck_out_tongue:

1 like

Ja daarom ben ik ook zo verbaasd

Opvallend wel dat die percentages zo dichtbij elkaar liggen! Je zou toch hopen dat zo’n stemwijzer meer differentieert. Of zouden al die partijen echt z o hetzelfde denken

Ik heb geen idee, maar ik ben bij sommige stellingen best wel heel erg duidelijk en bij andere stellingen blijf ik wat meer in het midden hangen, misschien dat ze daarom alleen de stellingen kunnen gebruiken waarbij je wel echt een verschil ziet?

Stemwijzer zegt PvdA en D66 beide 74%. D66 is voor mij een dikke nee dus dan wordt het PvdA (zou sws dit of GL zijn). Gelukkig had ik met fascisten voor democratie en VVD het minst gemeen, vind ik toch fijn om bevestigd te zien.

Ben wel bang voor die kutBBB :sob:. Te veel mensen die daar op gaan stemmen ben ik bang. Niet per se in mijn provincie maar gewoon überhaupt…

3 likes

Ja ben ik ook bang voor ja! Denk dat BBB en JA21 heel veel stemmen weg gaan houden bij FvD iig, maar misschien ook wel bij VVD en CDA. Hoor veel te veel mensen die van plan zijn om daar op te gaan stemmen.

Uit mijn stemwijzer kwam weer 50Plus :-1:t3::joy: geen idee nog waar ik echt op wil gaan stemmen uiteindelijk.