BBB en vorige keer FvD worden ook zo groot door de lage opkomstcijfers. Ik hoop echt dat meer mensen gaan stemmen.
Kijkt iemand ook het radiodebat? Ik erger me mateloos aan het hele bestaan van Sophie Hermans
Gaan er nog meer mensen stemmen tellen? Vorig jaar voor het eerst gedaan maar omdat het verdeeld was over 3 dagen was het tellen overdag. Nu in de avond dus ben benieuwd of het tot erg laat is
Ik heb nog geen idee op wie ik ga stemmen, ik vind het erg lastig
Ja ik!
Ik werk op de woensdag op het stembureau (incl tellen) en dan op de donderdag bij het centrale tellen nog een keer.
Ik ga er wel vanuit dat het laat wordt want je moet eigenlijk 2 telronden doen.
Ik zit ook nog te twijfelen tussen PvDD of GL voor de provincie, om dezelfde redenen als jij aangeeft eigenlijk. Denk dat ik voor de waterschappen sowieso voor PvDD ga!
denk dat ik vooral twijfel omdat ik het wel vet zou vinden als PvdA+GL de grootste worden in de EK maar ja, weet niet hoe groot die kans is en strategisch stemmen is ook niet echt m’n ding eigenlijk
Ik heb me aangemeld, maar nog steeds niks gehoord of ik nou wel of niet moet komen. Heb als voorkeur stembureaulid voor de ochtend/middag ingevuld, maar bij beschikbaar alles verder gewoon aangevinkt. Dus ben benieuwd of ik nog iets hoor!
Ah goed bezig! Lange dag denk ik dan haha
@lisaanna hmm ook niet echt fijn, misschien dat ze al genoeg mensen en jij misschien op een reservelijst staat…
Dan zou ik vooral kijken naar de mens op wie je stemt. Mss in jouw provincie is de GL vertrgenwoordiger wel meer een bulldog dan de PvdD vertegenwoordiger?
Ja ik! Doe ik al jaren eigenlijk, ik ben ook stembureaulid. Ik zit op een klein stembureau en meestal wordt het daar niet zo laat, maar is evengoed een lange dag hoor.
Vorig jaar was het tellen bij ons ook gewoon in de avond. Maar het ligt echt aan de opkomst binnen je stembureau hoe laat het wordt, als je op een druk stembureau zit wordt het vanzelfsprekend later dan op een rustig stembureau.
Donderdag ga ik ook centraal hertellen, maar voor zover ik begreep is dat niet alles, maar alleen van de stembureaus waar grote onverklaarbare verschillen zijn. Geen idee hoe lang dat gaat duren en hoeveel dat gaat zijn dus, dat doe ik voor het eerst.
Ik werk ook op het stembureau woensdag! We tellen op lijstniveau 's avonds dus verwacht niet dat het heel laat wordt. Ik zit wel op een drukke locatie maar wel met twee bureaus. Donderdag help ik niet mee met tellen.
Waterschappen ben ik eruit op basis van een stemwijzer en me iets verder verdiepen. Dat wordt AWP.
Provinciaal twijfel ik tussen PvdA en GL. Stemwijzer geeft een verwacht plaatje met links bovenaan met 2 - 5 % verschil. Conservatief rechts laag.
De afgelopen jaren heb ik GL gestemd, maar ik heb niet het idee dat ze veel inbreng hebben gehad de afgelopen jaren in de landelijke politiek. Misschien puur gevoelsmatig hoor en dat is niet altijd een goede graadmeter, dus wil me verder inlezen. Ik twijfel na jaren ineens weer over PvdA (niet dat die nou iets hebben laten zien de afgelopen tijd ). Terwijl ik dat juist zo’n bestuurspartij vind die meebuigen met wat de kiezer wil horen maar ook geen aansluiting vindt bij zijn kiezers.
Ik merk dat ik vooral sympathie heb voor personen, maar niet meer zozeer voor de linkse partijen. Tis allemaal zo net niet, maar iets anders is ook geen optie. Evt PvdD, maar die hebben mijn sympathie niet per se.
Ik ga maar eens ouderwets partijprogrammas lezen.
En de lokale kleur kan soms ook best afwijken van het landelijke beleid/beeld. In mijn regio is PvdA bijvoorbeeld veel groener en GroenLinks op sommige punten juist echt niet. Sowieso dat - mede dankzij de PvdD - vrijwel alle partijen nu de duurzaamheidsthema’s in hun partijprogramma’s hebben. Ik heb de afgelopen twee keer bij PS wel op PvdD gestemd, omdat ik dan het meest groen stem, maar zie die aanjagersrol zelf nu veel meer bij Extinction Rebellion. Ik ben ook huiverig voor hoe groene politiek nieuwe vormen van ongelijkheid in de hand kan werken. Dat zien we nu al met de gesubsidieerde zonnepanelen en elektrische auto’s voor de hogere inkomens.
Ik ga werken als stembureaulid, ik kon dit jaar niet tellen vanwege mijn werk. Ik zit al voor de derde keer op hetzelfde stembureau en hoop weer wat dezelfde mensen tegen te komen, ik vind het altijd heel leuk
Bij PvdD Noord Holland is Ines Kostic lijsttrekker, echt een topper en precies wat je zoekt qua pitbull!
Ik vind haar ook heel goed. Maar eigenlijk zou ik GroenLinks willen stemmen omdat ik hoop dat ze met PvdA een meerderheid in de eerste kamer halen. Ik ben alleen gewoon niet onder de indruk van hun kandidatenlijst. Dus twijfel.
Een meerderheid? Dat gaat geen enkele partij in de eerste kamer halen hoe hard ze ook hun best doen. Je bedoelt misschien de meeste zetels?
@Handtas oh wat fijn dat jullie weten of het stembureau rustig of druk is. Ik laat het wel allemaal op me afkomen. Heb er in ieder geval zin in haha. Hoop dat er genoeg mensen gaan stemmen.
Ik dacht dus, stemt pvdd niet met het merendeel van GroenLinks / PvdA mee? Als dit de tweede kamer was zou ik nog wel op PvdA /gl stemmen maar in de 1e kamer wordt volgens mij toch geen coalitie gevormd dus vind het dan minder belangrijk.
ik ben plaatsvervangend voorzitter dit jaar maar is denk ik in de praktijk gewoon stembureaulid, haha. Bij ons is het de hele dag inclusief tellen. Realiseerde me later pas dat het 2x tellen is idd, hoewel ik wel las dat er meer tellers gestuurd zouden worden. Ik geloof wel dat we sowieso met minder mensen zijn, want in eerdere jaren moest je met 4 mensen aanwezig zijn om open te mogen en dit jaar met 3. We hebben vorig jaar nog een buurtbewoner tijdelijk als stembureaulid moeten aanwijzen om open te mogen Heel veel mensen last minute uitgevallen vanwege corona etc toen. Zal dit jaar allemaal niet zo spannend zijn