Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Bij stemwijzer komt bij mij volt bovenaan uit, daarna pvda, sp en GroenLinks. Heb eigenlijk nooit echt overwogen om op volt te stemmen, weet eigenlijk niets van ze dus voelt heel raar om nu überhaupt te overwegen om op ze te stemmen. De standpunten liggen wel in lijn met mijn opvattingen maar volgens mij was er ook wel wat onrust in de partij (maar ja waar niet)

1 like

Benoemd tot stembureaulid :nerd_face: leuk weer!

9 likes

Ik ga op haar stemmen!
Kom ook overeen met Piratenpartij maar die nr 1. geeft me een beetje wappievibes

Ik ging de peilingen in Overijssel maar eens bekijken en zie nu dat BBB als nieuwkomer op 9 zetels staat en grote kans is dus dat zij de meerderheid krijgen. Ze snoepen gelukkig vooral van FVD en CDA af. Ben wel benieuwd hoe erg deze peiling klopt en wat dat zal gaan betekenen.
Links is echt heel klein, dus ik vind het wel belangrijk op welke persoon ik ga stemmen, dat vind ik altijd zo lastig. Iemand nog tips toevallig?

Je kan eventueel ook gericht kijken wie voor de tweede termijn gaat. Omdat het maar 1 dag in de week is en een heel gelaagde organisatie, heeft een Statenlid een lange inwerkperiode. Meestal kan je pas na vier jaar echt dingen in werking zetten en ‘oogsten’. Het hoge verloop is daarom best vaak een probleem. Kandidaten die al in gemeenteraden hebben gezeten hebben in dat opzicht ook een voordeel. Zeker als het BBB geluid erg gaat overheersen kan ervaring gunstig zijn. Anderzijds kan je ook juist voor een nieuwkomer in de politiek gaan, omdat die een frisse wind inbrengen. Je ziet in de top 5 meestal die combi met een reden. Geen concrete tip, maar misschien kan je er toch iets mee.

6 likes

Ik heb dat ook (en ook D66, maar daar ga ik niet op stemmen). Kan niet helemaal bepalen of Volt stiekem een VVD light is als het puntje bij paaltje komt of dan juist links afslaat. Bij D66 heb ik dat wel.

Haha ik heb precies hetzelfde, en had ook nog christenunie maar dikke doei. Heb net alles nog een keer met m’n vriend doorgelopen en alles wat dieper geanalyseerd en volt kwam er weer uit (met d66 ook idd). Misschien wel goed qua frisse wind in de politiek en elke stem die niet op bbb is, is er 1

2 likes

Ik ga nog wel even verder inlezen over Volt. Of als iemand hier nog goeie insights heeft? Maar nu wordt het een van de andere linkse partijen.

1 like

Echt superfrisse wind Volt.

6 likes

Zal ook s niet

Er zitten vast ook mensen tussen die denken dat ze echt progressief kunnen zijn, maar met deze wortels ben ik daar behoorlijk sceptisch over.

Zo’n partijprogramma (de huidige ihkv de PS) is ook niet alles, maar het leest niet rechts. Waarin (op de achtergrond van die boyz na) zou dit wel rechts zijn? Las eerder ook al dat ze tussen D66 en VVD zitten maar bij Kieskompas was dat iig niet zo.

Nogmaals ik ben dus pro linkse wolk. Maar omdat ze best overeenkomen qua standpunten met (andere) linkse partijen vraag ik het me af. Maar ja dit is dan ook weer wonderlijk: Snelkieswijzer: GroenLinks of Volt? | GroenLinks

Ik denk dat het klopt dat ze niet rechts/links in traditionele zin zijn zoals ze zelf zeggen. Ze zijn namelijk voor een beste flinke rol van de overheid (terwijl rechts dat niet is), maar die rol zit niet zozeer op het sociale aspect (zoals bij links traditioneel het geval is). Ze willen namelijk een totale systeemverandering met relatief veel nadruk op technologie. Daarom worden ze als progressief gezien (ik vind een hoogtechnologische pan-Europese staat als wondermiddel persoonlijk juist eerder wat retro aandoen maar goed). En dat pan-Europese karakter zou ik zelf wel serieus nemen ook bij de PS-verkiezingen, dat gaat echt verder dan een beetje samenwerken, want dat gebeurt al volop. Bij de SGP zou ik bijvoorbeeld ook niet kunnen negeren dat ze uiteindelijk een theocratie willen stichten.

Ten opzichte van andere pro-Europese partijen wil Volt denk ik vooral sneller en daarom die andere politieke structuren. Voor die snelheid valt ook best wat te zeggen vind ik. Een ander verschil met linkse partijen is dat die meer sociaal en waardengedreven zijn en Volt eerder technocratisch, omdat ze ‘evidence-based’ politiek willen bedrijven. Dan kom je deels op dezelfde standpunten uit. Met het versnipperde politieke landschap dat we in Nederland al hebben, vraag ik mezelf alleen af of het handig is, omdat juist die versnippering zorgt voor traagheid. Als ze nieuwe, jonge kiezers trekken is dat misschien ergens wel gunstig. Bij de Europese parlementsverkiezingen vind ik ze in elk geval duidelijker van toegevoegde waarde.

2 likes

Hier had ik nog niet aan gedacht, dus daar heb ik wel wat aan. Ik kan me er wel in vinden, dat meer ervaren politici toch sneller iets bereiken. En inderdaad als een groot deel dan nieuw is zou ik daar wel rekening mee willen houden in mijn stem.

Nog kijkers voor het verkiezingsdebat met verschrikkelijke titel straks

5 likes

Ik ga het mezelf aandoen ja

4 likes

We kunnen een praatcirkel starten voor mentale ondersteuning na afloop

2 likes

Ik alleen werkende

Ja ik dacht dus dat de ellende om half 10 al begon dus ik ben sowieso totaal van de leg nu

3 likes

Ik kom, net als altijd, weer zo ongeveer in het midden uit :’)… relatief dicht bij 50plus en cda (edit: oh BBB komt ook nog in de cirkel haha)
Kieskompas is ook als enige beschikbaar volgens mij in onze provincie