Ik denk echt dat men in de randstad onderschat wat de koers van kabinet voor impact heeft in landelijke gebieden. En dan niet zozeer het beleid an sich maar de manier van communiceren. Het was ‘ineens’ stikstofcrisis, omdat de EU een norm heeft en wij een woningmarktprobleem en dus een bouwprobleem. En dan komt bijvoorbeeld een Tjeerd de Groot met gestrekt been erin en krijgen de boeren overal de schuld van en moet er 50% weg.
Dat is nog al wat als je jarenlang bent uitgeknepen door de markt, je elke 4 jaar weer andere regels vanuit de overheid moet toepassen, je bij de Rabobank genaaid wordt en je speelbal bent van de grote agrobedrijven. Alles moet groter en duurder en veel boeren zijn helemaal van oorsprong geen echte ondernemers.
En dit is echt geen verhaal om zielig te doen, want ik vind ook dat we van de bio industrie af moeten en heb niet voor niets GroenLinks gestemd. Ook ik word boos als ik al die trekkers zie en soms denk ik ook ‘wat zeik je nou? Je had dit als boer ook kunnen zien aankomen?’, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid? Maar als je voor jouw gevoel keihard werkt om iets op te bouwen en nu zegt Den Haag dat 50% van jouw industrie weg moet goedschiks of kwaadschiks, dan snap ik het sentiment wel. Ik kom zelf uit de provincie en weet dondersgoed hoe er over de Randstad gedacht wordt. Andersom is het ook naief om dit sentiment vanuit je Randstedelijke havermelkbubbel te onderschatten.
Er is in mijn ogen veel te makkelijk over gedacht vanuit het kabinet. En daar plukken we nu de wrange vruchten van doordat half nederland nu op een partij gestemd heeft zonder ervaring en die ook de EU regelgeving niet kan omdraaien. Bovendien ben ik nog bang ook dat de stampende kleuters nu toch hun zin krijgen. Het land is nog verder gepolariseerd en de crisisen worden wederom niet opgelost.