Puzzelboeken topic

Jaaaa leuk! Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen, goede inspiratie. Ik heb:

• Murdle (de paarse) vond ik leuk in het begin, maar daarna een beetje teveel van hetzelfde
  • The killer isn’t Alice, daar doe ik af en toe een hoofdstuk van omdat je zo goed moet opletten dus niet te lang achter elkaar
  • Suzanne Vermeer voor mee op vakantie dus ben benieuwd nav de review hierboven
  • Quizpuzzels boeken van Tex de Wit en Thomas … weet zn achternaam niet (deze zijn allemaal top)
  • Murdoku de paarse (erg leuk) en nu ook de nieuwe maar die heb ik nog niet gedaan
  • Moordmysterie puzzelclub moord in het dorp heb ik ook heel fanatiek gedaan maar ook weer beetje veel van hetzelfde na een tijdje

En van de gewone puzzelboekjes zijn zweedse, logisch kleuren en tekenen, tectonics/binaire en de fillipine quizkrakers mn favo :heart_eyes: en de puzzelmix van de quest vind ik leuk als varia, staat ook van alles in

3 likes

Haha wauw dit is wel een prestatie!

Leuk dat er een topic is want dit is mn nieuwe hobby!

Ik heb het Cluedo book of puzzels net binnen maar moet die van mezelf bewaren tot ik op vakantie ga.

Ik heb Murdle 7 schedels bijna uit en vind xat soort logische puzzels echt heel leuk dus ook Miauwdo gekocht (zelfde soort puzzels maar dan met katten).

Bij de action hebben ze nu allemaal dikke denksport zomerboeken voor 2 euro per stuk en tot mn verbazing blijk ik woordzoekers echt heel ontspannend te vinden. Wel jammer dat de woordzoekers in deze boeken geen thema hebben, maar met 250 paginas aan puzzels voor 2 euro wil ik ook niet klagen.

2 likes

Blij met dit topic! Ik ben nu bezig in de Engelse versie van het Moord mysterie, tweede deel. En The Killer isnt Alice! Meestal maak ik logikwissen of monogrammen/japanse puzzels. Vind het makkelijk om tussendoor te doen zeker als mijn dochter wakker is, terwijl zij speelt zodat ik dan ook niet op mijn telefoon zit!

2 likes

Ik ben nu vooral bezig in Alice is niet de moordenaar. Ik vind deze wel heel leuk en kan lekker achter elkaar namen afstrepen. De bladzijden laten alleen heel snel los en het boekje hangt nu van plakband aan elkaar.

Verder vind ik woordzoekers ook altijd wel ontspannend. Ik heb nu een boekje van de Cranberry Creek word search mysterie serie. Dat is een bladzijde verhaal en dan een woordzoeker.

Het puzzelboek van Suzanne Vermeer heb ik ook gekocht maar ben ik nog niet aan begonnen.

2 likes

love dit topic!!! ik ben ook fan van murdoku en de classic denksportboekjes. murdle vond ik best saai.

oh en voor de topografienerdjes (past dat hier? ik las er op dit forum wel laatst over geloof ik maar weet niet meer waar): de app geotrainer is echt top. kun je landen, hoofdsteden en vlaggen trainen en je leert tegelijk dingen over het land

4 likes

Als je logiquizzen leuk vond, dan kan ik de Murdle serie echt aanraden! Ook allemaal logiquiz.

En voor de fans er is ook een murdle bordspel, een combinatie tussen logiquiz en cluedo.

Zelf vind ik de murdoku ook echt heel leuk! Naarstig opzoek naar het paarse boekje (heb de oranje bijna uit en heb nu lekker vakantie).

Vindt het door de verschillende hoofdstukken niet hetzelfde worden, wat ik bij Murdle wel iets meer vind zoals hierboven ook iemand zei (of i.i.g. daar ben ik nog niet zo ver gekomen anders).

3 likes

Ik vond 'm wel vermakelijk, maar de combi puzzelboek/SuzanneVermeer voelde nogal geforceerd. Het verhaal is vrij zwak en kort en de puzzelonderwerpen zijn vergezocht. Het heeft denk ik wel potentie, ik zou een volgend boek toch weer kopen denk ik. Heb me er toch redelijk goed mee vermaakt op vakantie en wel leuk om iets met een (suffe) rode draad te spelen.

2 likes

Ik ben dol op de quizpuzzels en pubquizboeken.
Als je daarvan houdt zijn deze ook leuk, verschijnen elke maand.

9 likes

Ja super leuk topic! :hugs: Logikwissen zijn ook al jaar en dag hier favoriet. Makers van Murdoku en Murdle volg ik best a lang, leuk dat nu zo ontploft.

Ook helemaal verslaafd aan murdoku. De maker heeft er echt veel tijd in zitten.

Online zijn ook nog veel puzzels te doen (48 totaal nu) deel is niet zichtbaar meer maar kun je via discord wel vinden.

Nog een tip voor murdoku; https://murdoku-playground.online/ hele fijn tool! Hier vind je alle puzzel grids uit de boeken als digitaal notitieboek. Handig voor als je minder wilt gummen, of bij de moeilijkere puzzels schijfruimte mist. Maakte zelf altijd op a4 wel nog een groter raster voor erbij te houden maar dit is ook chill met de tablet erlangs.

Irritant is wel nu de AI slop aan apps die op de trend inspringen.

1 like

Ik ga ook beginnen, ben benieuwd!

3 likes

Ik verslijt hier de Denksport Logisch boekjes. Heerlijke combi van puzzels.

Ik zie op insta of TikTok wel eens een account dat puzzels oplost waar ik echt niks van snap en ik weet niet hoe het heet. Iemand een idee? Zij leest dan een zin voor (in het dorp stond een ladder) en daar moet dan een antwoord op komen. O ja, een ladder, dan moeten we dus omhoog en dorp is met een D dus het antwoord is limonade. Soms denk ik dat het het gewoon verzonnen is :rofl: Herkent iemand dit?

1 like

Ja ik kwam vd week ook een cryptogrammen vrouw tegen op tiktok

O dat is ‘gewoon’ cryptogram. Wow.

1 like

Ik heb nu voor het eerst zo’n moordmysterie puzzelboek waarbij je namen moet doorstrepen. Hoe pakken jullie dat aan? Bladzijde voor bladzijde alle hints doorlopen of eerst met hint 1 het hele boek door en zo verder? Weet nog niet of ik het heel leuk vind maar ik ga het nog een kans geven.

Ik zou beginnen met de hint waarbij je direct een aantal pagina’s kunt elimineren. Weet niet of je the killer isnt Alice hebt? Daarbij heb je een groot aantal hints waarbij je iedere pagina aflopen, maar je hebt bijvoorbeeld ook een hint die zegt “de moordenaar is tussen X en Y”. Als je X en Y vindt dan kan je de pagina’s van het begin tot X en van Y tot het einde dus al elimineren.

Plus Ik zou de namen niet doorstrepen maar arceren! Als je hint voor hint doet dan zul je zien dat je de namen nog wel goed leesbaar moet houden ook al zijn ze misschien niet meer relevant als “verdachte”

2 likes

Ah shit ik heb net twee puzzelboeken weggedaan omdat ik ze ooit verkeerd had besteld en het zat was, maar ik had ze hier kunnen aanbieden.
Ik dacht gebundelde puzzels te kopen die vroeger altijd in de Vrij Nederland verschenen. De enige cryptogram-achtige puzzels die ik leuk vond: de themapuzzels van Steenhuis.
Kent iemand die?

1 like

Leuk topic! Ik speel zelf graag sudoku, logikwis en Murdoku.

2 tips:

• ik zag dat je met een Kobo plus account ook Murdoku kunt spelen op je ereader (maar ik heb zelf geen Kobo account en mijn ereader ondersteunt Kobo niet dus geen idee of/hoe dit werkt)
  • ik maak murdoku op een transparante post it zodat ik makkelijker kan gummen of m kan weggooien als ik er helemaal naast zit en mn puzzels zo ‘nieuw’ blijven. Ik heb deze van de Hema: sticky notes transparant - 2 stuks - HEMA
3 likes

Ooh deze kocht ik ook! Ik heb het na een tijdje wel gehad met de woorden die wel erg thematisch zijn “tent/zonsondergang/briesje”… maar de opmaak en illustraties maken het wel erg prettig.

2 likes