In de Moezelstreek heb je veel hotels met wellnessgedeelte en lekker eten. Ik vind het zelf het leukst om in een klein stadje/dorpje te verblijven (i.p.v. Cochem) en dan van daaruit kleine dagtrips te maken naar de omliggende stadjes/dorpen. Plaatsen zoals Beilstein, Bernkastel-Kues, Traben-Trarbach… vind ik allemaal heel charmant.
Qua historie en mooie architectuur kan ik Brugge aanraden. Leuke en mooie stad voor een weekend. Heb zo gauw geen hoteltips.
Iemand tips voor Lissabon in de regen?
Voorspelling voor alle dagen is nogal nat.
Heeft er iemand tips of aanraders voor Istanbul? Ik wil er denk ik over een paar weken in m’n eentje naartoe gaan.
Long shot, maar is er ooit wel eens iemand in Lublin geweest?
Iemand wel eens met die nieuwe nachttrein naar Wenen geweest?
Brrr heb nog steeds slechte herinneringen aan Marrakech toen ik daar als tiener was met ouders en broer/zus. Steeds nageroepen worden, aangeraakt, altijd willen dat je wat koopt, steeds onderhandelen dat je iets moet kopen. Nee echt vervelend.
Essouira was leuker. Maar ben later bv naar India gegaan en daar zijn ze ook wel van het naroepen en overhalen/scammen maar minder dan toen in Marokko.
Hoi! Wij hebben het plan om komende zomer 2/2,5 weken naar (zuid) Noordwegen te gaan en daar een rondreis te maken. Het idee is om met de auto op de boot te stappen in Eemshaven, je komt dan aan in Kristiansand.
Online zijn er zoveel routes en zoveel nationale parken om te bezoeken. Die routes hebben minstens wel 6 verschillende plekken om te overnachten. Het liefst verblijven we zelf maximaal op 3 verschillende plekken in huisjes (geen hotels)
Iemand van jullie al eens een route gedaan? Tips, ideeën?
Ja ik heb dit gedaan dit voorjaar! Ik heb de boot naar Langesund genomen, daarna zijn we via Heddal (beroemde staafkerk) naar Vradal gegaan. Daar kun je in de zomer zwemmen in het meer, in de winter is het een wintersportdorpje. Wij hebben vooral gewandeld in de buurt, het is daar prachtig.
Daarna naar Stavanger gegaan, de stad bekeken en met de boot in de fjorden wezen varen. Ook nog de Preikestolen beklommen (echt een aanrader)! Ik vind Stavanger dus echt een aanrader om een van je stops te plannen, de natuur in de buurt is heel mooi dus hier vermaak je je wel een paar dagen.
Toen zijn we via de Hardangervidda naar het noorden gereden, in Fläm nog de beroemde treinlijn gepakt. Ook nog naar de Voringfossen waterval geweest. En ook daar gewoon veel gewandeld en natuur bekeken.
Als laatste stop hadden we Oslo maar dat vond ik na al het natuurgeweld een beetje tegenvallen. De stad was wel leuk, maar in Noorwegen is alles heel duur (overal) dus als je niet naar specifieke musea wil, zou ik gewoon ergens anders stoppen, of hiermee beginnen.
Wij hadden hier een dikke week voor. Ik vond het geen probleem om regelmatig te verplaatsen omdat rijden door de natuur (en tussenstops om te wandelen of bijv bij een meer te chillen) gewoon zo mooi was. Let wel op dat je echt langzaam doet over het rijden naar andere locaties, ik dacht dat het wel zou meevallen maar je kon makkelijk een dag doen over 200 km soms.
Zelf heb ik eerst gekeken wat ik heel graag wilde bezoeken en alles gepind in die omgevingen, op basis daarvan kwamen we wel tot plekken waar we ongeveer wilden slapen.
Ik vond Istanbul echt fantastisch! Heel indrukwekkende stad, de skyline met de verschillende mooie moskeeën, het water, de brug met de vissers, de markten en gezelligheid. Een van mijn favoriete steden in de wereld! Wel echt een grote stad en over een paar weken kan het natuurlijk ook al wel koud zijn daar. Wij sliepen in Beyoglu, zijstraat van Istiklal Cadessi, is in de moderne wijk met veel restaurants en winkels in de buurt. We aten dan vaak in Galata. Moet je wel altijd de brug over naar het oude centrum, maar vond het wel heel leuk en gezellig daar. Er is ook genoeg OV + uber mogelijikheden, maar wij hebben eigenlijk alles gelopen en met de ferry gedaan. Hoogtepunten waren uiteraard de Haga Sophia, met de ferry naar Fener en Balat, Topkapi Palace, de Spice market, Suleymani Mosque (+ wat drinken bij Mimar sinan terras cafe met uitzicht op de moskee en de omliggende stad), de Galata bridge met de vissers (zeker bij zonsondergang heel mooi) en eten bij Ciya Sofrasi aan de Aziatische kant (weer met ferry over de Bosporus om hier te komen). Als je nog meer wilt weten, mag je me altijd een berichtje sturen!
Bij intercontinentale vluchten krijg je maaltijden, zeker bij KLM. Bij een korte vlucht krijg je een snackje. Op zo’n korte vlucht van een goedkopere aanbieder zoals Transavia betaal je wel voor alles.
Edit; ik lees met m’n neus. Je krijgt vaak zo’n snack bij je maaltijd toch. Ik zorg zelf dat ik extra snacks heb bij zo’n lange vlucht.
Je krijgt als het goed is van 2 a 3 maaltijden en snacks. Ligt ook aan hoelang je vlucht is enzo. Ik vloog toen iets van 7/8 uur had zelf snacks mee maar die kon ik niet meer op haha
Zeker eens met Stavanger. Echt gezellig stadje. En preikestolen is ook heel erg mooi en met eem beetje doorzettingsvermogen goed te doen. De boottocht was voor mij een hel. Ben snel zeeziek en we hadden windkracht 8. Was blij dat we na 18u het vasteland zagen.
Als het goed is zie je bij je boekingsbevestiging al of er een maaltijd of een snack bij zit, denk ik.
Hou er wel rekening mee dat een ‘snack’ van KLM waarschijnlijk een droge boterham met kaas is.
Ik heb laatst een lange vlucht van klm gehad en ik zat in mijn herinneringen echt bomvol en het was prima te eten. We kregen volgens mij twee maaltijden (avondeten + ontbijt of lunch + avondeten) en nog een zakje pretzels/chips, brownie en een broodje (met eisalade of kipkerrie). Dus nog drie eetmomenten. Ik vind het zelf altijd wel fijn om mijn eigen tussendoortjes mee te nemen (voor het geval dat), maar dat was dus niet nodig.
Je krijgt op een lange vlucht van KLM inderdaad ook snacks naast de grote maaltijden. En daarnaast kan je ook altijd vragen (bijv. knopje indrukken) om een extra snack en drankje, koek of nootjes hebben ze altijd wel liggen! Ik had laatst bij Air France dat we in de nacht zelf ons drinken moesten halen bij het “halletje” en daar stond dan ook een schaal met koekjes. Neem trouwens zelf wel altijd nog wat lekkers mee voor de zekerheid, nootjes vind ik namelijk niets
Huh echt niet. Mega lekkere koekjes hebben ze, of warme broodjes. Klm heeft geen skere snacks. En idd op lange vluchten mentosjes en sultanas etc die je zelf mag pakken.
Ze hadden zelfs deze en dit zijn de beste koekjes ever (te koop bij Stach)
Ik kreeg op mijn vorige lange vlucht naar de vs in september heel veel te eten bij KLM, maar één van de snacks was idd 2 boterhammen met kaas
Volgens mij kan je bij de KLM gewoon snacks en drankjes kosteloos bestellen. Dus buiten de dingen om die ze sowieso aanbieden.