Reizen / Vakantie #2

Wat klote zeg! Staan er geen noodcontacten in die telefoons? Echt zuur zeg, zou de luchtvaartmaatschappij niet voor jou contact op kunnen nemen met de passagier? Zij weten wie op welk stoelnummer hoorde te zitten. Ze mogen de naam en contactgegevens niet zo maar geven uiteraard, maar zelf kunnen zij die persoon wel benaderen.

Voor riga:
Oké eerst wat tips om sowieos te doen, daarna restaurant tips:

• loop door de stad en bezoek zowel old town als city centre. De meeste Letten en leuke eettentjes bevinden zich namelijk in city centre.
  • Ook het park en rivier aan de buitenkant van old toen is de moeite waard om door heen te lopen.
  • ga voor heel goedkoop naar de prachtige opera of ballet. Wel even van te voren boeken.
  • drink cocktails bij de skybar van het radison blue dit is het hoogste hotel en ze hebben hier super veel leuke cocktails! Leuk om sowieso 1 keer te doen.
  • qua museum in the Latvian occupation museum interessante en op basis van een gift. Ik vond het nationaal art museum ook erg mooi. Een echte must do is een rondleiding in het voormalig KGB huis. Je ziet heel veel en eindigt op de plekken waat mensen werden gedood. Daarnaast ben ik nog naar een holocaust museum geweest, ook op basis van gift en heel interessant en ik ben ooit naar een huis geweest waar mensen in de oorlog onderdoken. Weet de naam even niet, maar ook een aanrader.
  • ga naar de overkant van de rivier en loop eens rond in het grote driehoekige gebouw, de bibliotheek. Je krijgt hier een dagpas en het is leuk te bezoeken
  • bezoek de centrale markt net daarin de foodhal dit is vlak achter het station. En heeeeeel groot.
  • als je van vintage kleding houd is riga echt je meest favoriete stad!!! Voor echt vintage moet je naar de vintage humana
    Humana is een keten van tweedehandswinkels, maar er zijn 2 vestigingen die alleen echte vintage verkopen. De andere vestigingen zijn ook de moeite waard. De laatste keer dat ik er was hadden we gewoon steeds gegoogled naar tweedehandswinkels en zijn er echt een stuk of 8 af gegaan en zooo veel gekocht ook kloppen de prijzen vaak niet, want bijna alles was 1,50 of 2 euro ofzo

Eten:
De meeste plekken hebben lunch offers waardoor je vaak voor 5 euro al een hele lekkere warme maaltijd krijgt. Daarnaast hebben ook veel tentjes op zaterdag of zondag brunch. Sowieso lopen de concepten een beetje door elkaar want elk koffietafel serveert alcohol en is tot 11 open. Er zijn echt heel veel bakkerijen. Is zou je echt aanraden om een keer honing cake/napoleon cake te eten. Het is die taart met allemaal laagjes. Vind je heel veel in het Oostblok.

Vegan

• maza terapija is een vegan tent dat van vroeg tot 10 uur open is. De taarten zien er geweldig uit en ze hebben ook lekkere biertjes. Sowieso het bezoeken waard.
  • mitt cafe: een hipster koffie cafe met lekker eten en veel vegan gebak. De vegan snicker is echt mega lekker. In het weekend pancake brunch.

Niet vegan:

• bij big bad bagels koop je voor een euro 4 al een super lekkere bagel. Ook hun lunchdeals zijn super cheap
  • voor avond eten sowieso langs ala volksclub. Echt ga in iedergeval 1 keer langs tijdens je verblijf! Het ziet er geweldig uit en het eten is groot en traditioneel. Bijna elke avond is er entertainment en zo hebben super veel lekkere speciaal biertjes en ciders. Het is 's avonds ook een bar en tot laat open. Wil je dineren moet je wel echt reserveren. Probeer ook de fried roggebrood met knoflook. Echt heel lekker en typisch lets.
  • goedkoop traditioneel vind je bij Lido. Er zijn meerdere vestigingen en het is super lekker!
  • ook bij Pelmini eet je voor een paar euro lekkere Pelmini(gevulde pasta met zure room)
  • sushi is erg goedkoop in riga. Bij tokyo city heb je vaak 2e roll gratis. Daarnaast kan je ook naar gan bei. Kwaliteit is naar de prijs hahaha
  • de enige ramen eet je bij Riga ramen. Echt heel lekker!
  • singhs is mijn favo Indiaase restaurant!
  • inu gari is en leuk Japans restaurant met allemaal kleine Aziatische gerechtjes (gyozas enz) en bubble tea. Altijd goed :slight_smile:
  • miera cafe is een super schattig lunch cafe met vegan opties. 1 keer per maand hebben ze vegan brunch en dat is mega lekker! De rest van de maand hebben ze in het weekend ook all you can eat niet vegan brunch. Wel stukje lopen.
  • innocent cafe heeft volgens in het weekend een all you can eat brunch en is ook leuk om te zitten. Ook tot laat open. Is een koffiecafe.
  • in het park heb je een heel schattig rond theehuis. Vroeger kom je boven op de grond op kussen zitten, maar inmiddels staan daar tafels en banken. Het is nog steeds erg leuk en veel soorten thee.
  • This place doesnt need a name is een brunchtentje met meerdere vestigingen en ook een aanrader. Ze hebben daarnaast al specialiteit negeroni’s.
  • verder hebben ze echt heel veel bakkerijtjes. Wijn cafés, cocktail bars en restaurants die vast ook de moeite waard zijn. De leukste zitten niet in old town

Mocht je tijd over hebben dan zou ik ook naar de bios gaan en dan naar een film die in de luxe zaal draaid. Super goedkoop en de stoelen kunnen bijna helemaal plat. :sunglasses::sunglasses: alles is gewoon Engels gesproken met Letse en Russische ondertiteling.

Uitgaan kan je goed bij rock cafe. Hier hebben ze boven een grote zaal met vaak een live band en in de kelder karaoke.

19 likes

Ik vond Riga echt super leuk, was wel heel koud en veel sneeuw waardoor wandelen moeilijker ging maar heb me zo goed vermaakt. Heb wel een fucking slecht geheugen want nu denk ik wat heb ik dan een week gedaan, en zie bij sjern heel veel tips die ik toen geloof ik opgevolgd ben.
We zijn ook naar een basketbalwedstrijd geweest en elke dag bijna geluncht bij een van de lido restaurants, vond dat wel heel leuk tussen de echte letten. Was ook lekker en veel keuze!

2 likes

Wauw wat uitgebreid
Bedankt hier kan ik wel wat mee
En ook bedankt @chasingrainbows @wiewatwaar @soarin @Insouciance

3 likes

ja, ik vond het ook een hele leuke stad! zou vooral gaan

2 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Noord-Amerika topic

Wow zovele tips die ik wel herken maar zelf niet op gekomen was! Ben tijdens mijn uitwisseling vaak in Rock Cafe geweest en wil je wel een beetje ‘waarschuwen’. Het is echt een tent voor vooral toeristen met veel bachelor parties. Ik heb niet echt iets meegemaakt maar er liepen soms wel wat aparte figuren.

1 like

Jaa ik houd dit lijstje bij en steeds als ik weer heen was ga voeg ik weer iets toe!

Rockcafe was ik 2 jaar geleden nog geweest en toen was het gewoon leuk, maar idd wel af en toe was dronken mensen of een opdringerige man. Ik was altijd samen met iemand en dan ging die persoon gewoon snel weer weg!

2 likes

Tips voor een babymoon in januari/februari (2-3 weken)? We houden van reizen en vinden wat avontuurlijks wel leuk, maar zoveel valt af ivm klimaat/winter of zika/malaria etc. Denken nu aan Oman + Abu Dabi of Chili. Het lijkt ons leuk om nog een laatste mooie reis met z’n tweetjes te maken, anderzijds weet je niet hoe je je dan voelt en is het misschien ook wel prima om naar ABC-eilanden of canarisch eiland te gaan, maar ben bang dat dat dan iets te “saai” gaat zijn voor ons. Misschien heeft een van jullie nog andere ideeën of ervaringen?

Bij de canarische eilanden kun je eiland hoppen per vliegtuig of per boot. Er zijn er ook die daar een canper huren en per bood alles af gaan.
Het zijn natuurlijk vulkaan eilanden, maar altijd wel verschillend.
Zelf vind ik fuertaventura bij de duinen, noord en zuid mooi en het binnenland van gran canaria.

Als ik insta mag geloven is el hierro ook erg mooi.

1 like

Heeft iemand heel toevallig restaurant tips voor Wenen? Zowel iets fine dining als een leuk eetcafé/iets simpels?

Cafe central en cafe sacher wien

3 likes

Heunisch & erben is meer de fine dining experience, maar nog te betalen
En meer casual gasthaus kopp

1 like

Heeft iemand tips voor ijsland in december? Is het verstandig om zelf een auto te huren? Of kun je het beste alles via een tour boeken? Wij verblijven in reykjavik dus hopelijk is alles te doen vanaf daar.

1 like

Hoe ver zwanger ben je dan? Ik heb gereisd tot 30 weken daarna zat mijn buik echt in de weg bij lang stilzitten

1 like

Figlmuller als je van schnitzels houdt

1 like

Wat wil je precies doen?

Wij hebben ook vanuit Reykjavik met een auto verschillende plekken aangedaan (Golden Circle, Vik, nog een plaats ten noorden van Reykjavik) En dat gaat prima met eigen auto.

Als je echt op gletsjers wil zou ik dat met een tour doen.

3 likes

Fine dining: Motto Am Fluss. Echt top daar!!
Leuk Aziatisch restaurant: Mama Liu & Sons, heerlijke hotpot gegeten daar.

1 like

Zuid-Afrika! Een groot deel is malaria-vrij.

1 like

Een vriendin ging naar Sri Lanka toen zwanger was, ook rond die tijd van het jaar. Ze was er heel positief over!

1 like