Reizen / Vakantie #2

Heb je nog aanraders daar? Ik ga in mei een week op vakantie en superveel zin in. Ook een auto gehuurd want las dat daar niet heel veel ov is.

Een auto huren is wat mij betreft wel echt een must inderdaad. Mijn tip is vooral lekker rondrijden zonder plan haha! Zo zijn wij de meest random mooie strandjes tegen gekomen. Porto Limnionas Beach is wel redelijk toeristisch maar vond het daar wel heel mooi en hebben daar erg lekker eten. Keri Lighthouse is ook een trekpleister, maar praaaachtige zonsondergang tijdens het eten.

Mocht je het geld voor over hebben, een privé bootje huren voor de hele middag ipv de tours. Nog nooit zulke blauwe zee gezien rondom de rotsen!

2 likes

Ik sluit me helemaal bij deze tips aan @Peterselie
En Porta Roxa vond ik ook mooi en fijn om een paar uur te chillen.

2 likes

Ik ga volgende maand een paar dagen naar Berlijn met de trein. De vorige keer dat ik er was is bijna 10 jaar geleden. Heeft een van jullie nog tips? Ik ga met mn kinderen (pubers geen peuters) helaas niet op een zondag, dus geen rommelmarkten denk ik!

2 likes

@dibs Dank! Ik heb ze opgeschreven :beach_umbrella:

3 likes

Er staan nog heel veel tips in het Duitsland topic!

Behalve de bezienswaardigheden vind ik (voormalig) vliegveld Tempelhof altijd leuk om even naar toe te gaan. Leukste wijk om door heen te wandelen vind ik Kreuzberg, Friedrichshain en Neukolln.

Ik heb niet zo heel veel food tips meer want ben al een tijdje niet meer geweest dus weet niet helemaal of mijn lijstje nog up to date is maar de afgelopen paar keer haalde ik altijd wel een keer eten bij Han West Home of Dumplings, een bagel bij Fine Bagels (ook leuke boekenwinkel) en ontbijt bij Zeit für Brot. Tabibito is altijd mijn lievelings sushi.

Oh en kijk even bij @rausgegangenberlin op Instagram of er nog leuke dingen zijn in de stad op het moment dat je er bent. Zo ben ik ooit een keer random op een pasta festival beland bijvoorbeeld.

En veel plezier!

5 likes

Wat een fijne tips, dank je wel! En suf heb niet aan dat topic gedacht…
Mijn eettips van de vorige keren zijn er ook allemaal niet meer, echt jammer! Maar ik ga er van uit dat er weer allemaal nieuwe vietnamese eettentjes zijn gekomen.
Tempelhof komt zeker op ons lijstje!

Zijn hier nog mensen die wel eens gaan bikepacken / touren? Ik ga voor het eerst, en heb er wel heel veel zin in, maar ik merk dat ik wat onzeker ben in mn routeplanning. Hoe plan je veilige routes? Ik ken de eurovelo routes etc, maar ik wil ook een stuk zelf uitstippelen, en ben bang om op gevaarlijke / drukke banen te belanden waar geen plaats is voor een fietser, of ergens een drukke baan niet kunnen oversteken oid. En ik wil eigenlijk wel een beetje go with the flow, min of meer een bestemming maar niet elke kilometer al vastleggen op voorhand. Tips?

1 like

Wie is er op Madeira geweest? En in welke periode dan?
Ik wil volgend jaar meivakantie eigenlijk die kant op en ben benieuwd hoe het in de periode eind april / begin mei was! Of dat zomervakantie toch beter is.

Een paar jaar geleden eind juni/begin juli. De hitte was prima, konden gewoon lekker wandelen zonder oververhit te raken en ook de hoofdstad bezoeken was niet te heet. Wel waren we te laat voor alle bloemen, waar het eiland mede om bekend staat, in bloei te zien.

Oh en je moet geen vliegangst hebben. De landing schijnt één van de lastigere van Europa te zijn, en dat klopte. Er werd heel wat bij elkaar gegild in het vliegtuig.

1 like

Ik halverwege juni! Loved it, was heel lekker weer (warm maar niet extreem). Volgens mij is het weer daar toch altijd wel redelijk goed? ‘Eiland waar het altijd lente is’ enzo

Vorig jaar eind maart geweest. De weken ervoor was het slecht weer daar. Veel regen en storm, is blijkbaar normaal voor februari/maart.
Maar toen wij er waren was het weer zonnig en rustig met wel veel spectaculaire watervallen door al de regen, dus dat was wel mooi.

Ik wil in mei weg voor een wek zonder ook maar iets te moeten doen, ben nu naar van die simpele paketreizen aan het kijken en eentje bij Tui lijkt me wel ok. Gewoon lekker aan het strand liggen en in een hotel vretten voor 150 euro per nacht. De heen en terugreis naar de luchthaven is me alleen totaal niet duidelijk? De FAQ zegt dat er vervoer wordt geregeld maar ik vind dat echt te vaag om een beeld rond te vormen, ik heb natuurlijk ook geen zin om uren zelf mijn weg te moeten gaan zoeken met OV. Iemand ervaring mee bij zulke reizen?

De keren dat ik een pakketreis met Tui heb gemaakt zaten de transfers van/naar het vliegveld op locatie inbegrepen. Dan rijden er bussen naar de verschillende hotels.

5 likes

Ik heb ook net bij Tui geboekt en ik kon de transfer apart bijboeken. Zo ben ik het altijd gewend eigenlijk, ook bij Sunweb bijvoorbeeld.
Ik heb even in mijn Tui-account gekeken en daar staat iets over dat na november 2025 transfers niet meer inbegrepen zijn en je deze apart moet boeken (staat bij mij onder ‘extra’s).

1 like

Ik was 2 weken terug met TUI ergens heen en de transfer was inbegrepen, ik hoefde het ook niet apart te boeken. Als het niet is inbegrepen kan je het waarschijnlijk alsnog wel bijboeken.

1 like

Je krijgt de tijd van de transfer ook pas later te horen. De terugweg een dag van tevoren. De heenweg stap je gewoon in als je er bent, ze wachten op je. komt allemaal goed

1 like

@Bailey @Elanor @50193905 @Luzarl merci, klinkt goed! top, merci!

2 likes

Wat leuk dat je gaat bikepacken! Waar wil je heen? Mijn vriend plant onze routes altijd en hij gebruikt eigenlijk altijd Komoot en dat werkt volgens hem fijn. Ze maken daar in de legenda onderscheid tussen best veel soorten wegen dus op basis daarvan kan je vaak wel een inschatting maken van hoe een route gaat zijn, en makkelijk zien of er bijvoorbeeld ook een gravelroute is dezelfde kant op. En bikepacking.com heeft ook veel routes met echt uitgebreide beschrijvingen dus dat is denk ik ook wel de moeite waard om even te checken!

2 likes

Ik ga gewoon thuis vertrekken en dan richting Zuid Frankrijk! Dat vind ik eigenlijk nog het leukste idee, gewoon aan de voordeur vertrekken, en ipv naar mn werk te fietsen een paar dagen later al in Parijs te staan. Frankrijk leek me wel een goede eerste bestemming, redelijk goed voorzien op fietsers, en kan makkelijk een trein nemen als ik mn kilometers wat overschat in de planning. Heb daar ook een paar vrienden wonen in verschillen steden waar eventueel kan passeren, dus dat is extra leuk.

Goeie tip van komoot! Ik heb al wel digitale wandelkaarten maar dat werkt niet heel handig om een fietsroute te plannen denk ik. Welke routes heb jij al gedaan?

1 like