Ik ben er afgelopen oktober geweest. Tirana zou ik idd niet te lang blijven hangen, wij hebben 1 nacht gedaan na aankomst en 1 nacht voor vertrek.
Wij hebben zelf een auto gehuurd en hebben een road trip gedaan. Eerst richting het noorden, naar Shkoder en van daaruit de hike van Valbona naar Theth (is online veel over te vinden, maar de ferry over lake Koman om in Valbona te komen is ook wel echt heel mooi. Hike zelf is ook prachtig, vond hem zelf wel redelijk pittig maar ik ben ook geen getrainde wandelaar en wij zijn ook een stuk verkeerd gelopen op een rotswand
). In Shkoder vond ik hotel Tradita een aanrader, het hotel zelf is gewoon prima (wel leuk sfeertje en lekker ontbijten buiten op het terras op de binnenplaats) maar er zit vooral een heel leuk restaurant bij waar ‘s avonds live traditionele Albanese muziek wordt gemaakt (en WIDM is hier deels opgenomen blijkbaar, kwam ik later achter want kijk dat niet haha, maar misschien leuk als je fan bent).
Later zijn we richting het zuiden gereden: Berat, Gjirokaster en Sarande. Vanuit Sarande hebben we nog een dagje Corfu gedaan.
Ik vond het inderdaad vooral een aanrader voor de natuur en historie. Van de ‘grote’ steden moet je niet al te veel verwachten, die vond ik vaak tegenvallen. Berat en Gjirokaster waren wel leuke plekjes opzich, maar denk dat je daar na max 2 nachten ook wel uitgekeken bent. Vond het wel echt een hele geslaagde vakantie en zou vooral aanraden om dus een road trip te doen. Wij waren er in totaal 12 dagen.
As je nog vragen hebt dan laat maar weten!