Oeh bedankt voor de tip! Was Kassandra ook leuk?
Ik was er in februari en zat in nellim, een van de noordelijkste plekjes die nog voor toeristen was
we zaten als gezin in wilderness hotel nelim
We vlogen op de luchthaven ivalo en dit was prima te doen
Alles wat we wilden doen was bij het hotel mogelijk, ze hadden veel verschillende mogelijkheden voor kamers, maar ook huizen en apartementen, zelfs met glazen dak
Heerlijk eten wat er bij zat
Veel verschillende activiteiten
Als je meer vragen hebt beantwoord ik ze graag
Hotel Harriniva in Muonio! Ik vond het daar echt fantastisch!
Ik ben vanuit Brussel met een stop in Helsinki verder naar Kittilä gevlogen, maar dat kan blijkbaar ook rechtstreeks.
Een busje van het hotel deed de transfer naar het hotel.
Het hotel heeft alles geregeld. Was geen goedkope week, maar wel één van mijn beste vakanties.
Ja er zijn wel echt mooie plekjes/stranden daar. Possidi cape vonden wij ook leuk om te zien. Weet je al waar in de regio van Thessaloniki je wilt verblijven?
Haha ja klopt. @anon22550354 ik heb er in ieder geval al eens over gepost + het ook nog eens herhaald dus dat zou je moeten kunnen vinden als je op finland/lapland/levi zoekt
Als aanraders zou ik zeker een sneeuwscootertocht doen
Een huskytour is opk superleuk, wel wat koud omdat je stilstaat op de slee
Verder de tours om het noorderlicht te zien natuurlijk
Langlaufen is ook leuk en wij waren ook naar een rendierenfarm geweest
Oké ik heb wel een lijstje met tips nadat ik terug ben uit Corfu (het was prachtig!) maar weet niet hoe goed alles bereikbaar is met het OV want wij hadden een autootje gehuurd. De afstanden zijn natuurlijk wel maar klein, dus ik denk dat het goed te doen moet zijn! Wij hebben de noordelijke helft van het eiland wel goed ontdekt denk ik
Wat wij hebben gedaan:
- Old Perithia > een oud verlaten dorpje. Zeker de moeite waard, leuk straatje met horecagelegenheden ook.
- Corfu-Stad: aanrader, een fantastisch leuke stad om een dagje rond te struinen!
- Witte kliffen combineren met 7th Heaven Café > wel een flinke klim om bij die kliffen naar beneden af te dalen en weer terug te moeten maar zoooo mooi. Aanrader is ook het café (op 10 minuten rijden of zo), super leuk plekje. En heerlijke lemon cake.
- Barbati beach > mooi strand in het oosten.
- Afionas en omgeving > schattig wit bergdorpje met fantastische uitzichten en leuke horeca
Geen aanraders:
- Donkey rescue center > beetje dubbel want ze teren daar op vrijwillige bijdragen van toeristen en het is een mooi initiatief maar ik vond het een trieste plek en bovendien slecht bereikbaar (denk met OV praktisch onmogelijk).
- Paleis van Sissi > wordt momenteel veel gerenoveerd, alleen de tuin is toegankelijk en dat is niet per se de moeite waard, los van de mooie uitzichten maar die heb je op veel plekken ook gratis.
Heb nog wel meer tips maar dit is wel het belangrijkst denk ik.
Dankje, dit zijn goeie tips!
Oke random hersenspinsel vraag, reageer alleen als je er zin in hebt. Ik ben momenteel zo inspiratieloos en vooral besluiteloos over wat nou een leuke vakantie is dat ik wel wat inspiratie kan gebruiken (mag heel specifiek zijn qua accomodaties bijvoorbeeld)
We hebben de eerste week van oktober 9 dagen vrij. Zoontje is dan bijna 2 jaar. Vliegt nog gratis maar een flink eind reiden lijkt ons ook helemaal prima. We zijn in Mei naar Portugal geweest 5 dagen maar dat was meh om verschillende redenen (weer was heel slecht, zoontje was nog net iets te jong, airbnb was in drukke straat, vliegen/auto huren toch wel veel gedoe) We zijn in juni 3 dagen wezen kamperen in Groningen op een natuurcamping en dat was heerlijk, maar in oktober niet haalbaar.
We houden van veel natuur, geen touristische plekjes, mooie wandelingen en kleine dorpjes, zwemmen, lekker eten, outdoor, mooie airbnbs. Ik zat al te denken aan oosterijk, zwitserland, zweden, noord italie maar of het daar in oktober zonnig zal zijn… ja dat blijft een gok natuurlijk.
Wat zijn jullie lievelings vakanties geweest met kindjes van +/- 2 rondom september/oktober
Wij zijn een keer in die periode met onze toen 1,5-jarige in een Airbnb in een dorpje boven Barcelona geweest. We hadden een auto gehuurd en zijn de kust een beetje afgegaan naar plekken die op korte rijafstand lagen, en we zijn een dagje in Barcelona geweest. De Airbnb zat in zo’n urbanización, die hebben soms ook zwembaden. Je kan ook wat meer in het binnenland gaan zitten voor meer natuur en minder toerisme. Het dorpje waar wij zaten was in die periode in elk geval niet toeristisch, maar het strand was bijvoorbeeld ook niet super en het weer was oké, droog, rond de 20 graden, maar dat kan ook anders zijn natuurlijk.
Ik postte er laatst al over, maar wij zijn dus net terug van Corfu en dat was echt prachtig! Auto huren en rondrijden en je ziet zoveel moois! Veel natuur, weinig massatoerisme (natuurlijk op bepaalde plekken na), lekker eten, prachtige uitzichten etc. Maar dan moet je dus wel gaan vliegen. In oktober schijnt het er nog steeds rond de 22 graden te zijn en dat is wel een ideale temperatuur om dingen te ondernemen. Wij reisden zelf met een kind van 4 en een kind van ruim 1,5 en dat was heel goed te doen. Ik moet zeggen dat die jongste zich overal al snel vermaakt (veel kiezenstrandjes bijvoorbeeld dus dan was het steentjes verzamelen en in het water gooien). Het eiland is niet enorm ingericht op kinderen, althans op de plekken waar wij waren, maar ik denk dat dat voor de oudste meer een big deal was dan voor de jongste.
Oostenrijk lijkt me ook prachtig, maar daar ben ik zelf nog nooit echt op vakantie geweest (alleen op doorreis).
Madeira?
Ken je Rode Haan in Zuid-Tirol? Dat zijn echt mooie boerderijvakanties in goed ingerichte appartementen e.d. Soms met speeltuintje. Veel mooie natuur in de omgeving
Ik weet niet of ik Madeira aan zou raden met een 2-jarige. De natuur is prachtig en je kan er enorm mooie wandelingen maken. Maar je hebt een huurauto nodig om overal te komen en het is zeker niet overal zonnig op het eiland.
Ik heb wel wat mensen met kinderen zien hiken, maar jonge kinderen zaten dan in een draagzak/rugzak, je loopt namelijk vaak langs enorme afgronden en de paden zijn niet vlak. Zwemmen zou kunnen, maar ik denk dat de zee te koud is en buitenzwembaden ook.
Zijn in Rovaniemi als basis geweest, want wilden geen auto huren en vanuit Rovaniemi waren de activiteiten die we wilden doen makkelijk te bereiken (o.a. ook opgehaald met busjes). Zaten in het Arctic city hotel. Het had zelfs een sauna en 2 badkamers, echt heerlijk. Was zelfs een uitgaansgelegenheid tegenover haha echt leuke avond/nacht gehad. Vlogen van Gatwick naar Rovaniemi toen, maar nu is het gemakkelijk vanuit NL te bereiken.
Corfu is prachtig maar zou ik niet meer in oktober doen. @theevorkje Griekenland gaat echt dicht na september, dan is er niks meer te doen en zijn er geen toeristen meer over het algemeen dus restaurants etc zijn dicht.
Hoe doen jullie het met geld tijdens verre lange reizen zoals Azie of Amerika? Ik nam altijd veel cash mee en dan ging ik het daar omruilen. Maar ik voel me toch minder prettig met veel geld. Welke creditcard of debitcard is het beste voor Azie of Amerika?
Weet niet waar je heen gaat maar overal kon ik gewoon pinnen. Nepal, Singapore, Maleisië, Cambodja, Vietnam, Indonesië etc. Alleen Myanmar was een beetje lastig maar dan vooraf wat pinnen en daar omwisselen. En voor de zekerheid een Mastercard mee. Zuid Amerika heb ik behalve Brazilië (ook geen probleem met pinnen) geen ervaring mee maar denk dat je daar ook vast kunt pinnen.
Maar betaal je dan niet veel als je pint? In Azie kwam ik mensen tegen met een debitcard waarbij de wisselkoers niet zo hoog was als met een Nederlandse debitcard maar ik weet niet meer welke.
Je betaald een fee (bijv 4 euro) om te pinnen, is dus handig om in 1x een groot bedrag te pinnen ipv vaker kleine transacties te doen. Sommige bankautomaten die bijvoorbeeld bij winkeltjes hangen kunnen heel duur zijn, ik googlde altijd even de naam van de bank om dat te checken. Beste kan je gewoon bij grotere banken pinnen. Je pint gewoon tegen de dag koers. Als je gaat pinnen kan je kiezen voor ‘with conversion’ or ‘without conversion’. Altijd without kiezen, with is namelijk de koers van de bank, die altijd duurder is.
Verder heb ik zelf geen gekke dingen meegemaakt. Vind het ook niet fijn om met pakken geld te lopen, dus pinde gewoon af en toe een wat groter bedrag.
Die debitcard waar je het over hebt ken ik niet, ben er wel benieuwd naar!