Reizen / Vakantie (Deel 1)

Yes! Heb wat anders gevonden!

1 like

Leuk! Ik heb net ook geboekt, voor maart. Hou me dus ook aanbevolen voor tips!

We zijn van plan om Zuid IJsland te doen, heeft iemand ervaring met autohuur? Kan dit een gewone auto zijn of is een 4x4 echt noodzakelijk?

2 likes

Als je op de ringweg blijft is een gewone auto prima. Mocht je van die weg afgaan dan moet je denk wel 4x4 hebben want in de winter is het slecht begaanbaar met een gewone auto. Ik ben in februari/maart geweest en op de ringweg was het prima te doen. Alsnog wel spannend soms omdat het weer er ineens om kan slaan.

Veel plezier het is een prachtig land!

1 like

Thanks! Een IJslandse zei inderdaad tegen me dat het in die periode veel lekkerder is om gewoon een tour te doen. We hebben ook een vet goede deal kunnen scoren dus er is was budget over! Ik ga eens kijken naar die excursie!
Wat voor schoenen had je trouwens aan? Google geeft gemixte verhalen: van skischoenen tot gewoon waterdichte schoenen.

1 like

Ah ik heb gister nog naar sorel zitten kijken! Er zijn een hoop modellen in de aanbieding. Bedankt voor de tips! Heb er zoveel zin in :star_struck:

1 like

@Twijfelaar ik las dat je naar Parijs ging, heb je aanraders om te lunchen?

Ik hou ervan om lekker buiten te lunchen, dus ik heb ervoor gekozen om wat te halen in de supermarkt en dat bij het Louvre op het plein te eten. :relaxed:

1 like

Ik! In Zweden. Wat wil je weten?

Ik doe het ff in een spoiler want een heel verhaal haha:

woop woop

Wij zijn met een groep vrienden met een georganiseerde reis gegaan, dat wil zeggen: er is een busreis vanuit Nederland geregeld en zij regelde ook de kano’s en de vergunning. Ondanks dat er het allemansrecht is, moet je volgens mij wel een vergunning hebben. Ik wilde niet vliegen, en op zich was het wel chill dat de reis geregeld was ook. Een busreis is ook wel fijn met je spullen, omdat alles makkelijk mee kan, maar je doet er wel lang over.

We hebben van die organisatie ook een kaart gekregen met mogelijke routes, Wij hebben in een week ongeveer 55 kilometer afgelegd volgens mij, ik vond dat ook wel prima. Op sommige dagen zaten we een aantal uur in de kano (vooral met tegenwind is het echt hel), en andere dagen hebben wij niet gekanood. Eigenlijk mag je niet langer dan 1 nacht ergens kamperen, maar het was slecht weer en we hadden echt geen zin om weer alles in de regen te moeten verplaatsen. Soms moet je over het land, dat is wel pittig. De kano zelf is al best zwaar en onhandig te tillen, en met alle spullen er bij kan het zo 50-60 kilo zijn wat je moet tillen. Het kanoën zelf vond ik wel meevallen. Het kan wel zwaar zijn, vooral als het regent en alles nat wordt of je tegenwind/stroming hebt en je met spierpijn van eerdere dagen verder moet.

De omgeving was heel mooi! Vooral 's nachts, omdat er bijna geen lichtvervuiling is, kan je dus super goed sterren kijken. Waar ik ben geweest (varmland) waren niet echt bergen ofzo, maar wel mooie meren en bossen. Het is niet super afgelegen, je komt regelmatig huizen tegen en soms ook kleine stadjes waar je eventueel eten zou kunnen kopen en bier kan halen (wat erg duur is, wij hadden veel drank mee uit Nederland). Wij zijn ook allerlei wilde dieren tegenkomen, echt super leuk! Maar ik moet wel eerlijk zeggen: hoewel het echt super mooi was, zijn er echt wel mooiere en meer afgelegen plekken.

Over de praktische zaken: er zijn een soort van kampeerplekken. Die staan met nummers op de kaart. Omdat wij met meer dan 6 mensen waren, mochten wij alleen daar kamperen. Wij hebben dus niet ‘echt’ in het wild gekampeerd (alhoewel die plekken soms ook niks hadden). Op die plekken is soms een shelter (verwacht er niet te veel van, maar het houdt je spullen wel droog als het regent), een plaats waar je vuur mag maken en soms een wc (hutje met een gat, vaak was wildpoepen wel chiller dan die wc waar alles al weken lag te vergaan). Je mag alleen vuur maken op de plekken die daar voor zijn aangewezen en je kan daar op ook koken of je zou een gasbrander mee kunnen nemen. Qua eten: wij namen zelf eten mee, want ik vond dat ik al genoeg comfort moest opgeven. Dus wij hadden veel mee in blik, en wat verse dingen blijven ook wel goed. Maar het nadeel is wel dat het erg veel ruimte in beslag neemt en erg zwaar is. Je zou ook van die gedroogde reismaaltijden mee kunnen nemen, maar ik wilde dat gewoon niet. Ohja: je kan het water gewoon uit het meer drinken, en neem een tekenpen mee!

Ik vond het dus heel leuk en het was heel fijn om in de natuur te zijn (je hebt trouwens wel gewoon 4g haha). Ik zou het ook zeker nog wel een keer doen, maar dan misschien op een plek waar het meer afgelegen is en ‘mooier’ is, vooral nu ik weet waar ik rekening mee moet houden enzo.

Edit: het weer was bij ons heel wisselvallig. We hebben 25 graden en zon gehad, maar ook onweer buien. We hebben steeds goed naar buienradar gekeken en daarop onze route aangepast. Ook zijn wij dus ergens langer gebleven (wat eigenlijk niet mag) omdat het die dag zou gaan onweren (en dan wil je natuurlijk niet op open water zijn)

Nog een edit lol: er was bij ons ook iemand mee die nog nooit had gekampeerd en dat gaat echt prima. Het is wel back to basics, maar in principe kan je het ook zo luxe maken als je zelf wil. Je zou bijvoorbeeld een opgooitent mee kunnen nemen, dat scheelt je al veel gedoe. Ik zou trouwens wel aanraden om iets van een stoel of hangmat mee te nemen, want je rug gaat echt pijn doen van het kanoën (je zit dan een paar uur op een houten plankje) en het tillen van de spullen enzo!

Ik ben trouwens niet tevreden over de reisorganisatie maar wil ze niet publiekelijk shamen, dus mocht je dat willen weten, pm me even. Ik hoorde van andere mensen (die via een andere organisatie waren) dat het bij hen veel beter geregeld was ook.

3 likes

Schloss Neuschwanstein? Sowieso is de omgeving daar ook super mooi, maar is wellicht nog iets te zuidelijk

2 likes

Ik vond Trier heel erg leuk! Ligt wel een stukje hoger dan je aangeeft. Maar wij hebben Trier toen ook als tussenstop gedaan vanuit Italië en dat was echt goed te rijden.

Heeft iemand ervaring met het preventief slikken van malariapillen?
Wij hebben Malarone voorgeschreven gekregen en ik ben benieuwd naar de ervaringen. Kijk er een beetje tegenop.

Jaaa ik heb ongeveer 6 weken malerone gebruikt, de eerste keer vond ik het super eng (ik ben echt een hypochonder en moet eigenlijk geen bijsluiters lezen voor mijn eigen bestwil) maar ik heb helemaal niks van bijwerkingen gemerkt :ok_hand:t2:

1 like

Ja ik heb toen ik afgelopen jaar naar Zanzibar ging een kuur geslikt. Heb echt nergens last van gehad en er zaten wel een heleboel muggen op het eiland, dus ik vond het wel een prettig idee. Onze hele groep had overigens nergens last van.

1 like

Ja. Ook heel wat weken en helemaal niets van gemerkt.

1 like

Ja, een paar weken lang geslikt. Was in het begin een beetje misselijk, maar dat zou ook heel goed jet lag/vermoeidheid/ander eten geweest kunnen zijn. Na 2 dagen nergens last meer van gehad.

1 like

Ook preventief een week ofzo geslikt, is wel al 4 jaar geleden denk ik, maar niks van gemerkt. Was eerst ook bang voor de bijwerkingen en had mezelf voorgenomen gelijk te stoppen als het vervelend zou worden.

1 like

Zo veel reacties, thanks! Super fijn :smile: stelt me echt gerust!

@George ik ga ook naar Zanzibar, en het werd ons idd echt aangeraden om ze daar preventief te gebruiken. Hoe vond je het eiland?

1 like

Heel erg mooi! Ik heb een tijdje terug ook een bericht geschreven, dus die link ik ook nog even haha: Reizen / Vakantie

Maar ik vond het echt een prachtig eiland. Je kunt allerlei leuke tripjes en uitjes boeken, maar het is ook prachtig om aan het strand te liggen. Het verschil tussen eb en vloed is heel erg groot, waardoor je ook wandelingen kunt maken ‘‘door’’ de zee als de zee helemaal is teruggetrokken. Dan kun je ook krabben en zeesterren e.d. spotten. Verder kun je onwijs goed snorkelen en duiken!

De verschillen tussen arm en rijk zijn wel heel groot en dat vond ik wel schrijnend. Wij zaten in een Resort waar je ook lunchpakketjes mee kon krijgen, dus als we dan een tripje deden namen we lunchpakketjes mee en gaven we die aan de mensen van de taxi of het tripje en gingen we zelf ergens lunchen. Zo wilde we toch nog een beetje helpen.

Heb je het zelf geboekt via Booking oid, of ga je met een reisorganisatie zoals Tui? Wij hadden namelijk geboekt bij Tui en zij houden een heel praatje over hoe je alleen maar tripjes via hen moet boeken, want anders zou je worden opgelicht. Uiteindelijk hebben wij de tripjes juist alleen via de bewoners geboekt en veel minder betaald dan je aan Tui zou moeten en het was allemaal prima geregeld. Zij doen natuurlijk wat bovenop de prijzen van de bewoners, dus laat je niet afschrikken door het verhaal van hen.

Edit: Ik heb er zelfs nog een keer over geschreven haha; Reizen / Vakantie

Heeft iemand weleens met de trein van Kopenhagen naar Stockholm gereisd? Had je toen vooraf (in NL) een ticket besteld of gewoon ter plaatse? Ik kan alleen vinden dat het ongeveer 5 uur duurt maar niet waar ik kan boeken en hoe duur het is…