Reizen / Vakantie (Deel 1)

ik ga binnenkort een weekje naar Kroatie, redelijk in de buurt van Zadar. We hebben een auto. Wie heeft er tips qua activiteit en restaurants ?

Ik wil eigenlijk gaan sparen voor 3/4 dagen Rome als verrassing voor iemand. Heb wat vragen;

1. Allereerst: is het voldoende 3/4 dagen als je voor de bezienswaardigheden gaat?
  2. Ik ben in maart uitgerekend, kun je bijv in januari nog reizen? Iemand ervaring mee?
  3. Als ik blogs lees kom ik rond 300-400 uit pp, klopt dat beetje als je vrij budget wilt reizen?

Nog overige tips? Persoon die ik wil verrassen is heel erg fan van geschiedenis, dus Rome lijkt me top. Thanks! :smile:

Ik vond Zadar een hele mooie stad. Ik weet niet of je van zoetigheden houdt, maar ik vond deze plek goed: https://art-kavana.business.site/

Als ik in Kroatie ben dan lopen we eigenlijk gewoon door de stad of iets buiten de stad en als we dan een leuk restaurant zien, dan gaan we daar eten :grin: dus qua restaurants heb ik verder geen tips. Wanneer ga je?

3/4 dagen is prima. Ik ben een keer anderhalve week gedaan en wij deden dagje Rome - dagje camping - dagje Rome enz. En dat was goed. En wat bedoel je met 300/400 euro? Voor alles? Of voor eten en drinken? Of…

1 like

Ik ben vanuit zadar naar krka national park (watervallen) gegaan, zeker een aanrader! Weet niet of je nog van plan bent naar de plitvice te gaan? Zo ja, eerst de krka watervallen doen en daarna pas plitvice haha. Beide heel spectaculair hoor, maar plitvice is net wat indrukwekkender. Tip voor als je gaat, met je studentenpas krijg je korting scheelt best veel!

Een of andere bekende man (moet je even googlen wie) had ook gezegd dat je de mooiste zonsondergang van europa hebt in zadar. Ik vond hem mooi, maar ik dacht wel van oh was dit het haha. Ps, het wordt rond zonsondergang mega druk op de pier in de stad! Wees er dus op tijd (al ging ik wel midden in de zomer).
Bij die pier heb je ook het zeeorgel en van die lichtgevende tegels. Beide wel leuk om mee te maken als je er toch bent, maar ook daar vond ik dat je het met een half uurtje wel gezien hebt. Zeker als je dus op zonsondergang wacht en een uur op de pier loopt te wachten is dat zeeorgel best irritant haha

En vergeet geen duikbril of iets mee te nemen. Hele mooie heldere zee waarin je alle vissen goed kunt zien. Waterschoenen zijn ook heel handig want er zijn heel veel zee egels!

Ben jij met eigen vervoer/OV naar krka geweest of heb je een tour geboekt? Wij gaan vanuit Split en op internet staat dat een tour handiger is… Enige nadeel is dat je dan echt aan tijden vastzit en ik wil lekker op m’n dooie gemakje rond kunnen lopen.

Nee wij hadden een huurauto en zijn zelf gegaan. Zeker krka is goed zelf te doen! Je loopt als het ware gewoon een rondje door heel het park, er is maar een route die je kan volgen. Volgens internet zijn er wel twee ingangen (een met een extra boottocht naar een klooster of iets, dat heb ik niet gedaan) in ieder geval, als je zelf gaat moet je even kijken want je kunt bij 1 ingang gratis parkeren en vanuit daar wordt je dan met een bus echt naar het park gereden (super goede service en het is heel stijl met flinke afgronden dus die gratis busreis is heel nice).
Maar als je geen auto hebt is het vervoer met een bus of iets er naar toe wel chill denk ik.
Ooh en let goed op de wc! Tegenover de parkeerplaats is dus een wc en daar moet je flink voor betalen (afzetters) terwijl als je 5 meter verder loopt achter de ticketverkoop ze gratis wc’s hebben.

Ah, goed om te weten over die WC’s. Wij komen vanuit Split, dus even kijken hoe het met OV zit. Thanks!

3/4 dagen is te doen, aan de korte kant, maar alles in het centrum is beloopbaar dus het is te doen. Al zul je wel keuzes moeten maken qua musea en activiteiten. Zo ben je in het Forum Romanum zelf al wel een halve dag bezig, net als het Vaticaans museum. En de rij naar de st. Pieter duurt ook wel een halve dag hahaha. Dus daarin is het keuzes maken en kijken hoe intensief je de activiteiten wil doen. Je kan het Forum natuurlijk ook van een afstandje bekijken ipv in het Forum rondlopen.

En 300/400 lijkt me prima zonder hotel en reis. Rome is niet goedkoop, en al helemaal niet als je ook de musea wil bezoeken. Maar voor een hotel was ik voor 3 nachten 2 personen wel 300 euro kwijt in Januari. De vliegreis was ook zoiets voor 2 personen.

Ik heb vrijdag mijn laatste werkdag gehad en volgende week is het zover, ik vertrek voor anderhalve maand naar Peru :grin: Vind het super spannend, heb ook nog niet echt een plan (slechts een overnachting voor de eerste dagen), mijn Spaans is beroerd, maar ik heb er zoveel zin in!

23 likes

is zwemmen in zee nu ook nog aan te raden? het is zo rond de 20 graden nu daar…

Ok dilemma… Ik ga zes weken reizen, alleen, ben van plan veel in bussen te zitten. Noise canceling koptelefoon mee?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik ben zo gek op dat ding, maar aan de andere kant, geen zin dat hij gejat wordt

Alleen Vietnam :slight_smile:

3 likes

cambodja en laos!

(nee grapje, als je voor Vietnam gaat 3 weken dan zou ik alleen Vietnam doen)

1 like

Vietnam is volgens mij love it or hate it. Wij waren er niet bijzonder van onder de indruk, maar ken ook weer genoeg mensen die dat zeker wel waren hoor!

Ik heb goede herinneringen aan Cambodja en Laos (al is dat al wat jaren geleden en begreep ik dat beiden enorm toeristisch zijn inmiddels, maarja wat niet…)

1 like

Ik ging vanuit Split met een tour die werd door de vrouw waar wij overnachtte geregeld vanuit haar B&B. Een groep met mensen en een tourguide. Vanuit Split is het niet gek lang rijden. Je gaat vrij vroeg weg en hebt genoeg ruimte en tijd om er rond te lopen en het park te zien. Wij hadden zelfs tijd te veel. Dus als je afhankelijk bent van het OV zou dat een goede optie zijn. Met het eigen OV daar heb ik geen ervaring.

1 like

alleen Vietnam! Ik was er afgelopen zomer een maand en nog veel keuzes moeten maken wat wel en wat niet te doen, afstanden zou ook best wel groot.

3 likes

Ik heb drie weken Vietnam gedaan. Ervaarde het als net te doen. Hebben wel een paar plekken overgeslagen die ik achteraf graag heb willen zien. Zou dus niet in drie weken nog een land pakken, of je moet alleen zuid of noord Vietnam doen.

1 like

Was je hier veel geld aan kwijt?

25 euro per persoon uit mijn hoofd gezegd en dan entree maar daar weet ik even de prijs niet meer vanšŸ™‚

1 like