Reizen / Vakantie (Deel 1)

Wij hebben het in 2.5 week gedaan en dan moet je wel keuzes maken en het oke vinden om overal max. 3 dagen te blijven. Welke plaatsen wil je bezoeken? Ik vond het echt een fijne bestemming :smiley:

Ik zou het zeker aanraden! Maar er zijn natuurlijk veel mooie landen.

Volgende week zondag ga ik met mijn moeder last-minute naar Praag!
Ik heb al heel veel opgezocht over de stad, het eten, de bezienswaardigheden enzovoorts. Nu heb ik 4 vragen!

1. Als mijn moeder en ik een 3-dagen kaart nemen voor de metro, is deze ook geldig voor de tram? Mijn indruk is van wel namelijk, maar het staat nergens echt duidelijk vermeld dat dit zo is.

2. Is de Prague-card zijn €62 waard voor 2 dagen? Het openbaar vervoer zit er helaas niet meer bij inbegrepen, wel nog een boottocht op de Moldau en een heleboel bezienswaardigheden.

3. Is de AE-express bus dinges goed te doen? Die kwam steeds naar voren als airport-shuttlebus naar het centrum van Praag.

4. Ik heb al heel veel restaurantjes en lunchrooms, maar tips mbt eettentjes zijn nog altijd welkom! Ik eet vegetarisch en mijn moeder skipt het liefst ook vlees.

Ik tag @CTFxC , @fysicus , @Duif , @Insouciance , @Flopsyunicorn even omdat ik zo direct zag via posts dat jullie er al zijn geweest!

Op 1 en 2 kan ik geen antwoord geven, 3 eigenlijk ook niet omdat wij met de Uber vanaf het vliegveld de stad in zijn gegaan. Wij waren met 4 dus dat was qua kosten goed te doen.

En eettentjes: wij vonden Manifesto Market echt heel leuk, wij hadden goed weer dus konden lekker buiten zitten. Geen idee hoe het daar nu is, maar daar zal het nu wel te koud voor zijn. We hebben ook lekker gegeten bij Mail room bistro en een avond bij Loving Hut, een vegan Aziatisch tentje waar het eten lekker was maar wat niet heel gezellig was.

Als je na het eten nog een drankje wil doen is Hemingway cocktailbar wel leuk, of the Moon Bar.

1 like

Ik zou 2 zelf nooit doen, heb het idee dat altijd toeristentrekkers zijn en dat je met een reisgidsje prima je eigen plan kan trekken (en vaak helemaal niet duurder uitkomt). En de tram, god, ik ben twee keer in Praag geweest en heb nooit een tram gepakt of uberhaupt gezien denk ik? Het toeristische centrum is niet zo heel groot.

@Duif dankjewel voor je tips! Die stonden allemaal nog niet op mijn lijstje dus super!

@Luzarl goed om te weten, dan gaan we de Prague card waarschijnlijk laten. Helaas heeft mijn moeder wat kwaaltjes die haar mobiliteit beinvloeden en ik ook, dus we zullen toch wel wat gebruik moeten maken van de tram/metro om ons te verplaatsen.

1 like

Ik kan me herinneren dat er veel ongelijke steentjes en trappen waren. Maar ik weet het echt niet zo goed hoor…
Edit: wow er gaat zelfs een tram naar de Burcht haha, vergeet wat ik zei. Ik had echt geen idee!

1 like

Haha ja er gaan echt genoeg trams door het stadscentrum! Inderdaad ook zelfs eentje gewoon richting de burcht. De ongelijke steentjes en trappen zijn niet zo’n groot probleem, we kunnen gewoon allebei niet zo ver wandelen helaas. Maar een goede mindset doet al heel veel… en trams… en metro’s… :joy:

Dan komt het vast goed!! Ze controleren daar sowieso niet veel, je moet zelf je kaartjes stempelen enzo.

1 like

Super leuk dat je naar Praag gaat! Ik weet niet zo goed hoe het met het OV zit, daar heb ik maar weinig gebruik van gemaakt. Wij hebben verder een taxi van en naar het vliegveld gehad, dus ook die bus kan ik weinig zinnigs over zeggen.

En ik zag dat je al een beslissing had genomen over die Prague card en dat lijkt me wel slim. De bezienswaardigheden kosten niet heel veel en ik vind het ook altijd een beetje een tourist trap, zo’n stadskaart.

Ik neem trouwens aan dat je het al gevonden hebt, maar ik vond de Petrin toren best wel leuk om te bezoeken. Er zit niet zoveel omheen, maar je komt er wel makkelijk met OV. Het is een uitkijktoren op een heuvel, waardoor je mooi uitzicht hebt over Praag.

Klap open voor m'n instafoto

https://www.instagram.com/p/B0_Zy52FzJv/

Verder heb ik niet heel specifieke eettentjes als tips. Een restaurant waar wij wel van onder de indruk waren (vooral door de ligging en het uitzicht), was Marine Ristorante (een boot!)

1 like

@Insouciance en @Nidorina dankjewel voor jullie uitgebreide antwoorden!

Super, dan gaan we gewoon een 3-dagenkaart voor het ov pakken. Lekker makkelijk, en voor €12 is het nog prima te doen haha. Over het afstempelen had ik al veel gelezen, dus dat is in orde. De Prague-card gaan dan inderdaad laten en gewoon entree betalen voor wat we willen bezoeken.

Ik heb er echt heel erg veel zin in! Door omstandigheden kon de oorspronkelijke reis (naar venetië) die ik met mijn moeder wilde maken maar steeds niet geboekt en gemaakt worden, maar we wilden toch heel erg graag weg. Mijn moeder is ook de jongste niet meer en gaat er fysiek elk jaar stukje bij beetje op achteruit. Dus zo lang we dit nog kunnen doen ga ik elk jaar met haar op stedentrip.

We zitten aan de rand v/d buurt Petrská čtvrť, in het Grandior hotel.

1 like

Oké kleine kans maar is er toevallig iemand van Jordanië naar Libanon gereisd?
Of andere richtingen vanuit Jordanië? Of gewoon algemeen Jordanië tips?
Ik heb een ticket heen maar nog niks terug en het liefst zou ik vanuit een ander land weer terug gaan.

1: yes ook in de tram!
2: mij leek het niet de moeite en het geld waard.
3: ja, ik vond 't echt super goed geregeld!

Veel plezier!

1 like

Ik vond de Hardrock cafe ook erg lekker/chill. En de ijsjes-winkels zijn heerlijk!! En waar je echt heen MOET is Designum Cafe (vlakbij de kathedraal, echt een stuk lopen maaar zooo de moeite waard). De taarten, de versgemaakte milkshake is HEAVEN!! ).

1 like

Heb je al op de website van Ardennes-etape gekeken? Daar staan veel huizen, heb al een paar keer een mooi huis in de Ardennen via die website geboekt.
https://www.ardennes-etape.nl/

1 like

Met de eerste twee geen ervaring (vanuit Jordanie naar een ander land reizen), maar in Jordanie zelf vond ik Wadi Mujib (siq trail) en Wadi Ghuweir echt zo bijzonder! Bij Wadi Mujib verbleef ik in Mujib Chalets, zit aan de dode zee en op loopafstand van de canyon.

2 likes

Ken je Etnosvet bistro al? Daar kan je heel lekker vega eten!
I

1 like

Tof, thanks! Wat voor vervoer heb je daar gebruikt?

Huurauto!

Wie weet er een leuke plek in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland om ongeveer vijf dagen te relaxen met twee personen? Iets met wellness bijvoorbeeld maar geen heel resort (want wel heel duur en veel voor 5 dagen) Liefst bij een natuurgebied/bos.