Reizen / Vakantie (Deel 1)

Nagellakremover mag toch gewoon in je ruimbagage met vliegen? Of is dat een ‘gevaarlijke stof’?

@ParisDarling jij bent deze herfst in Japan (geweest) toch? Hoe is/was het? Welke plekken ben je geweest?

Ik ben net terug van 2,5 week alleen door Japan reizen en ik vond het ontzettend de moeite waard. Had door een staking een lange heenreis (2 dagen) en daardoor veel last van de jetlag, maar nadat ik wat meer energie kreeg heb ik erg genoten, vooral van Tokyo en de Japanse Alpen.Heb nu wel het gevoel dat ik de gangbare dingen en plekken en dingen wel gezien heb, al ga ik me verder inlezen want ik zou best nog eens terug willen, vooral voor de natuur en het eten.

3 likes

Oh dat is idd jammer! Een goede vriend was drie weken in Japan en vertrok twee dagen voordat ik aankwam, dus we wisselen elkaar af haha.

Mijn route was Tokyo - Takayama - Kanazawa - Osaka - Hiroshima - Himeji - Kyoto - Tokyo. Ik vond vooral Takayama geweldig, leuk stadje en ik heb gewandeld in Kamikochi, wat het mooiste is wat ik gezien heb tijdens mijn reis. En daarna ben ik nog naar een open lucht onsen geweest met uitzicht op de bergen.

Tokyo was ik vrij kort en heb ik alle standaard dingen gedaan: Akihabara 's avonds (zoo leuk die dansspellen), Tsukiji, Senso-ji, Tokyo Bay, Teamlab Borderless, Tokyo Metropolitan Observatory, Shibuya/Harajuku/Shinjuku, Yoyogi park en Shinjuku gyoen. Heb je al fluffy pancakes gegeten? Al kan dat wel op meer plekken dan enkel in Tokyo. Wat ik ook graag wilde doen is een Shiatsu massage, maar daar ben ik niet aan toe gekomen. Misschien kun je op Youtube tips vinden voor plekken buiten de gebaande paden?

Ik wil ZO graag terug naar Japan als ik dit lees @Freya @ParisDarling :sob: Het is het enige land waarbij ik zo sterk het gevoel heb dat ik nog eens terug wil. Gewoon de sfeer, de mensen, steden en natuur…:heart_eyes:

2 likes

Ik ga begin december op citytrip naar Boedapest, heeft iemand tips? Leuke dingen om te doen/bezichtigen? Leuke eet/drink/dranktentjes?

1 like

Ja kan ik me voorstellen! Heb je al veel van Japan gezien? Aan de ene kant heb ik nog zo veel landen op mijn wishlist staan, dus ik ga niet gelijk een tweede ronde Japan plannen, maar ik vond het zeker voor herhaling vatbaar als ik genoeg nieuwe plekken kan vinden om een tweede reis te plannen. Nog een keer dezelfde route doen ga ik denk ik niet interessant genoeg vinden.

Ik heb dit ook inderdaad. Ik heb al veel van Japan gezien en een lange bucket list, maar wil nu misschien volgend jaar toch nog een keer gaan, alleen dan in de lente. Ik ben een aantal jaar geleden in de herfst geweest en ik denk dat Japan zo anders is in een ander seizoen alleen al!

1 like

Ja ik dacht er ook aan om dan in de lente te gaan, en te proberen het bekende cherry blossom seizoen te kunnen zien. Al is dat volgens mij ook lastig te plannen omdat het soms eerder en soms later valt? Ik ben nu alleen geweest, en ik kan me voorstellen dat een tweede reis met een partner/vriendin ook een andere dynamiek kan hebben. Heb je aanraders qua natuur/wandelen?

@Freya @ParisDarling, Ik word helemaal enthousiast door jullie Japan verhalen, en heb het al jaren op mijn bucket list staan, maar iets houd me nog tegen. Hoe vonden jullie het om alleen te gaan? Heb je daar wel (makkelijk) aanspraak als je daar behoefte aan hebt?

Ik reis liever alleen, maar als ik ergens een langere tijd zit vind ik het wel fijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben om mensen te ontmoeten. Ik heb alleen het idee dat het hostelcultuurtje daar niet leeft, en de bevolking niet zo open is naar toeristen/buitenlanders. Dus dat ik dan bij wijze van 3 weken m’n mond niet open zou trekken. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik had het idee dat je als vrouw enorm veel aanspraak hebt zodra je je backpack om doet, maar dan wel grotendeels van mannen (andere reizigers). Ik had daar zelf wat minder behoefte aan, maar aan aanspraak en kerels die een dag(deel) met je op pad willen geen gebrek. Kwam misschien ook omdat er toen ik er was een Rugby Tournament was, wat veel mannelijke solo reizigers aantrok.

Qua hostels kun je denk ik als je boekt ook wel merken of het een sociaal hostel is of niet. Bij mij bleek dat iig steeds zoals verwacht te zijn. Als je wil socializen zou ik geen capsule hotel boeken bijvoorbeeld en letten op de gemeenschappelijke ruimtes. Sommige hostels organiseren ook activiteiten, dat helpt ook al contact te leggen.

Wat betreft locals had ik idd niet zo veel contact, soms waren er locals die een hostel runden en daar kon je leuk mee praten, of gidsen die open staan voor een sociaal praatje, maar verwacht niet op elke straathoek een praatje te kunnen maken met een Japanner. Ik ben wel op straat aangesproken door twee Japanse mannen, maar had daar zelf geen zin in. Wel waren er veel (oudere) andere toeristen die me kort aanspraken, vaak vooral om te vragen of ik echt alleen reisde. Maar ik heb me al met al niet eenzaam gevoeld, ik stond elke dag vroeg op om voor de drukte dingen te kunnen bekijken, en at daarvoor relatief vroeg in de avond en mistte daardoor het sociale avond gebeuren, maar dat vond ik prima. Japan is sowieso een land waar veel mensen alleen eten in restaurantjes, en ik at meestal eind middag/begin avond, voor de drukte. Soms ontmoet je aan de bar ook wel wat mensen, want daar werd ik meestal neer gezet om te eten ondanks dat er genoeg plek was aan tafeltjes haha.

2 likes

Ja volgens mij is dat inderdaad lastiger. Ik ben 5 weken in japan geweest en wij hebben (was met mn vriend) toen maar heel weinig gepland zodat we de herfstkleuren overal ongeveer op het juiste moment konden zien. Was wel een stuk duurder omdat we verblijf etc dus pas een paar dagen van tevoren boekten, maar dat beviel wel heel goed! Misschien dat zoiets ook zou werken in de lente, hoewel het dan mega hoogseizoen is natuurlijk.

Ik vond net als jij kamikochi geweldig en, heel anders, ben een week naar Okinawa geweest, waar je je voor dagjes naar onbewoonde eilandjes kunt laten varen. In het laagseizoen zijn daar nauwelijks toeristen. Daar is direct ook een heel andere cultuur, heel ontspannen maar toch japans. Verder zijn wij ook veel in de steden geweest. Zelf zou ik heel graag bog naar Hokkaido willen, dat moet ook heel mooi zijn!

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Goed om te weten dat ik het rugby tournament moet vermijden dus. :wink:
Overdag zou ik daar ook geen behoefte aan hebben om met iemand op te trekken, maar 's avonds wellicht wel. Of zoals jij zegt, vroeger opstaan is ook een optie. Goed om te weten dat je in ieder geval niet compleet in een sociaal isolement valt.

Toch maar gaan kijken of ik dit jarenlange plan volgend jaar eindelijk kan realiseren.

Thermen lijkt me iets koud voor december haha.

Ik heb genoten van het Heldenplein, als je daar de brug over gaat kom je in een park met een mooi kasteel. De Basiliek, operahouse zijn mooi en de langoos (streetfood) zijn heerlijk.
Zowel Boeda als Pest doen, dus de Donau over. Metrokaartje (ook voor bus) is te koop voor 3,50- euro en daar kan je 24 uur mee rondreizen. Ik was verbaasd over het nette en georganiseerde metrostelsel.

Vissersbastion is mooi, maar doorlopen naar de Mattiaskerk, het plein en uitzicht is daar prachtig.

1 like

Badhuis kan toch altijd, die zijn grotendeels binnen. Die grote in dat park heeft wel veel buiten, maar alsnog ook veel binnenbaden. En Gellert is voornamelijk binnen. Lijkt me ook juist wel lekker, in zo’n bad van 35 graden zitten terwijl de lucht heel koud is.

Ow ja dom van mij, had voornamelijk buitenbaden in mijn hoofd.

Amber cafe <3 en the Bagel shop (lekkerste, goedkoopste beste bagels ever!!!)
Hardrock is daar ook echt gezellig (goede service etc).

Heeft iemand tips voor Stockholm? En dan met name betreft natuur of low budget dingen haha zoals restaurants.

1 like

Ik wil in januari waarschijnlijk zo’n 2 weken weg. Maar geen idee waarheen! Ik ga of alleen, of misschien met een groepsreis als ik daar iets leuks voor kan vinden? Ik wil alleen liever niet al te ver vliegen (nog beter met de trein maar heb het idee dat trein-afstand bestemmingen in januari wel erg koud zijn?).

Nou ja goed ik sta eigenlijk voor een hele hoop nog wel open, maar wat zijn jullie favoriete januari-bestemmingen?

Als je niet wilt vliegen misschien met flixbus ergens heen? Je kan voor 100 euro 5 busritten kopen (flixbus) waardoor je een beetje kan rondreizen. Mijn tip zou dan zijn met de directe nachtbus naar CPH-oslo-bergen- Noord Noorwegen maar dan ga je de kou wel echt embracen haha. Berlijn is ook altijd leuk.
Of interrailen richting Portugal?

Waar ik nu zelf over twijfel (wegens vliegen) is vliegen naar Istanbul dan vanuit daar met de trein naar Kars (is echt een hele mooie treinreis)vanuit Kars naar Tbilisi en vanuit Tbilisi terugvliegen.
Marokko is ook altijd prachtig en ook semi chill weer in januari.
@Daytona wat tof! In Marrakech is sowieso voldoende te doen voor een week haha. Ik hou vooral van door de stad/medina lopen en dan alles wat tof is bezoeken haha. Sowieso zo vaak mogelijk naar Hammam gaan als mogelijk!
Buiten Marrakech is het misschien tof om een auto te huren en naar de bergen/waterval/begin woestijn te gaan (kan even niet op de namen komen van de plaatsen).
Openbaar vervoer in Marokko is heel goed dus je zou naar Fez/Rabat/Meknes. Zelf vind ik de kust plaatsen ook heel tof en dan vooral de (kleinere) plaatsen tussen Agadir en Essaouira. Woestijn kan ook eventueel, maar ben je wel al gauw 3 dagen weg maar vooral slapen in de woestijn is fantastisch! Er is echt ontzettend veel te doen haha.

1 like

Ja m’n laatste vakanties zijn allemaal trein richting Scandinavië geweest ongeveer dus daarom wilde ik nu juist graag iets anders! En ik vind de kou op zich nog tot daaraantoe, maar vind het vooral zonde om in januari richting het noorden te gaan als dat betekent dat je maar heel weinig daglicht hebt, ik doe dan toch een stuk minder met m’n dag.

Portugal overweeg ik wel nog inderdaad! En het lijkt me ook heel tof om naar Jordanië bijv. te gaan, maar ik weet niet zo goed of dat fijn is als vrouw alleen. Denk dat ik me daar ook maar eerst eens in moet verdiepen. Georgië lijkt me ook wel heel mooi dus dat is ook wel een goeie tip waar ik verder naar ga kijken!

Zit ook erg in dubio over wel of niet vliegen, want ik heb nu al een aardig tijdje niet gevlogen, maar voor mijn gevoel heel veel op treinafstand van Nederland daardoor ook al wel gezien. En dit is ook een soort afstudeercadeautje voor mezelf dus wil daarom graag iets anders doen dan ik eerder heb gedaan! Maar misschien toch eerst nog even verder zoeken naar trein/bus-afstand dingen.

Edit: Als er iemand is met aanraders/afraders wat betreft groepsreisorganisaties hoor ik het graag!