Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik had het idee dat je als vrouw enorm veel aanspraak hebt zodra je je backpack om doet, maar dan wel grotendeels van mannen (andere reizigers). Ik had daar zelf wat minder behoefte aan, maar aan aanspraak en kerels die een dag(deel) met je op pad willen geen gebrek. Kwam misschien ook omdat er toen ik er was een Rugby Tournament was, wat veel mannelijke solo reizigers aantrok.

Qua hostels kun je denk ik als je boekt ook wel merken of het een sociaal hostel is of niet. Bij mij bleek dat iig steeds zoals verwacht te zijn. Als je wil socializen zou ik geen capsule hotel boeken bijvoorbeeld en letten op de gemeenschappelijke ruimtes. Sommige hostels organiseren ook activiteiten, dat helpt ook al contact te leggen.

Wat betreft locals had ik idd niet zo veel contact, soms waren er locals die een hostel runden en daar kon je leuk mee praten, of gidsen die open staan voor een sociaal praatje, maar verwacht niet op elke straathoek een praatje te kunnen maken met een Japanner. Ik ben wel op straat aangesproken door twee Japanse mannen, maar had daar zelf geen zin in. Wel waren er veel (oudere) andere toeristen die me kort aanspraken, vaak vooral om te vragen of ik echt alleen reisde. Maar ik heb me al met al niet eenzaam gevoeld, ik stond elke dag vroeg op om voor de drukte dingen te kunnen bekijken, en at daarvoor relatief vroeg in de avond en mistte daardoor het sociale avond gebeuren, maar dat vond ik prima. Japan is sowieso een land waar veel mensen alleen eten in restaurantjes, en ik at meestal eind middag/begin avond, voor de drukte. Soms ontmoet je aan de bar ook wel wat mensen, want daar werd ik meestal neer gezet om te eten ondanks dat er genoeg plek was aan tafeltjes haha.

2 likes

Ja volgens mij is dat inderdaad lastiger. Ik ben 5 weken in japan geweest en wij hebben (was met mn vriend) toen maar heel weinig gepland zodat we de herfstkleuren overal ongeveer op het juiste moment konden zien. Was wel een stuk duurder omdat we verblijf etc dus pas een paar dagen van tevoren boekten, maar dat beviel wel heel goed! Misschien dat zoiets ook zou werken in de lente, hoewel het dan mega hoogseizoen is natuurlijk.

Ik vond net als jij kamikochi geweldig en, heel anders, ben een week naar Okinawa geweest, waar je je voor dagjes naar onbewoonde eilandjes kunt laten varen. In het laagseizoen zijn daar nauwelijks toeristen. Daar is direct ook een heel andere cultuur, heel ontspannen maar toch japans. Verder zijn wij ook veel in de steden geweest. Zelf zou ik heel graag bog naar Hokkaido willen, dat moet ook heel mooi zijn!

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Goed om te weten dat ik het rugby tournament moet vermijden dus. :wink:
Overdag zou ik daar ook geen behoefte aan hebben om met iemand op te trekken, maar 's avonds wellicht wel. Of zoals jij zegt, vroeger opstaan is ook een optie. Goed om te weten dat je in ieder geval niet compleet in een sociaal isolement valt.

Toch maar gaan kijken of ik dit jarenlange plan volgend jaar eindelijk kan realiseren.

Thermen lijkt me iets koud voor december haha.

Ik heb genoten van het Heldenplein, als je daar de brug over gaat kom je in een park met een mooi kasteel. De Basiliek, operahouse zijn mooi en de langoos (streetfood) zijn heerlijk.
Zowel Boeda als Pest doen, dus de Donau over. Metrokaartje (ook voor bus) is te koop voor 3,50- euro en daar kan je 24 uur mee rondreizen. Ik was verbaasd over het nette en georganiseerde metrostelsel.

Vissersbastion is mooi, maar doorlopen naar de Mattiaskerk, het plein en uitzicht is daar prachtig.

1 like

Badhuis kan toch altijd, die zijn grotendeels binnen. Die grote in dat park heeft wel veel buiten, maar alsnog ook veel binnenbaden. En Gellert is voornamelijk binnen. Lijkt me ook juist wel lekker, in zo’n bad van 35 graden zitten terwijl de lucht heel koud is.

Ow ja dom van mij, had voornamelijk buitenbaden in mijn hoofd.

Amber cafe <3 en the Bagel shop (lekkerste, goedkoopste beste bagels ever!!!)
Hardrock is daar ook echt gezellig (goede service etc).

Heeft iemand tips voor Stockholm? En dan met name betreft natuur of low budget dingen haha zoals restaurants.

1 like

Ik wil in januari waarschijnlijk zo’n 2 weken weg. Maar geen idee waarheen! Ik ga of alleen, of misschien met een groepsreis als ik daar iets leuks voor kan vinden? Ik wil alleen liever niet al te ver vliegen (nog beter met de trein maar heb het idee dat trein-afstand bestemmingen in januari wel erg koud zijn?).

Nou ja goed ik sta eigenlijk voor een hele hoop nog wel open, maar wat zijn jullie favoriete januari-bestemmingen?

Als je niet wilt vliegen misschien met flixbus ergens heen? Je kan voor 100 euro 5 busritten kopen (flixbus) waardoor je een beetje kan rondreizen. Mijn tip zou dan zijn met de directe nachtbus naar CPH-oslo-bergen- Noord Noorwegen maar dan ga je de kou wel echt embracen haha. Berlijn is ook altijd leuk.
Of interrailen richting Portugal?

Waar ik nu zelf over twijfel (wegens vliegen) is vliegen naar Istanbul dan vanuit daar met de trein naar Kars (is echt een hele mooie treinreis)vanuit Kars naar Tbilisi en vanuit Tbilisi terugvliegen.
Marokko is ook altijd prachtig en ook semi chill weer in januari.
@Daytona wat tof! In Marrakech is sowieso voldoende te doen voor een week haha. Ik hou vooral van door de stad/medina lopen en dan alles wat tof is bezoeken haha. Sowieso zo vaak mogelijk naar Hammam gaan als mogelijk!
Buiten Marrakech is het misschien tof om een auto te huren en naar de bergen/waterval/begin woestijn te gaan (kan even niet op de namen komen van de plaatsen).
Openbaar vervoer in Marokko is heel goed dus je zou naar Fez/Rabat/Meknes. Zelf vind ik de kust plaatsen ook heel tof en dan vooral de (kleinere) plaatsen tussen Agadir en Essaouira. Woestijn kan ook eventueel, maar ben je wel al gauw 3 dagen weg maar vooral slapen in de woestijn is fantastisch! Er is echt ontzettend veel te doen haha.

1 like

Ja m’n laatste vakanties zijn allemaal trein richting Scandinavië geweest ongeveer dus daarom wilde ik nu juist graag iets anders! En ik vind de kou op zich nog tot daaraantoe, maar vind het vooral zonde om in januari richting het noorden te gaan als dat betekent dat je maar heel weinig daglicht hebt, ik doe dan toch een stuk minder met m’n dag.

Portugal overweeg ik wel nog inderdaad! En het lijkt me ook heel tof om naar Jordanië bijv. te gaan, maar ik weet niet zo goed of dat fijn is als vrouw alleen. Denk dat ik me daar ook maar eerst eens in moet verdiepen. Georgië lijkt me ook wel heel mooi dus dat is ook wel een goeie tip waar ik verder naar ga kijken!

Zit ook erg in dubio over wel of niet vliegen, want ik heb nu al een aardig tijdje niet gevlogen, maar voor mijn gevoel heel veel op treinafstand van Nederland daardoor ook al wel gezien. En dit is ook een soort afstudeercadeautje voor mezelf dus wil daarom graag iets anders doen dan ik eerder heb gedaan! Maar misschien toch eerst nog even verder zoeken naar trein/bus-afstand dingen.

Edit: Als er iemand is met aanraders/afraders wat betreft groepsreisorganisaties hoor ik het graag!

Ja snap ik haha. Ik ben nu in Stockholm, maar jee wat deprimerend dit licht.

Snap je twijfel over vliegen, het klinkt wel alsof je er goed over nadenkt voor jezelf.

Ik heb een paar maanden in Jordanië (Amman) gewoond en ook alleen gereisd en het ging prima! Enige is dat openbaar vervoer in Amman ruk is dus je vaak taxi’s moet nemen. Naar grotere plaatsen zijn er hele goede bussen, maar ik wilde bijvoorbeeld heel graag naar Feynan Ecolodge (is een natuurpark en het was echt prachtig) en moest een taxi nemen want er ging geen bus die kant op. Een auto huren is dan het chillste. Als je meer wilt weten over Jordanië laat maar weten!

2 likes

Iemand hier wel eens een groepsreis via G adventures gedaan?

Je vroeg het niet aan mij, maar ik ben dit jaar in mei geweest. Eerst 10 dagen Vancouver Island, dan 10 dagen Banff en Jasper. Wij hadden een auto gehuurd, en hebben geslapen in airbnb’s en een paar keer gekampeerd (was koud wel).

1 like

Ik ben in juli geweest met de auto. Ondanks dat we al-tijd kamperen was een camper toch te duur en zijn we met de auto gegaan. Banff & Jasper en Whistler waren echt m’n favoriete plekken. Tofino was ook tof!

1 like

Boot -> tofino -> victoria -> boot, waren er ook maar 5 dagen geloof ik

2 likes

ben er paar keer geweest: in juni, december en februari. Heeft allemaal zn charme. Wij hadden een grote auto gehuurd en sliepen onderweg in motels en hotels, maar volgende keer wil ik echt wel een camper!

Hier ook fan van Banff en Jasper! :heart:

2 likes

Victoria naar Ucluelet (met uitstappen naar Tofino), dan naar Port Mcneill (met uitstappen naar Alert bay en Telegraph cove), dan Campbell River (in een heel fijn Tiny House overnacht daar) en dan weer Victoria. En dan met de boot terug naar Vancouver.

@Raingurl mocht je info willen over slaapplekken ofzo geef je maar een seintje!

1 like

Heeft er iemand nog tips voor IJsland? We blijven in Reykjavik en hebben al excursies, dus vooral waar je enigzins normaal kan eten etc!

Download de Appy Hour-app! Die leidt je langs alle happy hours zodat je 2 biertjes voor €15 kan drinken ipv 1 :sweat:

6 likes