Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ja hoogseizoen haha. Half juli tot begin augustus zitten we in Canada! Maar de inschrijvingen voor nationale parken-campings tot en met oktober gingen eergisteren en gister (per park) open, dus iedereen tegelijk plekjes boeken.

Met gids, via getyourguide geboekt volgens mij. Was aan de ene kant heel relaxed want een beetje achter iemand aanlopen, werden opgehaald en afgezet bij het hotel en gingen ook naar birkenau. Jammere vond ik dat ik veel barakken zag waar ik graag in was gegaan maar dat helaas niet ging door die gids. Moet zeggen dat de mensen die ‘alleen’ waren echt overspoeld werden met groepen af en toe, zijn kleine gangetjes in de barakken en die lopen helemaal vast als er zo’n tour doorheen gaat.

Ja dat is de reden dat mijn moeder miss alleen wil, maar ik denk dat je met een gids meer hoort en vragen kan stellen, hmmm door jullie advies weer ik het nog steeds niet :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb heel veel tips geordend per plek waar we zijn geweest. Zal je even een prive bericht sturen :hugs: Waren er 4.5 week zoiets en dat vond ik prima qua tijd! Wat ik echt fantastisch vond was Phong nha ke bang.

Ik ga met mijn waarschijnlijk in oktober dit jaar drie maanden onbetaald verlof opnemen om o.a. naar Nieuw-Zeeland te gaanđŸ˜± Staat al zo lang op mijn lijstje! Iemand een goede tip qua camperverhuur?

2 likes

Wij hebben een rondleiding/gids van Auschwitz zelf gehad. Dus geen georganiseerde trip vanuit Krakow, we zijn zelf met de auto naar Auschwitz gereden. Ze hebben daar op vaste tijdstippen tours (in verschillende talen). Volgens mij hadden we daardoor daarna ook gewoon nog de tijd om op onszelf rond te wandelen (i.p.v. dag een groep op ons wachtte om terug naar Krakow te rijden). Ik vond de gids sowieso wel een grote meerwaarde, dus zou dat zeker aanraden.

(We zijn zelf niet heel lang gebleven na de rondleiding, ik wilde ook nog naar het museum van Schindler (ook een aanrader!) en we hadden besloten om dat op dezelfde dag te doen. Dat was wat krapjes qua tijd, maar tegelijk ook wel ‘fijn’ om beide te combineren en ‘slechts’ 1 dag te hebben over WOII. Ik was er heel erg van slag van.)

Fijne camping, hebben we ook geslapen. En je komt effectief wapiti’s tegen :slight_smile:

1 like

Hoe ben je naar Phong Nha gereisd en van waaruit? Wij twijfelen nog een beetje over de route in dat stuk van de reis.

Volgens mij kan je alleen met gids! Wij hadden een tour van ik geloof 3 uur. Het was heel indrukwekkend.

Edit: waarschijnlijk weet je het al, maar koop ruim van tevoren tickets!

Wij zijn van Hue daar heen gereisd met een busje en vervolgens via Hue gevlogen naar Phu Quoc. Ik vond het echt de moeite waard! Zeker omdat sommige delen van Vietnam, helaas, erg toeristisch zijn en dit enigszins buiten de ‘standaardroute’ valt. Veel meer contact met locals, vond de natuur heel mooi, mooie plek om scooter te rijden en de grotten vond ik echt fantastisch.

1 like

Oké bedankt! Ongeveer 6 weken waarschijnlijk, hebben nog geen concrete plannen.

1 like

Mijn vriend en ik zijn van plan om in de zomer een doorreis door Noorwegen te maken. Ik heb er nog niet enorm veel over opgezocht (want nog maar net beslist), alle opties liggen nog open maar ons initiële idee was om in TromsÞ oftewel BodÞ te starten (vanuit Brussel met het vliegtuig) en dan via tussenstops met trein/bus te eindigen in Oslo.

Nog best vaag dus
 Iemand tips, ervaring, interessante routes of andere suggesties dan wat ik hierboven noem? Wat is grofweg een realistisch budget (vliegtickets niet meegerekend, daar hebben we alvast een idee van)? We zouden voor 2 weken willen gaan (is dat te kort?), willen uiteraard veeel natuur zien en hier en daar een stad aandoen. En het liefst in vakantiehuisjes/blokhutten overnachten, zelf eten maken afwisselen met ‘locals’ uitproberen. Veel vragen haha.

1 like

Ah Thanks! Hoe lang was die busrit? Een paar uurtjes? En ben je 1 nacht gebleven in Phong Nha of langer? Wij twijfelen nog een beetje over een motortour richting Phong Nha maar die doet er dus wat langer over en één van die dagen lijkt ons niet zo interessant qua programma. Twijfelen nu dus daarover of dat we Hoi an-Hue doen en dan de busrit naar Phong Nha.

Heeft iemand tips voor iets leuks voor een weekje in je eentje? Hoor leuke verhalen over surfcamps, maar ben zelf niet echt een surfer. Iemand die andere leuke aanraders heeft?

Oh ik zou 2 weken echt véél te kort en beklemmend vinden als je zo noordelijk wilt beginnen
 Dan ben je echt vooral bezig met rijden. Zou je met zo’n tijdbestek eerder aanraden om in één deel te blijven, noord, midden of zuid Noorwegen. Want anders ga je zoveel missen wat je eigenlijk had willen zien.

1 like

Met de bus was het, volgens mij, rond de 5 uur. Wij zijn drie nachten gebleven!

1 like

Goed om dat alvast te weten!

Is verder niet om je te demotiveren om erheen te gaan, juist doen, want het is een prachtig land. Maar zou de regio die jullie het mooist lijkt uitzoeken en daarop focussen, al helemaal als je afhankelijk bent van openbaar vervoer ipv een auto.
Misschien is de ‘driehoek’ Ålesund, Jotunheimen en Bergen wel leuk. Jotunheimen is een prachtig nationaal park en hier in de buurt ook Geirangerfjord, één van de mooiste fjorden. En dan kun je altijd nog enkele dagen naar Oslo omdat die connectie meestal wel prima is!

3 likes

Oh nee vind het juist goed om zo’n feedback te krijgen! Het is de eerste keer dat ik er kom en misschien had ik er op voorhand ook al meer over moeten opzoeken alvorens hier te vragen. 2 weken is ook niet erg lang. Je alternatieven ga ik zeker overwegen!

1 like

Ligt er een beetje aan wat je zoekt. Ik vond Marokko leuk, ik was in Marrakesh & Essaouira voor 10 dagen, met vanuit Marrakesh ook een uitstapje naar het Atlasgebergte.
Stedentrips vind ik ook altijd leuk, Lissabon is dan zeker een aanrader omdat je dan ook strand (vlakbij) hebt. Madrid vind ik zelf een geweldige stad ook, heel veel fijne musea en lekker eten, en het is ook heerlijk om er gewoon rond te dwalen.
Bij een surfcamp ben je natuurlijk wel automatisch met anderen, bij dit soort trips ben je wel echt in je eentje. Als je een hostel neemt leer je meestal wel snel mensen kennen natuurlijk, dus dat is ook altijd een optie.

1 like