Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik ben op bekend terrein geweest dus ik heb helaas geen route voor je.

Over je leeftijd zou ik me geen zorgen maken, hostels zou ik qua prijs wel aanraden. All female is dan wel prettig. In een hostel leer je doorgaans toch ook meer mensen kennen. Voor de afwisseling kun je af en toe een hotel boeken natuurlijk.

1 like

Ik ben met een vriendin naar Georgie geweest, roadtrip, het hele land gezien in ruim 2 weken. Ik reis ook vaak alleen en ik zou ook prima Georgie in mijn eentje hebben kunnen doen, heb me op geen enkel moment onveilig gevoeld of wat dan ook. De mensen vond ik over het algemeen ook toegankelijk en behulpzaam. Georgie zelf, heel eerlijk, dit is echt het enige land waar ik ooit naartoe ben geweest op vakantie waarvan ik denk: hier hoef ik niet nog een keer heen. Het rauwe beeld wat jij schetst klopt denk ik wel. Ik vond op een gegeven moment alles op elkaar lijken terwijl we dus van het binnenland, naar de kust, naar de besneeuwde bergen bij de Russische grens zijn geweest. Ik denk dat ik zelf gewoon niet zo’n klik had met het land terwijl het dus heel afwisselend is. Tbilisi vond ik wel echt verrassend leuk (terwijl ik naar Georgie ging vanwege de natuur haha).

Je mag me altijd berichten voor vragen!

1 like

Ik ben in hostels geweest en ik vond zelf hoe groter de kamer hoe fijner. In een vier persoonskamer moet je wel een beetje verplicht kennismaken of zo maar in een 12 persoonskamer ben je lekker anoniem. Ik ben de eerste keer zo van Berlijn naar Krakau, Boedapest en Praag gegaan en de tweede keer Wenen, Bratislava, Krakau nog een keer en Poznan. Het kriebelt bij mij ook enorm om nog een keer alleen te gaan.

1 like

Ik ben nog wat ouder dan jij en slaap ook nog prima in hostels hoor. Heb zelfs een paar keer een (female only) kamer gehad waar iemand van rond de 70 sliep en ook dat was heel normaal. Over de leeftijd hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik heb een beetje een andere ervaring dan @Luzarl, ik vind kleine kamers juist wel prettig (4 tot 6 personen). Gewoon omdat er minder kans is op lawaai en een aantal groepjes mensen die s avonds laat terugkomen. Ook zitten er in grotere kamers vaak meer jongere mensen en in kleinere kamers wat meer mensen van midden/eind twintig.
Of een kamer female only of mixed is maakt me meestal niet ontzettend veel uit, ik neem gewoon wat er beschikbaar is, maar ik vind het met female only wel prettiger dat er (in mijn ervaring) minder kans is op een snurker en de kamer ook frisser ruikt (klinkt overdreven maar een kamer met een aantal mannen erin ruikt vaker naar zweetvoeten :p)
Voor privacy zou ik kijken naar hostels met gordijntjes rond het bed, dat scheelt echt zoveel!

2 likes

Wat grappig dat de meningen over Georgië niet per se heel positief zijn. Ik vond het juist fantastisch. Ik ben alleen geweest en het is niet altijd gemakkelijk om op bepaalde plekken te komen (als je geen eigen vervoer hebt), maar verder wel erg leuk. Je moet inderdaad wel niet gaan voor musea, tentoonstellingen, dat soort cultuur. De steden zijn niet zo interessant (al vond ik de sfeer in Tbilisi wel leuk), maar de natuur is prachtig. Het is een soort ongereptheid, een ruwheid of zo. Maar ik word sowieso wel aangetrokken door dat soort landen.

1 like

Ik vond het ook echt geweldig! Ik heb wel voornamelijk hikes gemaakt in verschillende delen van het land, en ik vond de natuur zo zo zo zo mooi. En het eten was mega lekker en zelfs als vegetarier veel opties (dat had ik niet verwacht).

2 likes

Maar… Dan ben je dus alleen in de natuur? Dat lijkt me even iets anders dan hier alleen in een bos rondstruinen. Of deed je dat dan toch wel met iemand samen?

Iemand tips voor Cuba? Ga volgende maand voor ongeveer 2 weken!

1 like

Ik zou niet een te vol programma samenstellen, ik had zelf namelijk best last van de jetlag (meer dan normaal als ik naar Azië reis).
Qua hostels in Tokyo heb ik in Nine Hours Asakusa en Zen hostel geslapen. Die eerste had zulke harde bedden dat ik nauwelijks geslapen heb (en ik ben een makkelijke slaper) maar was wel op een geweldige locatie. Tweede was heel comfy, maar geen sociaal hostel. Ik zou ze beiden niet per se aanraden.

Ik zou niet gaan slapen in Osaka, vond het daar niet zo boeiend. Misschien zelfs helemaal overslaan, of combineren met Nara. Ik vond zelf een halve dag Nara, en een halve dag Osaka prima te doen als je vroeg opstaat. Hiroshima is ook in een halve dag wel gezien, en dan kun je de rest van de dag daar hij het water die shrine bekijken. Ik ben daar niet geweest, want hij stond in de steigers toen ik er was.

Japanse Alpen vond ik ontzettend de moeite waard, ik was in Takayama, en heb van daaruit Kamikochi en Shinagawago bezocht. Al hangt het denk ik wel van de tijd van het jaar af, of het een goed idee is die regio te bezoeken. Kanazawa vond ik tegenvallen, ik zou er niet voor omreizen maar als het logisch op je route ligt is het leuk om dat bekende park even te zien, het is niet groot.

Het overbekende Teamlab borderless in Tokyo vond ik echt een aanrader. Wel opletten want er zijn twee vlakbij elkaar, en ik kwam verschillende mensen tegen die de verkeerde hadden bezocht, zonder de van insta bekende kamers. Backpack of koffers kan denk ik allebei, ik had een backpack maar ik had het ook prima met een koffer kunnen doen. Er zijn wel veel trappen bij de stations, dus dat pleit voor een backpack bedenk ik me nu.

In Kyoto sliep ik in Millenials, dat was ideaal. Je bed kan als een bankje rechtop gezet worden en er was een gezellige en grote gezamenlijke ruimte. Aanrader!

Hoe bedoel je precies hoe ik de Alpen heb bezocht? Welke vervoer ik heb genomen? Ik ben met de trein vanaf Tokyo naar Takayama gereisd, van daaruit met de bus twee dagtochten gedaan en met de trein doorgereisd naar Kanazawa. Alles was daar qua vervoer prima geregeld, je kunt ook met de bus doorreizen naar Matsumoto of de start van de Alpen route maar de bus is wel duur en valt buiten de Japan Rail Pass.

Ik ga aankomende zomer in m’n eentje naar Bali toe. Ben vooral in dubio over de accomodaties. Ik vind het heerlijk om een eigen kamer te hebben na toch de afgelopen jaren wat luxer te hebben gereisd + ik ben dan 31 dus wel een beetje de hostelfase voorbij. Maar het is ook leuk om mensen te leren kennen uiteraard en dat gaat in een hostel weer veel makkelijker. Hostels waar ze een eigen kamer aanbieden zijn er niet zoveel of word ik niet echt blij van de kamers die ze aanbieden.
Iemand ervaring of tips hiermee voor Bali? Andere tips zijn uiteraard ook welkom :grin:

1 like

Ik vond zelf osaka wel leuk (itt tot veel anderen), maar wij zaten in een leuke studentenbuurt met biergardens enzo en het was heel lekker weer. Hiroshima was in een dag wel gezien (wel okonomiyaki eten daar :drooling_face:)

Tokyo drie dagen (met uitstapjes) is wel weinig. Want er is zoveel te doen/zien :heart_eyes:Hoeveel/hoe grote tattoos heb je? Ik ben wel naar een onsen geweest en vond dat heel speciaal en ontspannen. Zolang je je tattoos kan aftapen zit je goed. Japanners zijn sowieso best in zichzelf gekeerd en helemaal in een onsen.

Ik had een backpack, mijn vriend een koffer. Kan echt allebei, al vond ik de backpack in de kleine hotelkamertjes veel chiller dan zo’n grote koffer die je moet openslaan.

Met de bullet train zijn uitstapjes goed te doen, dus ik vond het fijner om dan langer op 1 plek te blijven en vanuit daar op en neer te reizen dan steeds een nieuw hotel te boeken.

Koyasan was wel mooi (toen wij er waren niet druk), maar best een stukje “om”reizen voor een nacht en het is ook niet budget. Ik vond het vooral fijn om even uit te stad te zijn en in de natuur te zijn (het is er prachtig), maar ik zie dat ook al ergens ander terugkomen in je eventuele planning

Hahah vet toevallig, die had ik echt net gevonden. Die leek me inderdaad nog wel tof :grin:

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met Wit-Rusland? Zijn er leuke en mooie plekken? En is het makkelijk alleen rondreizen met het openbaar vervoer?

Ik reis in augustus vanaf Stockholm via Finland, Baltische staten, Polen en Berlijn terug naar Nederland, maar ik twijfel om ook nog Wit-Rusland mee te pakken. Heb vooral een beetje twijfel vanwege het visum omdat ik niet via het vliegveld van Minsk het land binnenkom, maar met de trein via Litouwen. Kost weer extra tijd en energie om allemaal te regelen en ik weet niet helemaal of ik dat het waard vind. Ken ook eigenlijk niemand die er ooit is geweest.

Ik ben daar vorig jaar geweest en de route was: Havana, Vinales, playa larga, cienfuegos, Trinidad, santa Clara, varadero. Die laatste zou ik echt overslaan, tenzij je graag in een groot all in resort wilt. Verder is daar ook weinig te beleven, het water is daar wel echt prachtig maar dat is het dan ook wel.

Vinales is supermooi om te gaan hiken door de vallei, je ziet ook veel mensen te paard gaan. Het stadje zelf is verder klein maar in de avond heel sfeervol bij de barretjes met veel muziek en dans.
Trinidad is ook een superleuk stadje, ontzettend sfeervol, samen met Vinales vond ik dat de twee leukste plaatsen. Vanuit Trinidad kun je ook naar de bergen om naar de watervallen te gaan al weet ik niet zeker of ze nu ook stromen.

Je moet even kijken met welke passen je wel en niet geld op kunt nemen, maestro was mij niet mogelijk bijv. maar MasterCard (cc) wel. Had met Amerika te maken vertelden ze, van te voren wist ik het niet dus het was een gelukje dat de cc wel lukte maar anders moet je naar de ambassade om geld te halen.

Verder vooral genieten van de rum en salsa!

2 likes

Ik was niet alleen maar we hadden wel altijd privé kamers wat allemaal heel kleinschalig was en kon je heel makkelijk contact maken met anderen omdat je weer een gezamenlijke binnenplaats had of de terrasjes stonden allemaal tegenover/naast elkaar.

1 like

Ik ben vorig jaar op roadtrip in portugal geweest. Was echt leuk! Wij begonnen in Porto, trein naar Lissabon gepakt en vanaf daar met de auto. Porto kan je wel zien in 2 volle dagen, in Lissabon kan je je wel langer vermaken. Vanuit Lissabon zijn wij naar Evora gereden, toen naar Beja en daar vandaan naar Albufeira. Daar vandaan een dagje naar Sagres en Cabo de Sao Vicente (gecombineerd op 1 dag).

1 like

Ik heb zelf twee weken gebivakkeerd in een hotel in Sanur. Ik denk zelf dat slapen in een hostel niet voorwaardelijk is voor het maken van contacten. Heb je al een leuk ho(s)tel gevonden? Hoe lang ga je?

1 like

Haha, ja, het eten was een verademing voor een (grotendeels) vegetariër, zeker na Iran en Azerbeidzjan (waar ik meestal steeds dezelfde opties had (tomaten en/of aubergine)).

1 like

Nee, niet per se. Er is nog wel iets tussen enkel in steden blijven en helemaal alleen de bossen in trekken. Ik heb veel wandelingen gedaan door/bij schattige dorpjes (vaak alleen, maar dus niet volledig weg van de bewoonde wereld), ik ben op een aantal georganiseerde trips geweest en ik heb ook andere reizigers ontmoet waarmee ik uitstappen heb gedaan. En er zijn veel kloosters en kerken op prachtige plekken, dus daar is dan openbaar vervoer naar (gedeelde minibusjes) of georganiseerde excursies.

Ik startte in Sighnaghi (in de wijnregio), waar ik voornamelijk alleen wandelde. Daarna Tbilisi. Van daaruit een georganiseerde trip naar David Gareja-klooster. In Tbilisi ging ik o.a. naar een badhuis (ook een speciale ervaring, haha). Ik ben 2 keer gaan paragliden, waarvan 1 keer echt in de bergen, onderweg naar Kazbegi. Daar (en in Mestia) heb ik ook alleen gewandeld (o.a. een heel populaire wandeling, dus ook andere mensen onderweg, en een wandeling waarbij ik alleen ben gestart, maar onderweg aan de praat raakte met andere reizigers). Vanuit Kutaisi kan je bv. ook grotten bezoeken en naar Okatse Canyon, waar je op houten bruggen loopt, dus dat is ook niet zomaar alleen in de wildernis. Stalin is ook geboren in Georgië en in Gori is een museum dat ook interessant is (ter info, het is tijdens de Koude Oorlog als propaganda geopend en grotendeels ook in die staat behouden).

1 like