Ik zou niet een te vol programma samenstellen, ik had zelf namelijk best last van de jetlag (meer dan normaal als ik naar Azië reis).
Qua hostels in Tokyo heb ik in Nine Hours Asakusa en Zen hostel geslapen. Die eerste had zulke harde bedden dat ik nauwelijks geslapen heb (en ik ben een makkelijke slaper) maar was wel op een geweldige locatie. Tweede was heel comfy, maar geen sociaal hostel. Ik zou ze beiden niet per se aanraden.
Ik zou niet gaan slapen in Osaka, vond het daar niet zo boeiend. Misschien zelfs helemaal overslaan, of combineren met Nara. Ik vond zelf een halve dag Nara, en een halve dag Osaka prima te doen als je vroeg opstaat. Hiroshima is ook in een halve dag wel gezien, en dan kun je de rest van de dag daar hij het water die shrine bekijken. Ik ben daar niet geweest, want hij stond in de steigers toen ik er was.
Japanse Alpen vond ik ontzettend de moeite waard, ik was in Takayama, en heb van daaruit Kamikochi en Shinagawago bezocht. Al hangt het denk ik wel van de tijd van het jaar af, of het een goed idee is die regio te bezoeken. Kanazawa vond ik tegenvallen, ik zou er niet voor omreizen maar als het logisch op je route ligt is het leuk om dat bekende park even te zien, het is niet groot.
Het overbekende Teamlab borderless in Tokyo vond ik echt een aanrader. Wel opletten want er zijn twee vlakbij elkaar, en ik kwam verschillende mensen tegen die de verkeerde hadden bezocht, zonder de van insta bekende kamers. Backpack of koffers kan denk ik allebei, ik had een backpack maar ik had het ook prima met een koffer kunnen doen. Er zijn wel veel trappen bij de stations, dus dat pleit voor een backpack bedenk ik me nu.
In Kyoto sliep ik in Millenials, dat was ideaal. Je bed kan als een bankje rechtop gezet worden en er was een gezellige en grote gezamenlijke ruimte. Aanrader!