Zijn wij al geweest, was toen verkouden waardoor ik niet kon duiken
Ik vond Morena Resort heel fijn.
Net direct aan het strand, maar het resort is zo mooi, groen, heel lief personeel, mooie bungalows, goed ontbijt.
Ik zou er zo weer heen gaan.
Albaniƫ is prachtig! Ik was een paar jaar geleden in Noord Albanie. Maar het zuiden en de kustregio schijnt ook mooi te zijn. De mensen in Albaniƫ zijn ook ontzettend gastvrij en aardig en het eten is heerlijk (en goedkoop). Ik kan het iedereen aanraden!
Ik zeg toch juist dat het beter is als mensen de trein pakken voor bestemmingen die met de trein te bereizen zijn? En geef ook zelf al aan dat iedere vliegbeweging er een teveel is voor het klimaat, maar omdat ik zelf toch wel graag ook wat van de wereld wil zien dus er daarom voor kies om dan liever 1x per jaar/twee jaar 3 weken (dat is voor mij helaas het maximum wat ik aan vakantie kan opnemen) naar een verre bestemming te gaan en verder zo veel mogelijk te kiezen voor bestemmingen die ik met de auto/bus/trein kan bereiken. En alles is relatief natuurlijk: 1x per jaar met het vliegtuig naar Griekenland is alsnog minder slecht voor het milieu dan 1x per jaar naar Indonesiƫ en het beste is gewoon om helemaal niet te vliegen. Voor mijzelf vind ik dat alleen geen optie, stel mijn eigen belang dan toch boven het klimaat.
Zwitserland/oostenrijk. Zo goed bereikbaar plus de verdere ov is ook goed. Ben in slovenie alleen bij Bled geweest maar lijkt me verder ook een mooi land. Kan echt niet wachten om volgend jaar weer te gaan. Vind dit jaar toch nog te snel ofzo ook al ben ik zelf dadelijk 2x geprikt.
Tsjechiƫ is ook mooi maar zag laatst dat veel treinen niet meer inbegrepen zijn. Maar treinen kosten geen drol daar.
Thanks! Tips zijn altijd welkom, kan niet heel goed surfen heb ook geen eigen board. Vind het wel heel leuk om te doen.
En met jou miljarden anderen. Helaas.
Als je de cognitieve dissonantie (deels) voorbij bent, is het echt schokkend om te beseffen hoe stuitend egoĆÆstisch en arrogant gepriviligeerde westerlingen zijn.
Ik vind het zo jammer dat er op dit forum supergoede en genuanceerde discussies gevoerd worden over sociale problemen als racisme en feminisme, maar dat het gesprek over klimaatverandering beperkt blijft tot determineren welke shampoobar/vegaburger het beste is en takes als āmijn eigen belang is belangrijkerā geen collectieve ophef veroorzaken.
Marokko zou ik op dit moment ook niet aandurven, liefst met de auto ergens naar toe binnen Europa.
Mijn vriend is altijd van het doorjakkeren. Never forget dat hij mij in ƩƩn dag van Amsterdam naar Kroatiƫ heeft laten rijden en een keer in ƩƩn dag van Amsterdam naar Zweden.
Maar nu hebben we een elektrische auto en nu MOET hij gewoon rustig pauze nemen tussendoor omdat die kar weer 20 minuten of 40 minuten aan de lader moet. I love it.
Nu nog overhalen om in bv. Frankrijk via de D wegen te rijden en dan ben ik helemaal content.
Dit topic heet āreizen/vakantieā dus zou ruimte moeten bieden voor bredere onderwerpen dan alleen aanraders.
En dit is dezelfde gedachtegang als wanneer iemand iets racistisch zegt, iemand anders dat benoemt, er discussie ontstaat buiten het racismetopic en mensen roepen: joh, doe dat even in het racismetopic, confronteer ons er vooral niet mee!
In dit geval dus: āhoud je ethische discussie lekker met je gelijksgezindengroepje en val ons kosmopolieten die niet willen nadenken over de consequenties van ons vlieggedrag er alsjeblieft niet mee lastigā.
Met het idee van een algemeen topic over klimaat/duurzaamheidsbeleid speel ik wel al langer ja.
Hier ben ik het wel mee eens, het is een onderwerp dat ons allemaal aan gaat en waar we niet de ogen voor moeten sluiten. Overigens is er ook een directe relatie met racisme, omdat de landen/mensen die het meest getroffen worden door klimaatverandering (nu al) niet-westers zijn.
Maar we moeten wel oppassen met de verantwoordelijkheid voor klimaatverandering teveel bij individuen te leggen. Dat heb ik een tijd gedaan en daar ben ik best wel van teruggekomen. Vliegen moet veel strenger gereguleerd worden en dus duurder worden.
Misschien leuk om even een poll te doen.
- 100,-
- 200,-
- 300,-
- 400,-
- 500,-
- 1000,-
0 stemmers
- 300,-
- 500,-
- 1000,-
- 1500,-
0 stemmers
edit: per ongeluk aangevinkt dat je 2 opties kan kiezen, niet per se handig/logisch. Maar dit is ook maar mijn eerste poll hĆØ!
Er zijn al duurzaamheid/actualiteiten topics dus dat kan je daar prima discussiƫren. Ik denk dat moeders er ook niet op zitten te wachten als ik in die topics ga melden dat kinderen slecht voor het milieu zijn, dat weten zij ook wel. Ik zie dit topic ook meer als tips en advies topic, als ik wil discussiƫren ga ik wel naar die andere topics.
Ja ik ben daar zelf ook veel meer van! Op de terugreis vanuit Kroatiƫ deden we dit ook maar mijn vriend is soms nogal ongeduldig. Wat dat betreft is die elektrische auto echt een godsgeschenk voor mij.
Thanks voor de tips @Xiomara en @Whoopdidoo! Ik ga zeker even kijken of ik daar nog een leuke route kan vinden!
Ik zat eerst te denken aan
- Rotterdam - Hamburg (alleen 1 nachtje want vorige jaar al paar dagen geweest) - Kopenhagen - Stockholm - Tallinn - Riga - Vilnius - Warschau - Berlijn - Rotterdam
- Rotterdam - Stuttgart of Karlsruhe - Zürich - Milaan - Ljubljana - Salzburg - en dan nog iets ergens in Duitsland gok ik
Ik hou van steden trouwens, iets minder van natuur haha. Die eerste heeft denk ik mān voorkeur, maar is wel erg optimistisch in 3 weken denk ik. Echt verder Oost-Europa in, BosniĆ« en ServiĆ« enzo, lijkt me ook heel tof, maar dat wordt net iets te ver helaas in 3 weken.
Ik ben ook meer van de steden haha en ben met interrail oa in Milaan en Zürich geweest, vond ik allebei wel de moeite! Ben ook in Wenen geweest dat dat vond ik wel de mooiste stad van mān trip, heeft heel mooie musea ook (daar ging ik voor )
Nee dat snap ik en vind ik dus ook totaal onnodig, maar dat doet toch ook niemand? (of heb ik dat gemist?)
In ieder geval zal ik het niet doen want ik vlieg zelf ook regelmatig en ga dat waarschijnlijk, als het kan ivm corona, deze nazomer ook doen.
edit: maar ik vind dus dat er in dit topic wel ruimte moet zijn voor algemene, niet op de persoon gerichte discussies over hoeveel we vliegen en hoe noodzakelijk dat is. Liever nog, dat we elkaar inspireren met treinreisjes en andere minder vervuilende manieren van reizen.
āWe/de forummersā hebben ook gezegd dat we in het vegan topic geen discussies gaan houden over vlees eten bijv. Daar zijn andere topics voor. Daar worden gewoon tips gedeeld over lekkere vegan gerechten etc.
Datzelfde geldt wat mij betreft hier: een topic om tips te delen over leuke vakanties en reizen (en dat hoeft echt niet altijd met het vliegtuig) en niet waar je óók nog gaat discussiëren over het klimaat. Zo zie ik het tenminste. Je maakt een heel goed punt hoor en je hebt helemaal gelijk, maar dit topic is meer dan alleen vliegreizen-verheerlijking dus laten we dan ook de focus houden op tips delen
Voelt een beetje raar om deze optie te noemen nu het over wel / niet vliegen gaat, maar je zou ook kunnen vliegen naar Belgrado oid en dan met de trein terug. Heb ik ooit gedaan (15 jaar geleden) naar Sofia en dan via Belgrado, Budapest, Wenen en Praag terug naar Nederland. Niet met interrail, want losse treinkaartjes waren daar veel goedkoper. Heb sommige stukken ook met de bus gedaan.
En als je niet wil vliegen, kan je misschien met een nachttrein een flinke ruk maken, zodat je alsnog wat verder kan komen.
Oh, en die bovenste optie zou misschien best kunnen, hoor, @lisaanna. Vilnius en Tallinn zijn bijvoorbeeld vrij klein, kan je best met anderhalve dag oid weer door.
Ga je echt naar Bali? Weet je het zeker?