Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik ben vorig jaar in september nog naar Italie geweest (mocht en kon nog toen) en over 2 weken ga ik een weekje naar Isle of Skye. Ik woon in Schotland en vind het eigenlijk wel een fijn idee dat ik nu zonder FOMO gewoon Schotland een beetje meer kan ontdekken. Vaak was ik toch veel naar Nederland aan t reizen en naar de zon (want die missen we hier nogal), maar nu dat niet kan is het juist wel fijn om je eigen land te verkennen, want er zoveel moois hier!

Als het goed is ga ik eind augustus/september naar Nederland voor een maand, van thuis werken en eindelijk familie en vrienden weer zien. Plus alle babies bezoeken die tegen die tijd geboren zijn :exploding_head:

3 likes

Isle of Skye :heart::heart::heart: Zo’n mooie tijd gehad twee jaar terug.

4 likes

Ik wilde precies hetzelfde zeggen, haha. Ben daar ook ten huwelijk gevraagd. Magisch.

2 likes

Iemand wel eens met de auto naar Portugal geweest? Wij zouden het heel leuk vinden om daar te gaan roadtrippen in de zomer, maar willen eigenlijk nog niet vliegen. Porto is 2000km dus zie wel mega op tegen die lange reis, maar misschien valt het wel mee.

Ik denk wel dat je in 2 sessies er heen kunt rijden! Wij reden vorig jaar in 1x naar Zuid-Frankrijk en dat was prima te doen. Dus ergens bij de grens van Spanje overnachten en dan weer door.

Heerlijk, vind autorijden en roadtrippen zo leuk!

7 likes

@kali, heb ik het goed begrepen uit andere topics dat jij fietsvakantieplannen hebt? Kon niet precies terugvinden wat je plan is, zou je dat willen delen?
Zou zelf zoooo graag weer willen, maar mijn vriend en ik moeten even kijken wat (los van Corona) mogelijk is met onze dochter. Die is in de zomer anderhalf, dus zal even anders worden dan we gewend waren met z’n tweetjes :sweat_smile:

Ja heel vaak, ik vind het heerlijk! Meestal in 3 dagen, dan heb je ook gewoon de tijd om smiddags even een plaatsje in te gaan om ergens wat te eten of te picknicken en maak je geen gigalange dagen. Wij deden meestal in Frankrijk een nachtje kamperen of in een Formule1/Campanille (en dan sochtends de plaats in voor broodjes van de bakker!), en in Spanje een simpel hotel/hostel want die kosten daar meestal geen drol. En allemaal ook heel goed op de bonnefooi te doen, hoef je ook niet te stressen als er ergens file is en je op ƩƩn van de dagen minder ver komt dan gehoopt. Oh en tip: bij de ANWB kan je een soort zendertje kopen waarmee je door de ā€˜fast lane’ mag op de peage in Frankrijk. Krijg je gewoon een rekening aan het eind van je vakantie en scheelt echt een hoop tijd als je overal gewoon lekker door kan rijden in plaats van elke keer die kutfiles voor die tolpoortjes :ok_hand:t2:

2 likes

Ik vind t best egoistisch van mezelf, maar hier baal ik dus ook zo van. Op t eind van de zomer gaat mn kiddo naar de basisschool. Ik heb echt het gevoel dat we amper iets hebben kunnen doen voor zo’n 1,5 jaar. Straks zitten we vast aan schoolvakanties en dus mega druk en duur 🄲

2 likes

@Dazed @Nebula Ah top, super fijn om te horen! De reis erheen wordt dan inderdaad ook al onderdeel van de vakantie natuurlijk. Heb er echt zoveel zin in om weer de vrijheid van een roadtrip te kunnen ervaren.
En super tip van dat zendertje! Scheelt inderdaad een hoop tijd. Mocht je nog tips hebben voor Portugal zelf en wat we echt niet moeten missen, worden die ook zeker gewaardeerd! :smiley:

1 like

@Pandava Oh ik zie nu dat die zendertjes tegenwoordig ook voor Spanje en Portugal gelden!

Heb je al een beetje een idee van de route die je wil doen? Ik heb eerder ook al wel eens iets over Portugal gepost hier, deze is redelijk algemeen:

En over eten (heb je alleen weinig aan als je vegetarisch eet):

2 likes

Haha ja ik ben vegan, maar mijn vriend wordt wel heel blij van die tips denk ik zo!
Nog niet echt een idee vna de route, ik wil sowieso naar Porto, de Dourovallei, Alentejo, nationaal park Peneda-Geres en Serra de Estrela. Gezien corona wat meer focussen op natuur en zijn al in Lissabon en de Algarve geweest. En daarnaast dan wat leuke kustplekjes, dus goede tip al van Espinho. Kende ik nog niet, dus ga meteen even opzoeken!

1 like

Ah leuk! Mocht me nog iets te binnen schieten laat ik het weten :grin:

1 like

Ah, superleuk om je plan te lezen! Klinkt heerlijk, lekker rondtrekken en actief, maar ook tijd voor andere dingen. Wil je alleen kamperen, of ook af en toe een nachtje een b&b oid? Wel lekker om af te toe wat langer op een plek te staan, zodat je idd ook even zonder bagage rond kan fietsen en niet elke avond je tent hoeft op te zetten. Tof hoor!! Wil je ook kookspullen ed mee, of dat niet? Vind dat soort kleine spulletjes (brandertje, pan, maar ook spullen voor je fietsonderhoud) altijd nog tegenvallen. qua hoeveelheid bagage.

Mijn vriend en ik hebben gefietst in Kroatiƫ, Griekenland, Tsjechiƫ, Oostenrijk/Slowakije/Hongarije (Donau), Spanje / Portugal. Die laatste tocht was echt geweldig!
Kroatiƫ en Tsjechiƫ met de auto en fietsen achterop heen gereden, daar gefietst. Griekenland met vliegtuig en fietsen gehuurd (geen aanrader), Spanje / Portugal met vliegtuig en eigen fietsen mee.

We moeten even goed nadenken wat we zouden willen als we deze zomer weg kunnen. Dochter is wel makkelijk, maar je maakt toch een stuk minder km / hoogtemeters met haar en je moet ook wat meer spullen mee natuurlijk. Ze zit voorop de fiets, dat vindt ze wel leuk, maar niet te lang. We hebben ook een fietskar, dus dat zouden we af kunnen wisselen. Wel leuk om over na te denken iig!

2 likes

Ik wil deze zomer gaan interrailen, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ik dan al m’n twee prikken heb gehad. Ik heb niet echt zin om voor elk land dan steeds een test te moeten doen. Vind het zooo irritant dat ik niks kan boeken en ik voel me dan ook zo’n verwend nest, maar ik wil gewoon iets om naar uit te kijken.

4 likes

Oktober :scream: wat laat joh, ze roepen toch allemaal dat iedereen tijdens de zomer een eerste prik gehad kan hebben?

Vorig jaar zouden wij naar Rhodos gaan in juni en die hebben we, toen die niet door kon gaan, maar verplaatst naar een jaar later. Pff en nu zijn we dus al een jaar verder en moeten we het waarschijnlijk nog een keer uitstellen. Echt om te janken.

Anyways, we proberen nu maar een beetje te kijken naar opties om later dit jaar eventueel nog met de auto ergens heen te rijden. Iemand ervaring met op vakantie gaan naar het buitenland met een elektrische auto?

Ik kan dit nergens duidelijk vinden. Geldt het vaccinatiepaspoort alleen als je 2 prikken hebt gehad? (Zo ja, dan kom maar door met Janssen hoor :sweat_smile:)

1 like

Ik las net bij iemand die in de reissector werkt dat o.a. Griekenland geen risicogebied meer is (denk naar geel dan?) waardoor je niet meer in quarantaine hoeft enz. erna. Nu heb ik dus heel erg de neiging om alvast iets te boeken voor de zomer.:sweat_smile:

1 like

Mm denk verkeerd geĆÆnformeerd of de site loopt achter? Ik ging direct kijken haha

Ik vond wel dit:

1 like

Ah kijk, thanks voor het opzoeken, zo ver was ik nog niet gekomen haha!
Ja zij had het over ā€œgeen hoog risico meerā€. Klonk al een beetje vaag. Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties dus twijfelen wel heel erg of we al iets moeten boeken. Zie Hugo komende week wel iets roepen als: we krijgen een fantastische zomer!!! en dan gaat iedereen boeken natuurlijk.