Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik ben ook meer van de steden haha en ben met interrail oa in Milaan en Zürich geweest, vond ik allebei wel de moeite! Ben ook in Wenen geweest dat dat vond ik wel de mooiste stad van m’n trip, heeft heel mooie musea ook (daar ging ik voor :stuck_out_tongue_closed_eyes:)

2 likes

Nee dat snap ik en vind ik dus ook totaal onnodig, maar dat doet toch ook niemand? (of heb ik dat gemist?)

In ieder geval zal ik het niet doen want ik vlieg zelf ook regelmatig en ga dat waarschijnlijk, als het kan ivm corona, deze nazomer ook doen.

edit: maar ik vind dus dat er in dit topic wel ruimte moet zijn voor algemene, niet op de persoon gerichte discussies over hoeveel we vliegen en hoe noodzakelijk dat is. Liever nog, dat we elkaar inspireren met treinreisjes en andere minder vervuilende manieren van reizen.

2 likes

‘We/de forummers’ hebben ook gezegd dat we in het vegan topic geen discussies gaan houden over vlees eten bijv. Daar zijn andere topics voor. Daar worden gewoon tips gedeeld over lekkere vegan gerechten etc.

Datzelfde geldt wat mij betreft hier: een topic om tips te delen over leuke vakanties en reizen (en dat hoeft echt niet altijd met het vliegtuig) en niet waar je óók nog gaat discussiëren over het klimaat. Zo zie ik het tenminste. Je maakt een heel goed punt hoor en je hebt helemaal gelijk, maar dit topic is meer dan alleen vliegreizen-verheerlijking dus laten we dan ook de focus houden op tips delen

6 likes

Voelt een beetje raar om deze optie te noemen nu het over wel / niet vliegen gaat, maar je zou ook kunnen vliegen naar Belgrado oid en dan met de trein terug. Heb ik ooit gedaan (15 jaar geleden) naar Sofia en dan via Belgrado, Budapest, Wenen en Praag terug naar Nederland. Niet met interrail, want losse treinkaartjes waren daar veel goedkoper. Heb sommige stukken ook met de bus gedaan.

En als je niet wil vliegen, kan je misschien met een nachttrein een flinke ruk maken, zodat je alsnog wat verder kan komen.

2 likes

Oh, en die bovenste optie zou misschien best kunnen, hoor, @lisaanna. Vilnius en Tallinn zijn bijvoorbeeld vrij klein, kan je best met anderhalve dag oid weer door.

2 likes

Ga je echt naar Bali? Weet je het zeker? :stuck_out_tongue:

Damn zit ik in het millieu topic.

4 likes

Nog even over de vergelijking met het vegan-topic (en daarna mogen jullie het weer lekker over vliegen hebben hoor), volgens mij klopt die niet. Het zou vergelijkbaar zijn als er een algemeen ‘eten-topic’ was waarin mensen gingen delen welke burgers lekker waren en dat iemand dan zou zeggen: zouden jullie niet eens wat vaker een vegaburger proberen?

2 likes

Wat je nu schetst, gebeurt helemaal niet. Als jij om tips vraagt voor een vlucht met je kind, zal niemand zo daarop antwoorden zoals jij het nu schetst.

Maar terwijl je die vraag stelt of je erover leest of wat dan ook, kun je de geluiden over minder/niet vliegen wel tegenkomen ja. En dan word je dus min of meer gedwongen om je kop uit het zand te trekken. Of je leest het niet, kan ook.

Het klinkt nu alsof dit topic maar zo veel mogelijk een veilige omgeving moet zijn voor wie niet geconfronteerd wil worden met de impact van vliegen, maar dat stadium zijn we inmiddels wel een beetje voorbij als je kijkt naar hoe groot de gevolgen van die impact zijn. Boehoe, wat vervelend voor je dat er commentaar komt op je vliegvakantie.

Ben het eens dat de discussie groter moet zijn dan individuen, maar dat is een wisselwerking: individuele bewustwording draagt ook bij aan verandering hogerop.

Sommige reacties hebben nu nogal een hoog ‘laten we het vooral gezellig houden’-gehalte. Leuk hoor, maar dan verandert er natuurlijk nooit iets.

9 likes

Ja, in het vegan topic zit alleen maar gelijkgestemden, dan is er veel minder discussie mogelijk, laat staan dat je verandering kunt bewerkstelligen. Same als je nu een ‘groen reizen’-topic zou maken of zo, daar komen vooral de mensen die daar al van over overtuigd zijn.

1 like

Haha ja nee klopt die vergelijking klopt niet helemaal maar ik moest eraan denken omdat het in dat topic toen ook op zo’n punt kwam dat sommigen wilden discussiëren en anderen gewoon tips wilden delen. M’n punt was vooral: dit is een topic om tips te delen en niet om discussies te voeren of je überhaupt wel op reis moet gaan. Maar goed dat is míjn mening haha, als anderen er anders over denken zijn die natuurlijk vrij om alsnog de discussie te starten

3 likes

@Camomille zou je ook een zwangerschaps topic in stappen en zeggen van “Ik vind het zo egoistisch als mensen kinderen nemen het maakt de aarde kapot”
Kijk ik snap je standpunt en je bent vrij om te discuseren maar ik vind het persoonlijk beetje gek om dat uit het niks te doen in een topic waar mensen om tips vragen.
En dan niet op een boohoo ik voel me gekwetst manier. Maar ik denk niet dat dit de manier is om dingen te veranderen.
Als ik om ik noem maar wat japan tips vraag ga ik na zon opmerking niet denken " ohja laat ik maar gewoon weer met de trein naar schubbenkutteveen "

12 likes

Juist in dit topic lijkt het me handig om de “”“discussie”"" aan te gaan, want in het duurzaamheidstopic e.d. komen die mensen die schijt hebben toch niet. Lekker discussiëren tegen een muur, maar goed :’) Ik noem 't overigens ook niet per se discussiëren, maar gewoon mensen inspireren om ook eens met de trein op vakantie te gaan

@crazyplantlady wie zegt dat dit topic alleen is voor tips, dat staat nergens toch?

6 likes

Mij lijkt een duurzaam reizen-topic wel een goed idee eigenlijk, net als we al een duurzame mode-topic hebben. Dus vooral om tips te delen, zodat het hopelijk inspirerend is voor iedereen.

4 likes

Goede vraag!

Nee, niet op dezelfde manier. Zwangerschap/kinderwens is een onderwerp waar veel meer emoties bij komen kijken dan vakanties. Een vakantie doe je voor je eigen kortstondige plezier, een kind krijgen is veel meer dan dat.

Maar ik zou wel interesse hebben om in het kinderwenstopic te discussieren over of klimaat bijvoorbeeld meespeelt in het wel of niet willen van kinderen, dat is iets waar veel mensen mee worstelen en zo ik ook. Maar door de meespelende emoties een heel andere kwestie.

1 like

Oh dat is een goede! Ik wil gaan interrailen namelijk (vooral ook voor het gemak), maar als het veel scheelt in kosten koop ik kaartjes liever los. Moest je je kaartjes van tevoren boeken of kon je ze ter plekke kopen? En waren de tickets voor van die treinbedden ook goedkoop?

Ik weet niet hoe het nu is natuurlijk, is alweer een tijd geleden. We hebben toen niks op voorhand gereserveerd. Was eigenlijk nooit nodig, alleen bij de nachttrein Belgrado - Budapest was het handig geweest. Nu hadden we namelijk geen bed, maar alleen een stoel in een afgesloten deel van een coupé met vier andere reizigers. Dus voor nachttreinen of populaire trajecten zou ik het wel reserveren, of iig even checken van tevoren.

Ik vind het echt meeega ongemakkelijk om mensen rechtstreeks te confronteren dus zou zelf nooit een 'doe maar niet-opmerkingen of ‘ga met de trein’ opmerking maken als iemand enthousiast vertelt over een verre reis. Dan zwijg ik liever. En je weet ook niet of diegene 3x per ver weg gaat of dat het een once in a lifetime experience is, zonder die context zou ik er sowieso nooit een oordeel aan hangen. Houd het altijd liever algemeen.

En er zit een enorm grijs gebied tussen een reis naar Japan en de trein naar Schubbekutteveen natuurlijk! Vind het soms zo jammer als mensen enorm veel toffe reizen hebben gemaakt buiten Europa, maar ons eigen continent links laten liggen. Europa is zo mooi!

2 likes

Dit topic is geopend met de mededeling dat het voor alles over reizen en vakantie is, dat mensen liever alleen tips willen lezen is je goed recht maar als er eens een keer een kritische noot wordt geplaatst over reizen mag dat toch net zo goed hier, dat gaat ook over reizen. Als je het niet wil horen dan lees je er overheen terwijl je de meest exotische stranden op Bali zoekt. Een forum is nu eenmaal een discussieplatform he. Vind dit weer een beetje niveau o ja iets kritisch zeggen over racisme? Dat doe je maar lekker in het racismetopic want daar hebben we hier geen zin in.

7 likes

Maar waarom niet hier?

Als je een duurzaam reizen topic maakt, creëer je daarmee automatisch het beeld dat dit topic bedoeld is voor niet-duurzame reizen. En dit is het standaard topic, de ander het uitvloeisel. Je houdt daarmee in stand dat niet-duurzaam reizen de norm is en je ontneemt de mensen voor wie vliegen (nog) de status quo is en alleen hier kijken, de kans om geïnspireerd te worden door toffe interrailreizen en dergelijke. Dat lijkt mij zonde.