Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik vind de vergelijkingen die hier worden gemaakt ook een beetje onlogisch hoor, kinderen krijg je of niet, op vakantie gaan kan op honderden manieren met verschillende mate van impact op het klimaat.
Het is niet dat alsof wanneer je niet elk jaar een vliegtuig instapt je verplicht thuis moet blijven? Je kan echt prima weg met weinig impact op het milieu.

2 likes

Hoezo vind je deze vergelijking onlogisch? Ja er komt meer emotie bij kijken en biologische/hormonale gevoelens. Maar ook over het nemen van kinderen kan je nadenken of je dat “het millieu wilt aandoen”. ( tenzij het niet vrijwillig is gegaan ofzo)

2 likes

Is ook wel weer zo, misschien is een apart topic ‘vliegreizen en resorts’ dan beter

Ik bedoelde dat het alternatief voor kinderen is dat je geen kinderen krijgt.
Voor een vliegreis naar Curacao zijn er best gelijkwaardige alternatieven met veel minder impact.

Maar dan is het toch het zelfde.
Of je neemt kinderen , of niet.
Of je gaat op vliegreis , of niet/alternatief.

2 likes

Maar waarom dan, het kan toch gewoon allemaal prima in dit topic?

Nou, nee niet helemaal toch? In het geval van vakanties is dat een keus die je elke keer opnieuw maakt. Je kan toch best 1 keer per 10 jaar een verre droomreis maken met een vliegtuig en verder bv op fietsvakantie of met de trein?

Ik vind dit topic dan ook prima geschikt om over allebei te praten en hierover in discussie te gaan!

1 like

Jaa daar ben ik het wel mee eens. Een kind of niet is een forever keuze en een vakantie een keuze die je vaker zal maken.
Maar alsnog zijn het allebei keuzes die je kan maken omtrent het millieu

1 like

Duurzame tips kunnen hier toch ook gedeeld worden, alleen het initiële bericht van @Camomille ging daar niet over.

Ik wil best met de trein op vakantie, maar dat is zo ongelooflijk duur :sob: Ik vind dat de verantwoordelijkheid vooral bij de overheid ligt en niet alleen bij de burgers.


De afgelopen jaren zijn m’n vriend en ik in Nederland op vakantie geweest. We zijn een keertje naar een camping in een dorpje vlakbij Rotterdam geweest en in een hotel in Valkenburg. Beide heel erg leuk! Voor dit jaar hebben we nog niet echt een plan. We voelen het niet zo om weg te gaan. Ik vind die onzekerheid ook maar niks haha. Ik denk dat we misschien dit jaar weer een weekendje of midweek in Nederland gaan doen. Ik zal binnenkort eens in dat topic gaan zoeken naar tips.

2 likes

Daarnaast als je gaat kijken voor een weekend weg in Nederland betaal je voor een nacht al 150 euro :sob: voor dat geld heb je ook een vliegticket en dan heb je mooi weer. Dus dat is sowieso ook krom.

1 like

Ja wat mij betreft wel! Maar dan wel zonder elkaar te veroordelen, en daar zijn sommigen hier bang voor geloof ik. Terwijl ik denk, sta gewoon achter je onduurzame keus, blijkbaar heb je er een goede reden voor.

Het is denk ik inderdaad ook maar net de manier waarop het gecommuniceerd worden. Met beschuldigingen en aanvallend hier komen communiceren (wat nu toch wel best gebeurt) werkt gewoon niet

Ik zou het persoonlijk wel leuk vinden als er een apart topic is met tips om duurzaam te reizen en ook tips zoals bijv co2 compensatie etc. Maar wellicht past dit ook prima in het duurzaamheidstopic inderdaad.

Ik hoop in augustus naar Frankrijk te kunnen gaan, zoals ik vorig jaar heb gedaan met een roadtrip door Frankrijk. Lijkt mij heerlijk weer om op verschillende campings voor een paar dagen een huisje te boeken en lekker het gebied te verkennen. Ligt er alleen aan wat de versoepelingen op dat moment zijn.

Verder als reactie op de discussie over duurzaam reizen, gok ik dat de meeste mensen die hier iets posten een andere verwachting hebben van dit topic om te lezen. Waardoor de discussie ook niet lekker op gang komt. Wellicht voor degene die zich nu niet gehoord voelen, is het duurzaamheidstopic de beste uitweg om een goede discussie te starten.

2 likes

Ja, ben met je eens dat ik dat niet zo had hoeven formuleren, het stoot idd mensen af. Niet handig, zat te hoog in mijn frustratie.

Maar aan de andere kant: moet het altijd maar netjes en lief om mensen toch vooral niet op hun tenen te trappen? Op dit forum worden wel heftigere tonen aangeslagen tegenover elkaar. Misschien zorgt juist een heftigere toon er ook wel voor dat je daadwerkelijk geraakt wordt. Het gezellige mag er ook wel eens af misschien, want zo gezellig is klimaatverandering niet.

Deze alinea is een edit: toen de antiracismebeweging vorig jaar echt goed op gang kwam vond ik het ook echt niet leuk om als ‘dader’ te worden weggezet. Maar inmiddels zie ik dat antiracisme mede door de ferme toon en activisme zo veel heeft bereikt in het afgelopen jaar en dat bewonder ik inmiddels juist. De klimaatbeweging is daarmee vergeleken misschien wel veel te lief. Volgens mij kan er veel geleerd worden van black lives matter, zeker omdat het ook samenhangt met elkaar zoals eerder al werd benoemd.

Ik vind de reactie ‘mijn eigenbelang gaat voor klimaat’ (de eerste na mijn eerste post, weet niet meer wie) trouwens inhoudelijk behoorlijk heftig. Als je dat zou zeggen in een discussie over bijv racisme (om nog maar eens de parallel te trekken) zouden de reacties niet mals zijn, terwijl het beide gaat om eigenbelang/collectief belang (of van anderen).

Overigens zijn we nu wel op het punt waarop het met reizen/vakantie weinig meer te maken heeft, dus wie verder wil discussieren over de aanpak van een klimaatdiscussie (buiten vliegreizen), verder in het duurzaamheidstopic?

3 likes

Ik wil in augustus naar Tjechie en in het najaar met mijn familie naar de Canarische eilanden maar ik hoop zo dat het doorgaat. We gaan ook nog in de Ardennen kamperen en fietsen als het weer mee zit.
Door dit topic ga ik wel kijken of ik met de trein naar Tjechie kan :joy:

3 likes

TsjechiĂ« is heel leuk! Ik ben zelf in Praag geweest twee jaar geleden en wil er zeker nog een keer heen. Heel anders dan wat ik ‘gewend’ was van Europa. Een beetje alsof je in de middeleeuwen bent soms haha. Mensen zijn er trouwens ook super vriendelijk en het is echt een budgetproof bestemming.
Nu ook meteen zin in trdelnĂ­k :heart_eyes:

1 like

Shit met deze prijzen zou ik bijna nog willen gaan dit jaar.

Ik heb een paar jaar terug deze route gedaan in 3 weken:
Berlijn - Warschau - Krakau - Bratislava - Boedapest - Pula (Kroatië) - Wenen.

We hadden eigenlijk nog Tsjechië op de planning staan en op de terugweg nog wat langer in Berlijn, maar we zaten in Pula zo heerlijk op een camping pal aan zee dat we daar een kleine week zijn gebleven, maakte het wel wat relaxter en iets minder hollen en vliegen de hele tijd

Edit: ook nog wel relevant misschien haha, was ontzettend leuk!

4 likes

In de trein kan ik zo lekker slapen :joy:

1 like