Oké 3 weken doen veel mensen, die doen dan Bogota, Salento, Medellin, Cartagena en de omgeving van Santa Marta (Tayrona park en Minca/Palomino). Ik zou je aanraden om iig een volle week te reserveren voor de omgeving Santa Marta want iedereen die daar komt heeft altijd zo iets van was ik hier maar langer Haha, is echt paradijs en daar zou ik persoonlijk de tijd nemen als ik jou was.
Oké dit heb ik weer ff gekopieerd van wat ik voor Mn vriendin had:
Bogota naar Salento zou ik een nachtbus nemen, tickets kun je kopen via busbud (maar dan moet je ze alsnog printen) of gewoon op het busstation. Kies voor Brasilia of Bolivariano als maatschappijen, deze zijn het meest luxe en stoppen niet onderweg om mensen random op te pikken. Deze bus doet er zo’n 7 - 8 uur over, waarbij je aankomt in Armenia, vanaf hier pak je een taxi (30 min) of bus (45 min) naar Salento. Bogota heeft twee busstations, Check dit online eerst voor je bij de verkeerde staat.
Salento naar Medellin Vanaf het kleine busstation van Salento gaat om 12 uur smiddags dagelijks een bus direct naar Medellin, normaal doet deze er zon 6 uur over en kom je Savonds aan in Medellin. Nachtbussen gaan niet rechtstreeks en vliegen kan vanuit Armenia maar zal je geen tijdwinst geven.
Medellin naar Cartagena (of Santa Marta) Dit moet je vliegen, anders kost het je super veel tijd. Hou Skyscanner in de gaten, meestal kost het zon 40 euro. Je kan eerst Cartagena doen of eerst Santa Marta, ligt eraan wat goedkoper is.
Cartagena naar Santa Marta (of andersom) er rijden directe shuttles van zon 5 uur tussen de steden, van deur tot deur. Je kan ook een echte bus nemen, maar dit duurt langer. Shuttle kost zon 15 euro, bus ongeveer de helft.
Santa Marta (of Cartagena) naar Bogota Dit moet je ook weer vliegen omdat het respectievelijk 22 of 17 uur met de bus is. Mocht je tijd hebben en wil je San Gil zien, dit ligt ongeveer tussen Santa Marta en Bogota in. Vanaf Santa Marta kan je een nachtbus nemen naar Bucaramanga en vanaf hier weer een bus naar San Gil, vanuit San Gil gaan dagelijks nachtbussen naar Bogota.
In totaal zul je dus twee binnenlandse vluchten nodig hebben denk ik en de rest met shuttles, bussen en nachtbussen kunnen doen. Oh en kies Avianca voor je binnenlandse vluchten, Viva Colombia is een soort Ryanair en daar moet je bijbetalen voor alles waardoor het uiteindelijk vaak duurder is en mindere service. Viva Colombia is wel gewoon veilig hoor, maar hun service is echt belabberd en vluchten vaak vertraagd en dat soort dingen.