Reizen / Vakantie (Deel 1)

Oké 3 weken doen veel mensen, die doen dan Bogota, Salento, Medellin, Cartagena en de omgeving van Santa Marta (Tayrona park en Minca/Palomino). Ik zou je aanraden om iig een volle week te reserveren voor de omgeving Santa Marta want iedereen die daar komt heeft altijd zo iets van was ik hier maar langer Haha, is echt paradijs en daar zou ik persoonlijk de tijd nemen als ik jou was.

Oké dit heb ik weer ff gekopieerd van wat ik voor Mn vriendin had:

Bogota naar Salento zou ik een nachtbus nemen, tickets kun je kopen via busbud (maar dan moet je ze alsnog printen) of gewoon op het busstation. Kies voor Brasilia of Bolivariano als maatschappijen, deze zijn het meest luxe en stoppen niet onderweg om mensen random op te pikken. Deze bus doet er zo’n 7 - 8 uur over, waarbij je aankomt in Armenia, vanaf hier pak je een taxi (30 min) of bus (45 min) naar Salento. Bogota heeft twee busstations, Check dit online eerst voor je bij de verkeerde staat.

Salento naar Medellin Vanaf het kleine busstation van Salento gaat om 12 uur smiddags dagelijks een bus direct naar Medellin, normaal doet deze er zon 6 uur over en kom je Savonds aan in Medellin. Nachtbussen gaan niet rechtstreeks en vliegen kan vanuit Armenia maar zal je geen tijdwinst geven.

Medellin naar Cartagena (of Santa Marta) Dit moet je vliegen, anders kost het je super veel tijd. Hou Skyscanner in de gaten, meestal kost het zon 40 euro. Je kan eerst Cartagena doen of eerst Santa Marta, ligt eraan wat goedkoper is.

Cartagena naar Santa Marta (of andersom) er rijden directe shuttles van zon 5 uur tussen de steden, van deur tot deur. Je kan ook een echte bus nemen, maar dit duurt langer. Shuttle kost zon 15 euro, bus ongeveer de helft.

Santa Marta (of Cartagena) naar Bogota Dit moet je ook weer vliegen omdat het respectievelijk 22 of 17 uur met de bus is. Mocht je tijd hebben en wil je San Gil zien, dit ligt ongeveer tussen Santa Marta en Bogota in. Vanaf Santa Marta kan je een nachtbus nemen naar Bucaramanga en vanaf hier weer een bus naar San Gil, vanuit San Gil gaan dagelijks nachtbussen naar Bogota.

In totaal zul je dus twee binnenlandse vluchten nodig hebben denk ik en de rest met shuttles, bussen en nachtbussen kunnen doen. Oh en kies Avianca voor je binnenlandse vluchten, Viva Colombia is een soort Ryanair en daar moet je bijbetalen voor alles waardoor het uiteindelijk vaak duurder is en mindere service. Viva Colombia is wel gewoon veilig hoor, maar hun service is echt belabberd en vluchten vaak vertraagd en dat soort dingen.

2 likes

Iemand tips voor Libanon? Ga naar Beiroet maar wil sowieso ook rondreizen.

2 likes

Ik ben op zoek naar tips voor verblijf in Porto. Airbnb of hotel, alles is welkom!

Wat leuk dat je het vraagt! De eerste dag was het wat onwennig en ongemakkelijk, vooral het alleen ergens gaan eten maar uiteindelijk heb ik echt genoten! Ik wil het zeker weten vaker gaan doen, vond het heerlijk toen ik eenmaal “gewend” was.

6 likes

@ligkip @colaatje @saymyname

Ik heb voor het raam gekozen. Ik sta toch niet zo vaak recht. Ik hoop dat de andere het niet erg vinden na het eten ofzo. Dan zijn de meeste mensen wel wakker.

Het is 2 keer meer dan 10 uur vliegen, dus ik hoop wel wat te kunnen slapen en dan kan ik de steun van het raam goed gebruiken. Ook heb ik dan minstens 1 armleuning altijd voor mij. :smile:

3 likes

Ik had deze Airbnb https://abnb.me/nVrR073PiS

1 like

Ik vind het altijd superleuk om op airbnb rond te struinen, hebben jullie nog aanraders van airbnb’s waar jullie zijn geweest en wat echt goed is bevallen? ben stiekem ook een beetje inspiratie aan het opdoen voor eventuele volgende vakanties…

1 like

Je hebt in Porto zoveel leuke en goedkope airbnb’s. En omdat de stad klein is zit je eigenlijk bijna overal wel goed.
Ik ben vorig jaar hier geweest: https://www.airbnb.nl/rooms/19504890
En een paar jaar terug hier: https://www.airbnb.nl/rooms/14869924
Maar zoals ik al zei, er is zo veel keus dat ik gewoon even een avond zou rond klikken op airbnb, er wordt namelijk veel gerenoveerd dus er komen telkens weer hele mooie appartementen bij.

1 like

Niet het hele topic doorgelezen dus misschien al ter sprake gekomen, maar wij gaan in januari 2 weken naar Florida. Vliegen op Miami en dan beetje rondtouren met de auto.

Ik ben 22 weken zwanger dan dus gaan geen heftige dingen doen, maar ben wel op zoek naar aanraders qua leuke plaatsjes om te bezoeken, goede restaurants, fijne hotels of plekken met goeie koffie.

@Printemps @Patagonia @Infidel bedankt voor de tips! Ik vind Airbnb heel prettig, dus zal inderdaad een avondje rondkijken, zeker als bijna alles op loopafstand is zal er wel iets leuks tussen moeten zitten

Ik heb toen gevlogen op Orlando, maar als je niet naar Disney/Universal wil zou ik dat overslaan. Vanuit daar naar Miami, naar Key West gereden en 2 nachtjes gebleven (ik heb nog een super toffe restaurant tip op 1 van de eilandjes daar, maar wel heel duur! Denk aan fakkels/onbewoond eiland resort idee), vanuit Key West terug gereden door de Everglades en daar op plekjes uitgestapt en makkelijke trails en een hovercraft tour gedaan. Eigenlijk gewoon tijdens het rijden opgelet op reclames ervoor. Vanuit daar aan de westkust bij wat kustplaatsjes geweest om te chillen. Wat trouwens ook prima in Miami kan.

Tips in Miami, voornamelijk Wynwood is een hippe wijk:

• Alter in Wynwood (hippe tuinbar/restaurant)
  • Panther Coffee ook in Wynwood (wel beetje hipster)
  • Salty Donut in Wynwood

The Keys is gewoon super leuk om doorheen te lopen, super gave huisjes. In het centrum genoeg leuke eettentjes en lekkere ijsjes en uiteraard op de foto met het meest zuidelijke puntje van de USA. Ik heb fotoverslagjes op mijn blog staan, je kunt me een berichtje sturen als je die wil zien.

2 likes

Voor een kort stedentripje op zoek naar tips voor Madrid! Ik ga in januari. Slaapplaats is geregeld dus gaat mij vooral om leuke dingen om te doen, restayrantjes, barretjes enzovoort!

Ik wil dit jaar graag kamperen in Oostenrijk. Denk dat het een camping wordt in Karinthië, vlak bij de grens met Italië en Slovenië.

Iemand ervaringen met Karinthië? Mooie natuur-/wandeltips?

1 like

Ik had deze vraag al in wjekw gesteld maar mss krijg ik hier meer gerichte feedback.

Ik ga volgend jaar zomer 4 weken op vakantie en heb nieuwe koffers nodig. We zaten naar de Aeris spinner te kijken van samsonite en dan de L, van 75 cm. Samsonite zegt dat die geschikt is voor 2 weken en de 80 voor meer, maar weet niet of je dan snel over de kilo’s zit? Ook vraag ik me af of de koffer zwaar is met 5-5,5 kilo?

Hebben jullie nog tips, aanraders etc? Iemand had al in wjekw aangegeven dat ze de wieltjes van deze koffer heel vervelend vond.

Heb je al naar Suitsuit gekeken? Ik heb daar een koffer van (medium volgens mij) en ik vind hem fijn. Licht, past veel in, stevig, goede wieltjes en niet zo duur.

Ik heb die eigenlijk afgeschreven, omdat ik daar echt slechte verhalen over heb gehoord mbt kwaliteit en ik ze wel echt voor lange vliegreizen ed wil kunnen gebruiken.

Edit: maar ben dus nu even aan het kijken! Dacht altijd dat Samsonite beter was

Tips voor Ibiza? Hotel is al geboekt

Waar zit je en wanneer ga je? En wat voor type vakantie wil je?

Sud Ibiza Suites 4-8/3
Wil graag het eiland verkennen (best met scooter of auto?) en wat shoppen wijn drinken en dutjes doen tussendoor. Ik ga samen met mn moeder.

Ik heb de Samsonite S’Cure Spinner 75. Ik ben er zelf heel tevreden over. Wielen draaien goed, koffer is stevig en er past veel in. Vriend en ik hebben samen twee weken deze koffer samen gebruikt en was perfect.