Reizen / Vakantie (Deel 1)

Wat leuk zeg! Ik ben afgelopen zomer naar Sri Lanka geweest, wel met een georganiseerde reis.

Mijn tips, bezoek vooral de theeplantages en de bergen. Hier is zoveel moois te zien, helaas ben ik hier maar heel kort geweest. Een aanrader is zeker de treinreis naar Ella. Ga vooral tussen de locals zitten en bewonder het prachtige uitzicht. Verder is het een aanrader om eens vroeg in de ochtend een nationaal park te bezoeken, vaak zie je dan nog de meeste dieren. Yala vond ik prachtig en Kaudulla. De stranden zijn aan de zuid en westkust niet mega bijzonder en prachtig, deze kun je dus meer in het oosten bezoeken. Mocht je nog meer informatie willen hebben of handige tips, dan kun je mij altijd een DM sturen!

Nee, ik zoek ook nog de leukste en logische route. Eerst even vrij vragen en die tickets definitief boeken. Daarna de rest van de vakantie plannen.

Zou 2 nachten Gili doen en 3 Nusa Lembongan, of 3 Nusa Lembongan en 2 Nusa Penida. Maar ik vond Nusa Lembongan echt geweldig. Gili Air was mooi, maar heel klein, Gili T is afschuwelijk. Kuta zou ik ook skippen.

@Okapi Lombok! Kuta Lombok is heel chill, je kunt de vulkaan beklimmen, Sukarara bezoeken. De mensen daar waren gewoon nóg liever dan die op Bali :heart: Als je Java nog niet hebt gedaan zou ik dat ook aanraden, Kawah Ijen beklimmen (en Bromo evt, maar meh), Yogya en Borobodur, en Bandung!

Zou zelf heel graag nog naar Sulawesi willen ook sowieso, en Komodo & Flores. Dat staat voor als ik ooit terugga zeker op de to do list.

1 like

Wat leuk!

Voor SloveniĆ« moet je zeker de hoofdstad bezoeken (maar dat zal waarschijnlijk wel al op de planning staan?). Het is er echt zo gezellig. Super vriendelijke mensen, gezellige bars langs het water waar je een drankje kan doen, lekker en goedkoop eten,… Ik had er gerust een weekje kunnen chillen :hugs: Het openbaar vervoer is er trouwens ook goed geregeld. Je kan kaartjes kopen aan bijna elke halte en die moet je dan even valideren bij de chauffeur.
Om de Vintgar Kloof te bezoeken, nabij Bled, neem je best genoeg cash geld mee, ze aanvaarden geen enkele kaartbetaling :slight_smile: Wij stonden er zonder cash geld, konden we helemaal terug en de volgende dag opnieuw proberen… :stuck_out_tongue:
Bled zelf vonden wij zelf niet zo de moeite… vooral overroepen… De prijzen dat ze vragen om naar de kerk in het meer te gaan… (15-50 euro) veel te veel voor wat het is. Het kasteel bovenop de berg heeft winkeltjes (met plaatselijke wijn en prularia), maar die sluiten rond de middag voor de pauze. Dus als je iets wil kopen daar, dan ben je eraan voor de moeite rond dat tijdstip :no_mouth:

En als je een typisch gerecht vanuit de Balkan wil eten dan moet je zeker eens de ā€œcevapciciā€ proberen. Dat zijn worstjes gemaakt van gehakt en zijn super lekker!

We zijn in KroatiĆ« naar de KRKA watervallen geweest. Vertrek zeker vroeg genoeg, anders kan het er heel druk zijn. De kust van KroatiĆ« is een mooie gelegenheid om uit te rusten. Het is daar zo mooi en zo gezellig, daar kan je alleen maar ā€˜zen’ worden :slight_smile: Oja, in KroatiĆ« hebben ze nog geen Euro’s maar wel Kuna. Je kan het wel afhalen met visa/bankcontact, dat je het even weet :sweat_smile:

1 like

Nog niet geweest, maar wel al geboekt voor begin september.

Wij hebben alles (vlucht, auto, hotels) losgeboekt, dat kwam voor ons goedkoper uit dan pakketreizen via Fox/TUI/Kras. We zijn voor alles samen (vlucht, hotels en auto) zo’n 1700 p.p. kwijt.

Wij hebben onderstaande planning:

Dag 1 van AMS naar LA
Dag 2 LA
Dag 3 van LA naar Sequoia NP
Dag 4 van sequoia naar Big Sur, overnachting in Monterey
Dag 5 van monterey naar san francisco
Dag 6 San francisco
Dag 7 van san francisco naar Yosemite
Dag 8 Mammoth Lakes
Dag 9 van Mammoth Lakes naar Las Vegas (tussenstops in Death Valley en Red Rocks Canyon)
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 van Las Vegas naar Zion National park
Dag 12 van Zion National naar Bryce National Park
Dag 13 van Bryce naar Lake Powell
Dag 14 Lake Powell
Dag 15 van Lake Powell naar Grand Canyon
Dag 16 Grand Canyon
Dag 17 van Grand Canyon naar Sedona
Dag 18 van Sedona naar Palm Springs
Dag 19 van Palm Springs naar San Diego
Dag 20 van San diego naar Anaheim
Dag 21 Anaheim
Dag 22 Santa Monica
Dag 23 terugvlucht van LAX naar AMS

3 likes

Ik heb vorig jaar in april/mei een rondreis gedaan. LA - LV - Grand Canyon - Bryce Canyon - Zion - Death Valley - Yosemite - SF - Monteray - Santa Barbera - San Diego - LA. Ik kan je zeker alle parken aanraden! Zo mooi daar. SF vond ik leuker dan LA, La is mega groot en moet je echt leren kennen. Toen ik de tweede keer daar was vond ik het al een stuk leuker. LV is leuk voor een dag, de strip aflopen en naar oud Vegas en dan heb je het wel weer gezien. Veel is vervallen en is gewoon echt oud. Vegas is leuk als je mega veel geld hebt en ook echt wilt gaan gokken.
Bij Monterrey kan je een tocht doen met de boot en dan walvissen en dolfijnen spotten, super vet om te zien!
Wij hadden gekozen voor april/mei omdat het dan nog niet super warm is en de parken ook heel mooi zijn. Zo heb je in Yosemite dan de watervallen en in de zomer zijn er vaak geen watervallen.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zou inderdaad ook graag begin september weg willen. Ik heb de hele avond zitten zoeken en kwam niet goedkoper dan 2000 p.p. uit. Ik ga zo even jouw route bestuderen en hopen dat ik rond hetzelfde bedrag uitkom. Het is wel echt onwijs veel uitzoek werk haha, dat had ik een beetje onderschat. Maar met deze tips kom ik een eind!

@Patagonia ik ga ook even kijken hoeveel ik kwijt zou zijn voor jouw reis. Die parken lijken mij inderdaad echt prachtig, ik moet eerlijk bekennen dat mijn interesse is gewekt door blogs van Hans en Shifra. Goed om te weten dat een dag voldoende is voor LV. LA en SF lijken me beiden wel erg tof om gezien te hebben, vooral SF lijkt me echt heel vet. Mag ik nog vragen hoeveel dagen je bent geweest? En wat je ongeveer kwijt was voor je reis?

1 like

Ja, ik zou LV en SF ook zeker niet overslaan. Ik ben totaal 7 weken geweest en vliegtickets had ik al heel vroeg geboekt waardoor het maar 370 euro retour wel vanaf Dusseldorf en huurauto hadden we van Alamo en dat was 845 euro. Wij hebben alles los geboekt, we hadden we hadden ook wel naar zo’n reis van een bureau gekeken maar dat is al snel duurder. En doordat we zelf de route en hotels/airbnb’s hadden geboekt hadden we meer vrijheid.
Als je verder nog vragen of tips wil mag je me ook pm’en!

1 like

Ik ga in maart. Ik weet niet wanneer jij gaat maar als je me na die tijd een berichtje stuurt wil ik je best wat tips geven!

1 like

Ah ja ik zat eigenlijk te denken aan iets buiten Indonesiƫ :grimacing: maar je klinkt zo enthousiast dat ik me daar eens naar ga kijken haha.

1 like

Ik ga ook die kant op, ben vorig jaar ook geweest maar dan in april/mei. Je mag me pm’en als je mijn begroting/al gedane uitgaven wilt zien?

Ik zou je sowieso aanraden om snel te boeken als je het echt wilt doen, want hotels/campings bij de np’s raken echt al wel volgeboekt! Je kan natuurlijk alvast een auto/hotels boeken die je later nog kunt annuleren en dan de tickets pas als je een goede deal ziet.

1 like

Ik verbleef met vrienden in Shoreditch en wij vonden dat heel gezellig!

Ik heb afgelopen zomer een roadtrip door Sloveniƫ gedaan. Ljubljana is inderdaad echt heel gezellig, wel vrij klein dus wij waren hier maar 2 dagen. Verder hebben we de heartshaped road opgezocht, bezochten we ook de Vintgar kloof, Predjama Castle, zijn we richting de kust naar Piran gegaan en daar vandaan ook een dagtocht naar Venetiƫ, de Tolmin kloof hebben we ook bezocht, we zijn ook de bergen in gegaan via de Vrsic bergpas (Julische Alpen) - daar was het trouwens erg koud, had ik geen rekening mee gehouden, maar als je gaat hiken, neem een fleecevest oid mee. Lake Bled hebben we ook bezocht maar die was mij ook veel te toeristisch in plaats daar van zou ik je aanraden naar Lake Bohinj te gaan, daar is het veel rustiger en ook geweldig mooi. O en ik vond de grotten van Skocjan ook super tof om te bezoeken! De andere grotten, van Postojna, zijn veel toeristischer dus die hebben wij overgeslagen.

1 like

Ik ben 3 jaar geleden met m’n ouders geweest, weet dus niks over de kosten. Zou wel aanraden om echt rustig de tijd te nemen en dus ook echt een dag voor een national park uit te trekken en niet even tussendoor. Je wordt echt snel moe door al het rijden, aangezien je binnen een national park ook nog veel moet rijden.

2 likes

@InEuropa @instantramen @Oprah @Parasol Bedankt voor de tips! Ik heb vorige keer ook in Shoreditch overnacht en los van dat ik het een onwijs leuke buurt vind, vind ik de verbinding met het ov wat minder. Maar mogelijk kijk ik verkeerd hoor! Ik zal zeker er nog even naar kijken.

Los hiervan, ik twijfel dus heel erg om richting Londen te gaan, en terug te komen op de 28 Maart. Gezien de Brexit op de 29ste, hoe ā€˜dom’ is dit idee?
Mijn vriend zegt dat mocht ik vertraging hebben met het vliegtuig en de 29ste aanbreekt, onduidelijk is of ik het land dan uitkom. Hebben iemand misschien meer informatie over hoe dat zal gaan?

Nee dat klopt wel van het ov, de metro is daar wat minder praktisch. Er gaan wel veel bussen.

Over brexit zou ik me geen zorgen maken. Sowieso gaat er waarschijnlijk niet al van alles van kracht (zelfs zonder deal) maar de UK uit naar je eigen land waar je de nationaliteit en een paspoort van hebt kan zeker geen probleem zijn lijkt mij. De UK in zou nog kunnen, maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.

1 like

Weten jullie een leuke airbnb of hotel in het centrum van Lissabon?

Ik heb een keer geslapen in Dear Lisbon Charming House, vond ik toen heel leuk! Casa do Patio Shiadu was destijds onze optie B.

1 like

Bedankt voor de tips! Good to know! Daar was ik inderdaad wel een beetje van uitgegaan. Dan moeten we daar ook nog keuzes in maken, moeilijk moeilijk haha. Wel ontzettend gaaf dat je daar woont zeg, voor de liefde las ik? Wel jammer dat je zelf nog niet zoveel naar nationale parken bent geweest, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je eerst even moet wennen aan het leven daar en dat dat soort activiteiten vanzelf wel komen.

Beverly Hills en Santa Monica lijken me echt tof.

Hahaha ja daar zijn we ons van bewust, maar we willen graag zo veel mogelijk zien en ik kan niet langer wegblijven i.v.m. werk.
Joshua Tree willen we inderdaad, mits haalbaar, doen als we van sedona naar Palm springs rijden.

1 like