Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik ga binnenkort naar Praag, weet iemand wat het verstandigste is qua geld; van te voren al bij het GWK bestellen of ter plaatse pinnen (zo ja waar en moet ik ergens rekening mee houden)?
Heb namelijk gehoord dat je in Praag nogal eens opgelicht kan worden?

Ter plaatse bij gewone banken. Vooral niet geld ruilen in Praag zelf!

Dankje!

En let please op je briefjes. Wij kregen 1000 (praags geld) in briefgeld terug maar dat bleek later een oud briefje te zijn die ze nergens meer aannemen. Nergens een bank of wat dan ook in de buurt die het wel wilde wisselen. Grrr wisten wij ook niet van te voren.

Wat vinden jullie de leukste wijk in Londen om vanaf daar te rest te ontdekken? Ik zoek een buurt waar wel veel horeca tentjes zijn voor ontbijt en dergelijke.

Vooral niet bij wisselkoerskantoortjes of op straat las ik overal. Daar wordt je zwaar opgelicht. Ik heb het meeste gepind en mijn airbnb host had gevraagd bij haar geld te wisselen (voor de huidige koers) want zij had zelf euro’s nodig dus kwam goed uit zo!

1 like

Brixton is heel opkomend! En Borough Market natuurlijk.

Ik ga me voor de zomervakantie maar even verdiepen in een 3 weekse rondreis door het westen van Amerika. (SF/LA/LV)
Heeft iemand hier een vergelijkbare rondreis gedaan? Ik ben begonnen met googelen en heb inmiddels al zoveel gelezen dat ik het overzicht even niet meer heb, haha. Ik ben ook heel benieuwd naar de kosten.

Brixton is inderdaad heel leuk, vooral als je verblijft rondom Brixton pop en de marktgebouwen. Verder vind ik hackney leuk, vooral rondom Broadway market. Als je iets toeristischer wil zou ik voor Notting hill (toch nog) of rondom Borough market of Shoreditch gaan.

@Superkonijn leuk! Ik denk dat je zo idd een betere balans hebt tussen strand en cultuur.

@Jip ik niet, maar een stuk eerder in dit topic ging het er veel over!

1 like

Thanks voor de tip! Ik ga de posts even opzoeken!

Wat leuk zeg! Ik ben afgelopen zomer naar Sri Lanka geweest, wel met een georganiseerde reis.

Mijn tips, bezoek vooral de theeplantages en de bergen. Hier is zoveel moois te zien, helaas ben ik hier maar heel kort geweest. Een aanrader is zeker de treinreis naar Ella. Ga vooral tussen de locals zitten en bewonder het prachtige uitzicht. Verder is het een aanrader om eens vroeg in de ochtend een nationaal park te bezoeken, vaak zie je dan nog de meeste dieren. Yala vond ik prachtig en Kaudulla. De stranden zijn aan de zuid en westkust niet mega bijzonder en prachtig, deze kun je dus meer in het oosten bezoeken. Mocht je nog meer informatie willen hebben of handige tips, dan kun je mij altijd een DM sturen!

Nee, ik zoek ook nog de leukste en logische route. Eerst even vrij vragen en die tickets definitief boeken. Daarna de rest van de vakantie plannen.

Zou 2 nachten Gili doen en 3 Nusa Lembongan, of 3 Nusa Lembongan en 2 Nusa Penida. Maar ik vond Nusa Lembongan echt geweldig. Gili Air was mooi, maar heel klein, Gili T is afschuwelijk. Kuta zou ik ook skippen.

@Okapi Lombok! Kuta Lombok is heel chill, je kunt de vulkaan beklimmen, Sukarara bezoeken. De mensen daar waren gewoon nóg liever dan die op Bali :heart: Als je Java nog niet hebt gedaan zou ik dat ook aanraden, Kawah Ijen beklimmen (en Bromo evt, maar meh), Yogya en Borobodur, en Bandung!

Zou zelf heel graag nog naar Sulawesi willen ook sowieso, en Komodo & Flores. Dat staat voor als ik ooit terugga zeker op de to do list.

1 like

Wat leuk!

Voor SloveniĆ« moet je zeker de hoofdstad bezoeken (maar dat zal waarschijnlijk wel al op de planning staan?). Het is er echt zo gezellig. Super vriendelijke mensen, gezellige bars langs het water waar je een drankje kan doen, lekker en goedkoop eten,… Ik had er gerust een weekje kunnen chillen :hugs: Het openbaar vervoer is er trouwens ook goed geregeld. Je kan kaartjes kopen aan bijna elke halte en die moet je dan even valideren bij de chauffeur.
Om de Vintgar Kloof te bezoeken, nabij Bled, neem je best genoeg cash geld mee, ze aanvaarden geen enkele kaartbetaling :slight_smile: Wij stonden er zonder cash geld, konden we helemaal terug en de volgende dag opnieuw proberen… :stuck_out_tongue:
Bled zelf vonden wij zelf niet zo de moeite… vooral overroepen… De prijzen dat ze vragen om naar de kerk in het meer te gaan… (15-50 euro) veel te veel voor wat het is. Het kasteel bovenop de berg heeft winkeltjes (met plaatselijke wijn en prularia), maar die sluiten rond de middag voor de pauze. Dus als je iets wil kopen daar, dan ben je eraan voor de moeite rond dat tijdstip :no_mouth:

En als je een typisch gerecht vanuit de Balkan wil eten dan moet je zeker eens de ā€œcevapciciā€ proberen. Dat zijn worstjes gemaakt van gehakt en zijn super lekker!

We zijn in KroatiĆ« naar de KRKA watervallen geweest. Vertrek zeker vroeg genoeg, anders kan het er heel druk zijn. De kust van KroatiĆ« is een mooie gelegenheid om uit te rusten. Het is daar zo mooi en zo gezellig, daar kan je alleen maar ā€˜zen’ worden :slight_smile: Oja, in KroatiĆ« hebben ze nog geen Euro’s maar wel Kuna. Je kan het wel afhalen met visa/bankcontact, dat je het even weet :sweat_smile:

1 like

Nog niet geweest, maar wel al geboekt voor begin september.

Wij hebben alles (vlucht, auto, hotels) losgeboekt, dat kwam voor ons goedkoper uit dan pakketreizen via Fox/TUI/Kras. We zijn voor alles samen (vlucht, hotels en auto) zo’n 1700 p.p. kwijt.

Wij hebben onderstaande planning:

Dag 1 van AMS naar LA
Dag 2 LA
Dag 3 van LA naar Sequoia NP
Dag 4 van sequoia naar Big Sur, overnachting in Monterey
Dag 5 van monterey naar san francisco
Dag 6 San francisco
Dag 7 van san francisco naar Yosemite
Dag 8 Mammoth Lakes
Dag 9 van Mammoth Lakes naar Las Vegas (tussenstops in Death Valley en Red Rocks Canyon)
Dag 10 Las Vegas
Dag 11 van Las Vegas naar Zion National park
Dag 12 van Zion National naar Bryce National Park
Dag 13 van Bryce naar Lake Powell
Dag 14 Lake Powell
Dag 15 van Lake Powell naar Grand Canyon
Dag 16 Grand Canyon
Dag 17 van Grand Canyon naar Sedona
Dag 18 van Sedona naar Palm Springs
Dag 19 van Palm Springs naar San Diego
Dag 20 van San diego naar Anaheim
Dag 21 Anaheim
Dag 22 Santa Monica
Dag 23 terugvlucht van LAX naar AMS

3 likes

Ik heb vorig jaar in april/mei een rondreis gedaan. LA - LV - Grand Canyon - Bryce Canyon - Zion - Death Valley - Yosemite - SF - Monteray - Santa Barbera - San Diego - LA. Ik kan je zeker alle parken aanraden! Zo mooi daar. SF vond ik leuker dan LA, La is mega groot en moet je echt leren kennen. Toen ik de tweede keer daar was vond ik het al een stuk leuker. LV is leuk voor een dag, de strip aflopen en naar oud Vegas en dan heb je het wel weer gezien. Veel is vervallen en is gewoon echt oud. Vegas is leuk als je mega veel geld hebt en ook echt wilt gaan gokken.
Bij Monterrey kan je een tocht doen met de boot en dan walvissen en dolfijnen spotten, super vet om te zien!
Wij hadden gekozen voor april/mei omdat het dan nog niet super warm is en de parken ook heel mooi zijn. Zo heb je in Yosemite dan de watervallen en in de zomer zijn er vaak geen watervallen.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zou inderdaad ook graag begin september weg willen. Ik heb de hele avond zitten zoeken en kwam niet goedkoper dan 2000 p.p. uit. Ik ga zo even jouw route bestuderen en hopen dat ik rond hetzelfde bedrag uitkom. Het is wel echt onwijs veel uitzoek werk haha, dat had ik een beetje onderschat. Maar met deze tips kom ik een eind!

@Patagonia ik ga ook even kijken hoeveel ik kwijt zou zijn voor jouw reis. Die parken lijken mij inderdaad echt prachtig, ik moet eerlijk bekennen dat mijn interesse is gewekt door blogs van Hans en Shifra. Goed om te weten dat een dag voldoende is voor LV. LA en SF lijken me beiden wel erg tof om gezien te hebben, vooral SF lijkt me echt heel vet. Mag ik nog vragen hoeveel dagen je bent geweest? En wat je ongeveer kwijt was voor je reis?

1 like

Ja, ik zou LV en SF ook zeker niet overslaan. Ik ben totaal 7 weken geweest en vliegtickets had ik al heel vroeg geboekt waardoor het maar 370 euro retour wel vanaf Dusseldorf en huurauto hadden we van Alamo en dat was 845 euro. Wij hebben alles los geboekt, we hadden we hadden ook wel naar zo’n reis van een bureau gekeken maar dat is al snel duurder. En doordat we zelf de route en hotels/airbnb’s hadden geboekt hadden we meer vrijheid.
Als je verder nog vragen of tips wil mag je me ook pm’en!

1 like

Ik ga in maart. Ik weet niet wanneer jij gaat maar als je me na die tijd een berichtje stuurt wil ik je best wat tips geven!

1 like

Ah ja ik zat eigenlijk te denken aan iets buiten Indonesiƫ :grimacing: maar je klinkt zo enthousiast dat ik me daar eens naar ga kijken haha.

1 like