Heeft iemand tips voor het plannen van een rondreis van 2 weken door Zuid-Afrika? Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, het is overweldigend!
Ik heb vorige week geboekt, lastig he! Het is zo’n groot land, alles zien in 2 weken is niet te doen. Wij gaan 16 dagen, vliegen retour op Johannesburg. Dit is onze planning:
- Aankomst in de ochtend op luchthaven, huurauto ophalen en richting graskop
- Panoramaroute en aankomst in greater Kruger Park (grietjie)
- Greater Kruger Park
- Zelf rijden door Kruger Park en overnachten in lower sabie rest camp
- Via Kruger Park naar Swaziland
- Nationaal park in Swaziland
- Richting st Lucia
- St Lucia
- St Lucia
- Richting Durban vliegveld en vliegen naar kaapstad
- Kaapstad
- Kaapstad
- Kaapstad
- Vroeg naar Stellenbosch voor wijntour slapen in Stellenbosch
- Terug naar kaapstad avondlucht naar Johannesburg
- Johannesburg avondvlucht terug naar NL
We slaan dus helaas de hele garden route over, maar helaas kunnen we niet langer weg! We gaan in mei trouwens. Wanneer ben jij van plan om te gaan? Met heen Johannesburg en terug via kaapstad win je ook tijd!
Thanks hiervoor! Heb je alle accomodaties en huurauto’s al van te voren geboekt! En mag ik vragen wat je ongeveer kwijt bent?
Wij willen in september of oktober gaan, dus ik heb nog even!
Ontbijten bij Grod!
Leuk september of oktober, het lijkt me heel mooi om daar in de lente te zijn. Willem jullie het hele land doen of een deel? Wij twijfelden tussen het rondje Johannesburg op ons gemakje en dan een andere reis naar kaapstad en omgeving of deze volle planning.
De accomodaties hebben we al geboekt, de binnenlandse vluchten en huurauto nog niet (misschien dit weekend). Wel zoveel mogelijk nog met gratis annuleren. Maar ik het Kruger Park waren de mooiste plekken al weg dus die hebben we snel geboekt. Daardoor moesten we de route toch al vastleggen dus ben ik lekker door gegaan met mooie plekken boeken! En ik vind het ook een stukje voorpret om recensies en tips te lezen en dan een passend hotel te zoeken. Qua kosten voor het overnachten zitten we gemiddeld op €55, vlucht hadden we heel goedkoop, €360pp (wel overstap op Cairo). De kosten voor de huurauto zullen denk ik op 400 euro uitkomen omdat we hem niet op dezelfde plek inleveren en een landsgrens passeren. Met de toegangsprijzen van bezienswaardigheden, benzine, eten en drinken verwachten we rond de €3500 euro kwijt te zijn in totaal met z’n 2tjes.
Ik zou adviseren om in 2 weken niet van Johannesburg naar Kaapstad te gaan rijden in ieder geval, daar is de afstand te groot voor. Je kunt wat hier ook gezegd wordt naar Kaapstad en omgeving voor een week en Kruger park gaan. Je kunt ook de garden route doen van Kaapstad naar Port Elizabeth.
Andere optie is om niet naar het Kruger park te gaan maar naar de parken in de omgeving van St Lucia. Alles ligt daar dichtbij elkaar en het is een stuk goedkoper en rustiger dan Kruger. Hluhluwe park mag je dan zeker niet overslaan. Als je heen vliegt naar Durban, daarna binnenlandse vlucht naar Kaapstad en vanaf daarna naar huis heb je een hele mooie route.
Eten bij Papiroen (streetfoodmarkt), natuurlijk even langs de Kleine Zeemeermin, wandelen langs Nyhavn, chillen in het park bij Rosenborg slot, fietsen huren!! - per fiets is alles heel makkelijk te bereiken en ik vond Kopenhagen een echte fietsstad, Designmuseum in, Christiana even een blik werpen maar vond ik verder niet zo bijzonder, naar het Amager strandpark fietsen, daar vandaan zie je de Sontburg (brug uit de serie The Bridge). Ikzelf ben Tivoli niet ingegaan, hoorde dat het best een verouderd pretpark is, dus dat trok mij niet zo.
en @Ketel dankjewel voor de tips! We willen sowieso naar Kaapstad en Kruger.
Is Durban de moeite waard?
Over Johannesburg hoor ik nooit echt goede verhalen dus ik vind het niet erg die over te slaan. Dan liever vanuit Kaapstad reizen maken. Maar Kruger ligt wel weer helemaal in het noorden dus ik vraag me af of dit te doen is? Zijn die parken in St. Lucia vergelijkbaar met Kruger?
Bestaat niet meer! Of nou ja, is verhuisd. Heet nu Reffen volgens mij, je moet er met een veerbootje geen. Maar vast ook de moeite waard.
@hummus ik zou zelf Kruger overslaan. Je hebt ook hele mooie parken in de omgeving van Port Elizabeth. En dan kun je inderdaad van Kaapstad de Garden Route doen. Zeker uit eten is best goedkoop, hotels hoeven ook niet per se duur. Sept/okt is denk ik niet heel druk, maar zou toch niet al te lang wachten met boeken. Voor je het weet zit alles vol.
Oh ja als je in Kaapstad begint zou ik de huurauto pas ophalen als je daar vertrekt en binnen Kaapstad lekker alles met Uber doen. Heb je geen gedoe over of je wel (veilig) kunt parkeren, geen parkeerkosten etc.
Ik ga over twee weken naar Keulen, zie dat jij geen tips hebt gehad destijds, maar heb je tips voor mij?
@hummus Ik zou gaan voor Kaapstad + (deel) garden route. Anders inderdaad Hluhluwe en omgeving, bv naar Swaziland. Ik vind dat overigens echt totaal anders dan Kaapstad/garden route.
Heeft iemand tips voor Athene?
Is iemand wel eens met een georganiseerde reis op wintersport gegaan?
Wat goed om te horen! Als je terug bent wil ik heeel graag al je ervaringen horen. Nog veel plezier!
Iemand nog tips voor bestemmingen voor een zonvakantie begin april? Het hoeft niet bloedje heet te zijn, maar 20+ is wel lekker. En liever niet verder dan 6 uur vliegen en geen zika gebieden.
Ik kom zelf niet verder dan de Canarische Eilanden haha
Wie heeft er tips over wat voor kleding je mee neemt tijdens backpacken in Azië? Ik ga over een maand 4 weken naar Sri Lanka en het is mijn eerste x backpacken. Ik ben beetje online aan het shoppen, maar weet niet zo goed wat handig is? Qua hoeveelheid, maar ook wat voor stofjes enzo? Tips zijn welkom!
Wel een hotel in Manhattan maar in een rustigere wijk: Club Quarters Hotel Wall Street. Voor 2 personen rond de 110 euro p.n. in juli. We hadden een luxe (en nieuwe) kamer en ik geloof van 6-7 was er happy hour met gratis wijn en snacks.
Neem in ieder geval alles mee in canvas tasjes. Dat scheelt met het inpakken van je tas en daarin kan je makkelijk was achterlaten bij een wasserette.
Ik had mee: 3 weken Indonesië
Samenvatting
Losse lange broek (aan in vliegtuig)
Dik vest (aan in vliegtuig)
Long sleeve
Fleece vest (daar gekocht voor vulkaanbeklimming)
Panty en legging
2 rokjes
1 korte broek
2 jurkjes
1 broekje voor onder rokje
1 playsuit
3 t-shirts
3 topjes
Blouse
2 bikini’s
2 bh’s, 10 paar sokken en onderbroeken
teenslippers en gympen
Was meer dan genoeg! Ik zou de volgende keer minder meenemen, want ik heb niet alles veel gedragen.
We hebben in drie weken 2 keer moeten wassen.
Stofjes iets dat je lekker vindt zitten. Als je thuis al twijfelt over een stofje, niet meenemen, want dan ga je het waarschijnlijk niet dragen.
Als je van plan bent lange wandelingen te maken zijn wandelschoenen eventueel nog handig. Anders zijn goede gympen ook prima.
Ga je ook naar het berg gebied ? Zo ja, dan moet je er rekening mee houden dat het daar een stuk kouder is.
Ik ben er 2x geweest dus mocht je nog tips willen hebben dan hoor ik t wel!
Wij zijn in november in Athene geweest en ik vond het echt super leuk, veel leuker dan ik van te voren had gedacht. Wanneer ga jij?
Wij waren er door een schemawijziging van Ryanair een volle week. Van te voren dacht ik dat dit veel te lang was maar we hebben ons prima vermaakt. We hadden een appartement in een prima wijk, maar wel 25 minuten lopen naar het centrum. Ik zou voor een hotel/appartement op een iets centralere locatie gaan omdat je toch al heel veel loopt elke dag.
Het leukst vond ik toch de akropolis en de andere opgravingen. Wij hebben de akropolis zonder gids gedaan en hebben de volgende dag een walking tour gedaan. Onze gids liep ook langs alle opgravingen en rondom de akropolis en wist ons heel veel te vertellen. Er zijn superveel lekkere restaurantjes in de verschillende buurten. Ik had van te voren een aantal plekken opgeslagen maar je loopt ook tegen genoeg leuke restaurants aan. Aanrader is Nikitas, daar zijn we uiteindelijk 2 keer geweest. Ligt in een hele leuke buurt.
Omdat wij een volle week in Athene waren zijn we een dagje naar het eiland Aegina geweest. Was in november niet per se heel leuk. Het was nogal verlaten. We hadden het idee om een scooter te huren en zo het eiland rond te crossen maar alle verhuurbedrijven zaten dicht. In de zomer is dit misschien wel leuk hoewel het er vrij toeristisch uit zag.
In Athene kun je overal wijn van Griekse bodem drinken dus als je er van houd is een wijnproeverij of een middagje in een wijnbar hangen ook zeker een goed idee!
@Tokio ik lees jouw berichtje nu ook. Sri Lanka was voor mij ook de eerste keer Azië en de eerste keer backpacken en ik heb me toen wel vergist in hoe bedekt vrouwen daar gekleed aan. De hemdjes en korte broekjes die ik mee had heb ik alleen op hele toeristische plekken gedragen (aan het strand en in Ella kan het ook wel) en ik baalde dat ik niet wat mooie bedekte jurken bij me had omdat ik steeds overal een sjaal om moest slaan. Kan een mooie midi jurk met een mouwtje dus wel aanraden! Qua stofjes is het daar warm en vochtig dus zweten ga je toch wel. Wij hebben daar ook 2x gewassen geloof ik.