Religie & levensovertuiging

Ik ben niet gelovig, maar als ik kijk naar gelovigen in mijn omgeving is volgens mij ook hun standpunt dat progressie helemaal niet perse positief is. Maar misschien dat anderen gelovigen hier wel anders over denken. Wel een interessant punt!

Ja ik vind het ook niet zo gek dat de interpretatie verandert met de samenleving. Gelukkig maar want anders zou een deel van de gemeenschap nog middeleeuwse denkbeelden hebben. Tevens, is er gewoon ook niet vast te houden aan sommige interpretaties van het geloof. We hebben immers nieuwe inzichten die onomstotelijk bewezen zijn (bv evolutie).

En natuurlijk verandert de interpretatie van de wetenschap continue. Alles is net zo goed totdat er een beter model langskomt, dat is wetenschap. Maar zoiets op bijbelse teksten toepassen is toch gek? Wat is dan de waarde daarvan? En hoe verklaar je dat voor jezelf als je dat gelooft? Die teksten veranderen niet, waarom zijn ze zo meegegeven aan de mensen dat er met elke generatie weer iets anders uit te halen is? Wat zegt dat dat over het geloof? Ik vind het buitengewoon inconsistent en onlogisch om je wereldbeeld op zoiets te kunnen baseren namelijk.

@lapzwans Er zijn natuurlijk streng gelovigen die inderdaad weinig progressief zijn in vergelijking met andere mensen in de samenleving. Maar mijn punt gaat over waarom religie zo kan veranderen door vele generaties heen en wat zegt dat dan over de religie.

Bedoel je misschien Yuval Harari, die schrijft hierover in Sapiens. Hij noemt het de gemeenschappelijke illusie ofzo

Op welke teksten/verhalen uit de Bijbel doel je?

Ik wil niemand voor het hoofdstoten en waarschijnlijk stel ik ook hele domme vragen.

Ik vind religie zelf heel interessant. Als ik nieuwe mensen leer kennen met een geloof vraag ik er ook altijd geïnteresseerd na.

Ik zelf ben totaal niet gelovig maar vind het wel heel fijn voor de mensen die wel geloven dat ze een houvast hebben.

Alleen als niet gelovigen zie ik geloof soms als een beperking voor ander. Waar de ene kant hoop en houvast zit, zit er na mijn mening ook een (beperking) van het leven aan. Je (mag) zoveel niet.

En wat ik mij zovaak afvraag.
Als je dus wel homo bent of sex hebt gehad voor het huwelijk en zoals sommige van jullie hier aangeven niet eens te zijn met sommige teksten/regels van het geloof.

Ben je dan een zondaar en wordt je dan nog wel (geaccepteerd) in de kerk / door God?

En als je zondes dan vergeven worden door middel van bidden e.d of vragen van vergeving dan hoeft er toch niemand naar de hel?

En hoe weet je of je vergeven bent?

Als mijn vragen te direct zijn, Of echt te lomp zijn dan mijn excuses.

Oprecht geïnteresseerd.

Dit vind ik ook een stomme uitspraak ja. Sowieso: in geen enkele wetenschap, behalve de zuivere wiskunde, kan je iets bewijzen. Je kan stellen dat iets zeer aannemelijk is, of bijna voor waar aannemen en dit voortaan als leidraad ergens voor nemen, maar écht bewijs is het niet.

Ik vind dit een heel sterk stuk over waarom wetenschap en religie hand in hand kunnen gaan, en waarom wel/geen bewijs achten eigenlijk heel nietszeggend is in deze discussie.

4 likes

Galaten 5 geeft een beetje antwoord op jouw vragen, ik kan de tekst alleen niet kopiëren en plakken (vanaf mijn tablet, misschien wel vanaf mijn pc).

Ik mag alles, ik wil dat alleen niet. (In dat stuk staat bijvoorbeeld: “Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde.”)

En over seks voor het huwelijk/homoseksualiteit: dit soort regels staan veelal in het Oude Testament (met name het bijbelboek Leviticus bevat veel oude joodse wetten). In Galaten 5 staat: “Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. (…) Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.”

Elders staat: “Gij zult de Heer, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.” Hier draait het voor mij ook echt om, alle andere regels zijn minder relevant.

Als jij vanuit geloof bidt of je zonden vergeven mogen worden, gebeurt dat ook, daar mag je op vertrouwen. En als ieder mens dat zou doen, gaat er inderdaad niemand naar de hel. (De hel wordt trouwens volgens mij nooit als zodanig benoemd in de Bijbel.) Er zijn ook teksten die lijken te zeggen dat uiteindelijk iedereen in de hemel komt, bijvoorbeeld: “Opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde.”

2 likes

Zijn er hier of kennen jullie islamitische vrouwen die gestopt zijn met het dragen van een hoofddoek?

Is er iemand met een christelijke achtergrond die ik om een mening mag vragen?

3 likes

Ja hoor.

1 like

Ja hoor, mag!

2 likes

Mag ook bij mij!

1 like

@Lakshmana en @Spaties bedankt voor het aanbod! Maar is niet meer nodig

Zijn er mensen hier die meedoen aan Ramadan? Zelf keek ik er heel erg naar uit en de eerste 2 dagen gingen goed, dus had er veel vertrouwen in en het idee dat ik er veel uit zou gaan halen.

Maar gisteren eerste werkdag gehad, nieuwe baan. Ook gevast, maar wow, ik kwam totaal overspannen en met heftige hoofdpijn thuis. Terwijl de werkdag niet heftig was. Dus ik ben vandaag niet aan het vasten, maar baal er echt van. Voelt nu alsof ik m’n werk boven m’n geloof zet, terwijl geloof juist voor mij het belangrijkste is.

Geen idee of er moslims op dit forum zitten, maar zo ja, advies enz zeker welkom. :blush:

3 likes

Ahhh ik herken je dilemma’s zo erg, ook precies dat gevoel alsof je iets boven je geloof zet. Moeilijk. Mijn tip is in de ochtend echt veel drinken, koffie drinken en eventueel preventief een paracetamol nemen. Ik vind het ook fijn als ik tijdens een kantoordag even mijn ogen van het scherm kan houden of frisse neus kan halen. Ik kom ook wel moe thuis, maar dan heb ik wel tijd om eventjes te liggen voordat we mogen eten

Heeft iemand misschien een tip voor een laagdrempelige Koran? Voor beginners oid? Ik heb echt geen idee en apps zijn eigenlijk alleen maar gebaseerd op kinderen die leren.

Ik vond De Levende Koran goed leesbaar, daar staat veel in uitgelegd voor mensen voor wie het geheel nieuw is.

4 likes

Ik heb de Edele Koran 1x aangeschaft voor een lessenreeks, maar weet niet of die heel laagdrempelig is…

3 likes

Het écht willen begrijpen heb je vaak tafsir voor nodig, zoals Tafsier Ibn Kathier. Er is niet echt, voor zover ik weet, een betrouwbare koran die in makkelijke taal is geschreven.
Ik heb deze:

Vind ik wel chill. En als je dan een vers niet begrijpt kun je die specifiek opzoeken op google en san wel even zorgen dat je een goeie site pakt voor de interpretatie en geen extreemrechtse site!

4 likes

Ik had dit in het begin te vaak, op de websites van de extremere kanten terecht komen als ik iets opzocht. Dan zat ik echt zo :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow: te lezen. Weet nu wel beter gelukkig maar dat heeft wel een paar keer voor heftige discussies met oa m’n vriend gezorgd.

@Negativ Ik heb niet echt een goede tip voor een laagdrempelige Koran, maar die @Nysmn linkt heb ik ook. Vind deze fijn en lastige woorden/stukken worden onderaan een bladzijde uitgelegd. En er is een app van, ook handig.

2 likes