Ja ik vind het ook niet zo gek dat de interpretatie verandert met de samenleving. Gelukkig maar want anders zou een deel van de gemeenschap nog middeleeuwse denkbeelden hebben. Tevens, is er gewoon ook niet vast te houden aan sommige interpretaties van het geloof. We hebben immers nieuwe inzichten die onomstotelijk bewezen zijn (bv evolutie).
En natuurlijk verandert de interpretatie van de wetenschap continue. Alles is net zo goed totdat er een beter model langskomt, dat is wetenschap. Maar zoiets op bijbelse teksten toepassen is toch gek? Wat is dan de waarde daarvan? En hoe verklaar je dat voor jezelf als je dat gelooft? Die teksten veranderen niet, waarom zijn ze zo meegegeven aan de mensen dat er met elke generatie weer iets anders uit te halen is? Wat zegt dat dat over het geloof? Ik vind het buitengewoon inconsistent en onlogisch om je wereldbeeld op zoiets te kunnen baseren namelijk.
@lapzwans Er zijn natuurlijk streng gelovigen die inderdaad weinig progressief zijn in vergelijking met andere mensen in de samenleving. Maar mijn punt gaat over waarom religie zo kan veranderen door vele generaties heen en wat zegt dat dan over de religie.