Religie & levensovertuiging

Een Koran lezen is voor iemand die geen geleerde is best lastig. Je kan dingen heel anders interpreteren en er staat verder geen uitleg bij of verbanden. Als je de Koran wil lezen dan is inderdaad de Koran vertaald door aboe Ismail een goede.
Als je intentie is meer kennis op te doen over de islam, dan zou ik dit op een andere manier doen dan te beginnen met het lezen van de Koran.

5 likes

Hier nog een Koran-vraag! Ik ben voor mijn werk bezig met een vertaling, en op een gegeven moment worden er een aantal verzen uit de Koran geciteerd. Ik vind online veel vertalingen die allemaal net anders zijn, en in de één is de ene zin begrijpelijker geformuleerd en in de ander weer een andere zin, maar ik wil eigenlijk wel graag één vertaling aanhouden in plaats van ze te mixen. Is er een bepaalde vertaling die in Nederland het meest gebruikt/gelezen wordt? Makkelijke taal hoeft niet persé.

(@FrauHelga @jeezlouiz @Nysmn @Roggebrood, hoop dat jullie het oke vinden als ik jullie tag, voel je vrij om me te negeren)

1 like

Durf ik niet te zeggen, want ik heb alleen deze vertaling gelezen. Wat ik van bevriende moslims begrijp is dat het het beste is om de brontekst te lezen (in het Arabisch dus, maar dat is voor mij geen optie omdat ik die taal niet spreek). Vandaar dat ik de vertaling heb gelezen.

2 likes

Pfoeh de meeste mensen die ik ken hebben of die ik hierboven heb gelinkt (heb ik zelf ook)


, of de edele koran en zien die als meest betrouwbaar. Maar of die ook daadwerkelijk door iedereen het meest gebruikt wordt, weet ik niet. Zal vast ook enigszins aan stromingen liggen.

3 likes

Wat is tafsir?

2 likes

En @FrauHelga bedankt voor jullie reacties!!

Tafsir is de interpretatie van de verzen in de koran. Sommige dingen lijken opeens heel anders wanneer je de context in het oog neemt, de tijd waarin dat vers geopenbaard is, de grammatica analyseert, dan dat je zou denken als je dat vers in de koran gewoon leest. Is best ingewikkeld, ik heb me er nog niet aan gewaagd.

2 likes

Dankjewel!

Ik lees zelf uit de interpretatie van de betekenissen van de Koran van aboe Ismail en studenten. Deze is ook aangeraden door de imam waar ik lessen volg.

1 like

Thanks! Ik ga de opties even naast elkaar leggen allemaal (:

1 like

Ben helaas niet uitgenodigd voor de enige stageplek die me leuk leek en waarop ik had gesolliciteerd. Dus nu is het vrij zeker dat ik een half jaar tussenjaar van school heb en moet werken. Vroeger had ik echt gejankt om dit nieuws. Nu ik gelovig ben kan ik zoooveel beter met dit soort tegenslagen omgaan. Dan is het gewoon niet meant to be dat ik daar stage ging lopen. Misschien zou ik het daar uiteindelijk superkut vinden of gestoken worden of weet ik veel. Gewoon die rust die ik nu steeds vaker ervaar als iets even niet gaat zoals ik gepland had qua life decisions is echt fijn.

16 likes

Voor degene die meedoen met ramadan, wat eten jullie 's ochtends? Ik wil graag wat inspiratie op doen, elke ochtend yoghurt raak ik snel op uitgekeken haha.

Ik ben bang dat ik de eerste dagen niet mee doe, als m’n cyclus verloopt zoals altijd dan begint m’n menstruatie binnen nu en een paar dagen (hoogstwaarschijnlijk morgen). :grimacing:

Lekker late reactie sorry, maar ik herken heel erg wat je zegt! Er loopt heel veel door elkaar en enerzijds vind ik het heel mooi dat mensen dus op zo veel verschillende plekken en momenten met dezelfde dingen bezig zijn geweest, maar het maakt het lastig om dingen in een context te plaatsen. Ik hou me (ik denk ook wel mede om die reden) nog heel erg vast aan het natuur/seizoenen gedeelte ervan omdat het ergens wel logisch voelt dat dat een soort universeel is, maar verder ben ik er ook nog niet helemaal uit. Wil me er wel echt meer in gaan verdiepen, mocht ik iets verhelderends tegenkomen laat ik het wel weten (:

1 like

Zo simpel mogelijk en praktisch

Zoals crackers/maiswafels met beleg,
Broodje kaas, ei of een tosti
Granola met fruit, (kokos)yoghurt of melk
Soms extra dadels, nootjes, glas melk of glas kokoswater (voor de mineralen)

1 like

Heb je dat boek van Susan Smit al eens gelezen? Daar verteld ze over heks zijn. Ze heeft ook nog een ander boek uitgebracht, de wijsheid van de heks. Misschien is het iets.

En ik zag dat er een bijzonder pamflet/boek uitkomt dit jaar, heksenmonument.

flaptekst

De afgelopen jaren is er een internationale beweging op gang gekomen om slachtoffers van de heksenjachten in ere te herstellen. Eeuwenlang zijn er tienduizenden mensen, voornamelijk vrouwen, veroordeeld, gemarteld en geëxecuteerd als gevolg van heksenwaan. Dit heeft zijn sporen nagelaten in vrouwen nu: hoe zij worden gezien en hoe zij zichzelf zien.

De waarheid over vreselijke gebeurtenissen onthouden en erover vertellen is een voorwaarde voor het rechtzetten van maatschappelijke misstanden. Omdat je alleen van een historisch drama kunt helen als je ernaar kijkt. In dit pamflet delen verschillende mensen een verhaal ter ondersteuning van een Nationaal Heksenmonument. Deze teksten maken de weg vrij voor eerherstel van al die slachtoffers en brengen bewustwording over de diepere redenen van de heksenvervolging, wat die tot aan het heden teweeg heeft gebracht en welke oude kennis we erdoor uit het oog zijn verloren.

Met bijdragen van Susan Smit, Bregje Hofstede, Manja Bedner, Manon Uphoff, Alma Mathijsen, Ellen Deckwitz, Lisette Kreischer, Annine van der Meer, Nienke Thurlings, Leo Igwe, Lunadea, Joke J. Hermsen, Arthur Japin, Beatrijs Smulders, Isa van der Wee, Heleen Verburg en Niña Weijers.

2 likes

Kokoswater, dat is een goede! Ga ik zometeen nog even inslaan. Thanks.

1 like

Ik maak havermoutrepen en kwarkbollen (heb recept in baktopic gepost) en eet daarnaast dan nog een klein schaaltje yoghurt of scrambled eggs met wat groenten, en een stuk fruit. Krijg toch niet zoveel weg zo vroeg en zo heb ik voor m’n gevoel in ieder geval binnen wat ik minstens binnen moet krijgen.

1 like

Oh ja ik had gezien wat je in het baktopic had geplaatst, ik denk dat ik de twee recepten dit weekend ook ga maken. Dat met wat extra ei e.d. is idd een goed idee, wat afwisseling vind ik wel fijn. Dankjewel!

2 likes

Ramadan mubarak!
Ik kan altijd lastig eten, ik heb voor vannacht over night oats klaar gemaakt met chiazaad en frambozen uit de diepvries.
Verder ei, tosti en ook yoghurt. Dadels.

5 likes

Ramadan mubarak iedereen. Eerste keer dat ik 4 dagen per week werk naast het vasten & nog veel avonddiensten ook dus vind het wel spannend!

4 likes