Religie & levensovertuiging

Wij zijn vandaag begonnen! Wij volgen de moskee waar wij komen. Ramadan Mubarak!

3 likes

Ik denk dat de meeste idd de moskee waar ze heen gaan volgen, of een imam (als die in het zelfde land woont als jij). Als je als gezin/familie dicht bij elkaar woont dan ga je vaak ook nog wel naar dezelfde moskee.

Hier is ook wel een verdeeldheid hoor, sommigen volgen de moskee maar anderen ook weer wat er in Saudi-Arabie wordt waargenomen. Bij dat laatste heb ik zelf zoiets van ja ik woon daar niet, dus waarom zou ik dat volgen. Maar er is inderdaad geen goed of fout, als je intentie is om op welke manier dan ook mee te doen aan Ramadan.

(Alvast) Ramadan Mubarak iedereen idd! :sparkles:

4 likes

Een vraag aan moslim forummers: op m’n werk doen we ook een dag gezamenlijk vasten en iftar (voor wie wil). Ik had me daarvoor aangemeld maar ik ben nu ook ongesteld geworden en weet niet of ik het trek om in deze staat een hele dag niet te drinken/eten. En ik heb ook gelezen dat je niet mag/hoeft te vasten als je ongesteld bent. Dus toen dacht ik: moet ik me afmelden voor het vasten en ook de iftar, of kan ik niet vasten en alsnog naar de iftar? Of proberen te vasten en als ik me toch te slecht ga voelen wel iets drinken/eten?

Misschien is dit gewoon een heel open deur-vraag hoor, maar dit is de eerste keer dat ik een dag meedoe aan de ramadan en ik wil het ook ‘goed’ en respectvol doen. En niet wĂ©l gezellig aan de iftar verschijnen en dan nieteens gevast hebben net als de rest (maar misschien is dat helemaal prima, dat weet ik dus niet zo goed!)

1 like

Leuk dat er zoiets georganiseerd wordt. Als je idd ziek bent en daardoor niet in staat om te vasten, dan hoeft dat niet. Voor iedereen is ziek zijn anders natuurlijk. Het belangrijkste is de intentie en doe daarom vooral waar jij je het prettigst bij voelt. Wil je vasten, prima, niet, ook prima.

Ik persoonlijk zou het alleen maar leuk vinden als er een gevulde tafel is met mensen die intentie hebben om iets te leren en ervaren wat voor mij belangrijk is.
Het gaat om het samenkomen en het delen en dan zou het niet uit moeten maken in welke staat je daar arriveert.

1 like

Leuk! Er is m.i. een reden waarom je vrijgesteld bent van het vasten tijdens je menstruatie, dus zou het vasten lekker skippen die dag en gewoon aansluiten. Meevasten kan dan een ander dagje nog wel mocht je dat willen.

2 likes