Religie & levensovertuiging

3 likes

Ook een goed idee. Ik zat nog te denken aan olijfolie, maar mijn vriend neemt zulke producten altijd al mee uit het buitenland. Ik wil in ieder geval aankomend weekend alles regelen/bestellen, zodat het op tijd binnen is

Dank je!

3 likes

Speelgoed voor mn kinderen
Bonbons voor de schoonfamilie of een klein plantje in pot
Een mooie serveerschaal voor mn moeder

2 likes

Weet je al welke serveerschaal?

1 like

Neee ik ga ff rondje Xenos/Hema doen en cadeau doen met zelf gebakken koekjes😊

1 like

Woensdag eid! Ik ben net in de stad losgegaan met cadeautjes voor mijn man en 2 beste vriendinnen wajow. Mijn rekening huilt. Maar vind het wel heel leuk om te doen!

Voor mijn vriendinnen: Islamitisch boek gekocht, parfumolies, een schattig kaartje, lush bodylotion,l’occitane handcreme, iets voor het bakken en tot slot een heel schattige mok van dille & kamille met bijpassend schoteltje met bloemetjes erop geschilderd.

Voor mijn man: lekkere parfum, goede pot honing, een mooie blouse & een spelletje

7 likes

Als niet-moslim heb ik een vraag en ik hoop dat dat ok is! Wat is het idee achter cadeautjes voor elkaar kopen met Eid? Is dat net als bij kerst / christenen “gewoon” leuk en een beetje consumerism of zit er een religieuze gedachte achter?

Ik kom er bij je op terug! Ik vind het een goede vraag waar ik nu alleen nog heel kort antwoord op kan geven maar ga even wat meer uitzoeken over de geschiedenis van de feestdag enzo :blush:

2 likes

Het is aanbevolen door de Profeet Mohammed om elkaar geschenken te geven om de familiebanden en relaties warm te houden. Ook zijn Eid ul Fitr en Eid ul Adha (Suikerfeest & Offerfeest) onze enige twee feestdagen waarbij je dan samenkomt, lekkernijen hebt en het manier viert.

In veel landen is het gebruikelijk om de kinderen dan bijv ook blij te maken met nieuwe kleding en of snoep, zakgeld etc.

Je ziet de laatste jaren dat steeds meer moslims bewust willen zijn van deze dag om het o.a. mee t geven aan de volgende generatie.
Ik koop dus voor de kids nieuwe kleding en speelgoed, we versieren het huis enz.
Of ik koop iets kleins voor mn ouders.

Je ziet obviously wel een soort consumentisme, dus ik probeer er niet helemaal in mee te gaan. Maar twijfelde wel even aan mn organiseerskills toen ik op insta gepersonaliseerde cadeautjes zagđŸ€Ł

7 likes

Hier moet ik zelf ook voor oppassen inderdaad, ik probeer daarom zoveel mogelijk dingen cadeau te geven die ook nog iets doen qua goede doelen (de olijfbomen bv). Maar het is ook gewoon leuk om leuke dingen voor je familie en vrienden te kopen, dus dit lukt me niet altijd.

Qua cadeaus dit jaar, ik ben over een maand uitgerekend dus dat vind ik dit jaar wel genoeg cadeau voor m’n partner. :joy_cat:

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

5 likes

Ja dit eigenlijk

@Lakshmana ik heb het ook mijn man gevraagd. Hij komt uit een van oorsprong islamitisch land en daar wordt het zeker niet zo uitgebreid gevierd met cadeaus als hier. Er wordt daar soms wat geld gegeven, snoep aan de kinderen en er wordt ook vaak nieuwe kleding gegeven. Maar niet zoals de cadeaus hier momenteel.

Waarom wij het hier vandaag de dag veel doen is omdat wij dus geen andere feestdagen hebben en verjaardagen vieren hoort van oorsprong ook niet echt binnen het geloof. Dus los van ‘gewoon’ voor de leuk elkaar verrassen met cadeaus (wat ook sunnah (aanbevolen) is), zijn suikerfeest en offerfeest onze mogelijkheden daarvoor.

Het kopen van parfums enzo is toegestaan natuurlijk tijdens deze feestdagen en is helemaal prima. Maar islamitisch gezien is het het beste om bijvoorbeeld liefdadigheid in elkaars naam te schenken. Een waterput ergens laten bouwen bijvoorbeeld. Een weeskind voorzien van eten en drinken. Dat soort zaken zijn wel de beste cadeaus binnen de islam.

8 likes

Ook jij bedankt voor je uitgebreidere antwoord! Heel interessant om er zo meer over te leren.

1 like

Ramadan mubarak :sparkles:

9 likes

Ramadan Kareem!

1 like

Ik wil je even bedanken dat je dit post, mijn Iraanse huishoudster kwam vanmorgen binnen en begon over dat vandaag het nieuwe jaar begon voor haar. Ik kende het nog helemaal niet (dacht eerst dat ze begin van de lente bedoelde), maar nu door jouw post met de naam van het feest kon ik even uitgebreider googelen wat het precies is en snap ik hoe belangrijk deze dag is. :blush: Weer wat geleerd vandaag!

4 likes