Rijlessen

Kwamen wij niet uit dezelfde regio? Misschien hadden we dezelfde omg

1 like

Ik heb een ook vervelende ervaring gehad bij de anwb, rij-instructrice was aan het roddelen over andere leerlingen wat ik echt niet vond kunnen. Lessen vielen geregeld uit, inplannen was heel lastig. Ik kreeg het heel druk waardoor ik het lessen even stop moest zetten, uiteindelijk na heel veel moeite een andere rij-instructeur gekregen. Hij is wel heel chill en ik ben met sprongen vooruit gegaan. Over drie weken rijd ik af, vet spannend omdat ik nog best veel moeite heb met in een keer inparkeren. Kom iedere keer scheef uit maargoed, volgende week tt en dan zie ik wel verder haha

1 like

Wow, ik verbaas me over al deze verhalen over de anwb. Ik dacht juist dat het een stuk beter zou zijn dan de gemiddelde rijschool, ook omdat het wat duurder is. Blij dat ik me uiteindelijk toch ergens anders heb aangemeld.

1 like

Heeft iemand tips voor een rijschool in Amsterdam? Al zit ik wel ook nog aan een intensieve cursus te denkenā€¦
Heb het lessen inmiddels zo lang uitgesteld dat ik niet meer echt een andere optie heb dan in Amsterdam lessen (ipv bij mijn ouders)ā€¦ kijk nu al uit naar al dat chaotische verkeer :roll_eyes:

Zoā€™n cursus zit ik nu ook naar te kijken, ook bij ANWB. Ik heb al mijn rijbewijs maar durf steeds niet te rijden en daardoor nu al heel lang ook werkelijk niet meer gereden (bijna 5 jaar). Is zoā€™n cursus ook geschikt als je een deel van het rijden alweer vergeten bent of zou ik dan eerder moeten bijlessen denk je?

Net voor het eerst op een snelweg gereden! Lekker racen. :stuck_out_tongue: Vond t minder eng dan in van die wijkjes. Waar je maar 20-30 mag haha. Is dat raar? Hahah

3 likes

Nee helemaal niet raar, tijdens lessen vond ik snelweg geweldig, lekker overzichtelijk en eindelijk naar een andere plek rijden. Maar wijkjes was ik een ramp in. Vooral leuk als er veel eenrichtingswegen zijn. Tijdens mijn eerste keer afrijden was ik zo gefocust op geen geparkeerde autos langs de kant te raken dat ik recht door reed, tot de examinator na 10 minuten vroeg of ik ooit nog de tom tom ging volgen en links of rechts wilde gaan :rofl:

3 likes

totaal niet raar, rustig vooruit blijven rijden ipv. iedere hoek nog eens moeten gaan kruipen omdat het voorrang van rechts is maar je niets ziet

1 like

Whoohoo ik ben in 1 keer geslaagd voor mijn praktijk examen en heb eindelijk mijn rijbewijs! Echt jammer dat ik atm nog geen auto kan kopen want wil het liefst gelijk overal naar toe rijden.

Hoorde zelf inderdaad ook veel negatieve ervaringen over de anwb.
Wat mij heel erg geholpen heeft is gewoon net zoveel lessen nemen totdat je je zeker voelt achter het stuur, en niet na 20 of 30 lessen al willen afrijden in de hoop geld te besparen etc. Ook heb ik een tussentijdse toets gehad. Hierdoor hoefde ik geen bijzondere manouvres meer uit te voeren op het examen. Vond ik super chill, gezien ik een drama ben met parkeren.

Hoorde deze verhalen veel van mijn rijinstructeur, dat mensen gaan pushen voor een examen en dan zakken.

9 likes

Gefeliciteerd! Helemaal mee eens, liever wat meer lessen nemen en dan met meer zekerheid een examen ingaan. De tussentijdse toets wil ik ook zeker gaan doen.

Gefeliciteerd! :tada::confetti_ball:

Vooral schakelen eigenlijk en het snel optrekken bij een stoplicht dacht ik dat ik misschien verleerd zou zijn nu. En verder het inschatten van hoe breed de auto is, dat is iets waar ik veel moeite mee heb. Aan de ene kant heb ik zoiets van ā€˜ik stap gewoon weer in die auto en gaā€™, maar aan de andere kant denk ik dan dat ik mezelf ergens vastrij en de auto blijft afslaan :confused: Als er een L bovenop de auto staat durf ik misschien weer meer acties uit te voeren en minder bang te zijn voor falen

1 like

Bedankt voor je advies. Ik ga mij voor de cursus inschrijven en dan hopelijk weer lekker rijden op de weg!

1 like

Ik heb over een half uur mā€™n eerste les en zit er zo tegenop.

1 like

Hoe was het?

1 like

Lief dat je het vraagt! Het viel me heel erg mee. Natuurlijk ging er heel veel fout, maar dat is logisch de eerste les. Ik vond de instructeur heel rustig en duidelijk uitleggen, dus daardoor voelde ik me wel prettig in de auto.

2 likes

Ik heb dinsdag mā€™n theorie examen, iemand nog tips?

Neem de tijd, en markeer de vragen waar je niet zeker van bent, dan kun je er later ook nog op terug komen. Ik zou ook een aantal oefentoetsen doen, zodat je een beetje gewend bent aan de vraagstelling. Je krijgt ook van die situaties waarbij je moet kijken op je moet remmen, gas los of niets doen. Daar zou ik eerst kijken na snelheid, obstakels en weer, en dan moet je snel een keuze maken, die vond ik nog best lastig, omdat ik me dan lastminute nog bedacht.

2 likes

1000 oefentoetsen maken, ben de eerste keer gezakt en toen had ik alleen het boek doorgenomen. Maar er worden echt dingen gevraagd die niet in het boek staan (inzicht) en dat heb ik erin gestampt door die toetsen.

1 like

Ik had een bestandje waarbij ik elke fout die ik maakte bij een proefexamen opschreef. Op het eind ging ik al de fout gemaakte vragen opnieuw maken. Op een gegeven moment kon ik een ā€˜structuurā€™ herkennen in de vragen en ging ik stappen vooruit!

Ik heb trouwens een account tot begin november bij een website om theorie examens te oefenen. Als iemand daar gebruik van wil maken: stuur me maar een pb!

1 like