Rijlessen

Heel veel succes!! Ik heb niet veel concrete tips, behalve om als je echt heel zenuwachtig bent een kalmeringspilletje te nemen (kan de HA voorschrijven of bijv valeriaan nemen), en verder dooddoeners als goed proberen te slapen de avond ervoor, sommige mensen zweren bij van tevoren een banaan eten? ik zou iig wel iets eten maar niet iets dat te zwaar op de maag ligt en de tip die mijn eigen examinator gaf toen ik ging afrijden (en het toen haalde): probeer jezelf niet al tijdens het rijden te beoordelen, dat is aan de examinator en die kijkt misschien heel anders aan tegen iets dat jij als grote fout beschouwt.

Verder ben je ook gewoon een beetje overgeleverd aan je examinator en het overige verkeer en heb je daar niet altijd evenveel invloed op. Hoe moeilijk soms ook vanwege de zenuwen: probeer rustig te blijven. Je kan het :grin:

Heel veel succes!!

Ik ga binnenkort wat lesjes nemen om alles weer bij te spijkeren. Vorig jaar januari mijn rijbewijs gehaald en toen een occasion leaseauto genomen. Dat ding werkte niet, sloeg telkens af, was niet aan te krijgen en hij bleek echt niet goed. Toen ik van die auto af was heb ik nooit meer gereden. Wil binnenkort een klein automaatje kopen maar vind het gevaarlijk om na zo lang weer te beginnen… echt spannend. Hoop dat dat zelfvertrouwen snel weer terug is.

2 likes

Had je zomaar ineens een ingeving en ben je ingestapt? Echt heel knap dat je bent gegaan. En elk rondje is toch weer een stap dichterbij de snelweg :slight_smile: Hoewel ik me daar geen voorstelling van kan maken hoor. Denk dat dat echt een kwestie van heel langzaam opbouwen gaat zijn

Wow dan is het al helemaal knap dat je die stap hebt genomen! Lijkt me ook wel fijner om in een keer te gaan, dan zit je er ook niet zo tegenop te hikken.

1 like

Helaas vanmorgen gezakt, en niet zo’n beetje ook. Zo raar, want ik rijd tijdens de lessen echt heel goed. Maar een examen is zo’n vreemde setting met een wildvreemde die op je vingers kijkt.

Ik moest meteen een bijzondere verrichting doen (keren) en die nam ik te ruim, waardoor de examinator op de rem ging. Toen kwam ik in een soort rare fog terecht waarbij ik allemaal hele rare fouten achter elkaar maakte, en alsmaar dieper in de stress raakte, waardoor ik nog slechter ging rijden.

Nu even een middag keihard balen en dan snel een nieuwe plannen, want dit was echt niet representatief voor hoe ik normaal rijd 🫣

Ah jammer! Ik weet niet of je dit al had, maar ik kan je een faalangst examen heel erg aanraden als je snel in de stress raakt.

Jaa heb het even besproken met mijn instructeur, die zegt dat ik dat echt niet nodig heb en nu opnieuw een nieuw ‘gewoon’ examen kan gaan doen. Mocht ik die wéér niet halen dan ga ik wel pushen voor de faalangst denk ik. Ik ben normaal ook helemaal niet iemand die snel in paniek raakt, zo raar!

En ik kreeg van mijn schoonmoeder de tip om Valdispert te kopen dus dat ga ik ook maar doen zodra ik mijn nieuwe examendatum heb.

Wat jammer dat het niet is gelukt. Ik begrijp helemaal hoe het ene foutje kan leiden tot meer in je hoofd gaan zitten en daardoor nog meer fouten maken, ook als je die normaalgesproken tijdens rijles niet maakt. Dat heb ik dus ook gehad toen ik in juni afreed :sweat_smile: maar idd valdispert/valeriaan heb ik ook wat aan gehad. Hopelijk kun je vrij snel weer terecht, ik vond het eerst helemaal niet fijn dat mijn instructeur al gelijk weer voor een paar weekjes later een herexamen had ingepland maar achteraf was ik daar eigenlijk best wel blij mee. Zoals mijn examinator zei op de dag dat ik wel slaagde: gebruik deze keer als een ervaring die je hebt opgedaan met afrijden maar de volgende keer wordt weer gewoon met een schone lei beginnen als het ware: de examinator die je dan hebt heeft de rit van je afgelopen examen (als het goed is) niet gezien en gaat je gewoon weer helemaal opnieuw beoordelen. You can do it!

3 likes

Hoe gaat het met iedereen hier?

Ik heb morgen nog eens een rijles om nog wat meer snelwegervaring op te doen en ik heb ook een hele lijst aan vragen die ik wil stellen aan mijn instructrice :smile:

Ik heb nog een 6-tal weken tot mijn examen, en het blijft een emotionele rollercoaster haha.
Net toen ik dacht dat ik wel redelijk zelfzeker begon te worden, begon ik terug meer foutjes te maken en slordiger te rijden, waardoor mijn zelfvertrouwen weer serieus is gezakt. Dus ik hoop eigenlijk morgen ook wat bevestiging te krijgen dat ik goed bezig ben.

Alleen slaap ik nu al een paar nachten slecht van de stress (en ook wel van wat andere dingen die spelen), echt stom dat heel dat proces me zoveel spanning oplevert. Ik zou willen dat ik er veel relaxter in stond maar ik ben zo streng voor mezelf. En hier bestaat er niet zoiets als een faalangstexamen, anders had ik dat sowieso gedaan.

1 like

Vrijdag a.s. ga ik mijn 2e praktijkexamen-poging doen. Daarnet een bijna perfecte laatste les gereden.

Laatste minuut zeg ik tegen mijn instructrice “wat fijn dat het zo goed ging, ik heb er echt wel vertrouwen in”, draai om te gaan fileparkeren in de straat van de volgende leerling, en… BAM.

Blijkbaar was de stoep daar een halve meter hoog en had ik de bocht te ruim ingeschat. Ik zie letterlijk de bumper van mijn lesauto op de grond liggen in de achteruitcamera :face_in_clouds:

Mijn instructrice was er gelukkig heel relaxed over en ze moest ook wel lachen (“je hebt hem gejinxt!”) en de bumper was er zo weer op geklikt, maar kanonne, ik zat helemaal te shaken achter het stuur en nu drie uur later nog steeds hartkloppingen. Mijn eerste blikschade, en dat 48 uur voor mijn rijexamen.

6 likes

Wel chill om zoiets voor de eerste keer mee te maken als er iemand naast je zit moet je maar denken! En fijn dat ze zo reageerde. Succes met je examen alvast :four_leaf_clover:

Ik ben in juli gezakt en mag eind oktober mn tweede poging wagen. Vanaf volgende week heb ik weer lessen (zes in totaal), heb er aan de ene kant echt geen zin in, maar zal ook zo blij zijn als ik dit op een gegeven moment gehaald heb.

2 likes

Heel veel succes!!! Man ik ben ook zooo blij als dit achter de rug is. Zes lessen is wel echt heel fijn om er weer in te komen, you got this :pray:t2:

Wat jammer! Maar het voordeel de volgende keer is dat je wel al een idee hebt hoe zo’n examen gaat, wellicht helpt dat.

Zelf heb ik wel faalangstexamen gedaan en was voor mij heel goed. Op een gegeven moment maakte ik een fout bij navigatie rijden (verkeerde weg inslaan). Toen de examinator merkt dat ik daar mee zat, heeft ie me gelijk gerustgesteld.

2 likes

Ik heb gisteren mijn rijbewijs gehaald, bij de eerste poging 🥹 het voelt nog zooo onwerkelijk :smile:

21 likes

Wat leuk, gefeliciteerd!!!

1 like

Wat fijn gefeliciteerd!!

Hoe is jouw examen nog gegaan @appelflauwte?

Volgende week heb ik mn examen (tweede poging) en heb nog 1 les te gaan. Vanochtend ook weer gelest en het ging gelukkig best wel goed! Merk wel dat ik met in en uitvoegen nog een beetje te gehaast ben, daar moet ik de volgende les nog even goed op letten. En heb parkeren en achteruit rijden en zo amper geoefend de afgelopen lessen dus ik hoop dat dat er nog een beetje in zit.

3 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Ik ben helaas voor de 2e keer gezakt :frowning: ben er nu toch wel heel erg klaar mee. Volgende poging begin december pas, dus ik ga wat extra lessen nemen en ik heb ook bètablokkers gekregen via de huisarts.

Jij heeel veel succes volgende week, toitoitoi!

Ik heb nu rond de 40 lessen gehad en heb echt weer een soort terugval in het rijden. Ik vind lessen zelf ook nog steeds niet leuk en twijfel nog te vaak aan mezelf waardoor ik nog van die domme fouten maak en waardoor ik ook weer ga nadenken. Wat ben ik blij als ik hiervan af ben haha. Sta vaak op het punt op te geven, maar dat is helemaal zonde :joy: