Rijlessen

Ik ben gezakt op besluitvaardig rijden… Maar het begon al gewoon kut want ik moest in de eerste 5 minuten ineens in een hofje en daar achteruit inparkeren, het was ontzettend druk overal vanwege de regen en daardoor raakte ik een beetje in de stress… parkeren lukte helaas niet en ik kreeg al in de eerste 5 minuten de eerste ingreep omdat ik hem bijna tegen een auto aanreed tijdens achteruit inparkeren. Toen kon ik zelf de knop ook niet meer omzetten mentaal. Voel me zo rot en zo’n enorme kneus. Helpt ook niet echt mee dat mijn vriend binnen 30 lessen zijn handgeschakelde rijbewijs heeft gehaald en ik uiteindelijk ben overgestapt op automaat en hij nu speciaal voor mij een automaat heeft aangeschaft. :pensive: En het kost allemaal bakken met geld.

Niet teveel over inzitten! Straks als jij je rijbewijs hebt dan hoef je nooit meer na te denken over hoeveel lessen je hebt en hoeveel dat heeft gekost, dan kun je gewoon genieten van autorijden.

Ik denk dat je wat er dus ook bij iemand anders was gebeurd last kreeg van dat er in het begin iets mis is gegaan en je daar dan de hele tijd over inzit. Ik denk dat dat voor velen wel herkenbaar is en je hoeft je er echt geen kneus om te voelen! Je had het weer ook niet echt meezitten.

1 like

Balen!! Het is een momentopname helaas… Volgende keer beter. En het gebeurt bijna altijd dat als er in het begin iets niet goed gaat dat je het hele examen in je hoofd al verpest hebt en dus alles fout gaat. Is heel moeilijk om je daar overheen te zetten.

Gaat het tijdens de lessen wel goed over t algemeen?
Dat jouw vriend het binnen 30 lessen heeft gehaald zegt niks over jou he. Jij leert op je eigen tempo. En 30 is erg weinig.

2 likes

Ik merk gewoon sowieso dat er de grootste idioten op de weg rijden hoor dus je krijgt altijd rare gebaren en getoeter. En zeker bij rijlesautos hebben ze geen geduld. Wij rijdens nu ook vaak achter een rijlesauto en dan denk je weleens van “Nou, tempo aub”, “Voeg eens in dan…”, of “uhhh je hebt voorrang, GA DAN” Haha maar omdat wij nog maar net ons rijbewijs hebben, hebben we er veel geduld voor en snappen we nog precies hoe dat is om beginner te zijn.
Maar denk dat ervaren rijders dat allang vergeten zijn en lesautos maar irritant vinden.

Dat rotonde verhaal is gewoon belachelijk en gevaarlijk maar ligt ws aan dat die bestuurder gewoon roekeloos is.
Neem het maar als voorbeeld van hoe het dus niet moet haha… een soort les tijdens je les :wink:

Als ik aan het lessen ben, gaat het wel beter maar dan kan ik mezelf ook makkelijker over zo’n fout zetten. Nu is het toch in m’n achterhoofd "wat als? "

Dat is mega irritant ja. Ik had vandaag met lessen ook dat ik perongeluk een klein stukje voorbij de haaientanden stopte op de rotonde en dat er toen een rijlesinstructeur van een andere rijschool (die dit zag gebeuren) mij uitlachte. Echt doe normaal hoor.

En wat gevaarlijk zeg! Je moet je vooral niet laten opjutten door mensen.

Even iets anders: mijn rijinstructeur zegt wanneer ik links of rechts moet gaan maar omdat ik zo bezig ben met van alles en nog wat, vergeet ik telkens welke richting ik nou op moet en vaak rijd ik dan verkeerd… mijn rijinstructeur word dan echt pissed/chagrijnig. Heeft iemand hier tips voor? Ik weet dat het raar is dat ik telkens vergeet welke kant ik nou op moet maarja

Misschien helpt het om hardop te herhalen waar je heen moet? Ik vond het vaak lastig in te schatten waar zijstraten waren, dus dan zei ik hardop ‘‘Ik ga straks linksaf na het zebrapad’’ of iets dergelijks. Dan blijft het iets beter hangen en ben je er toch mee bezig. Mijn instructeur vond het ook wel prettig dat ik het zo voor mezelf duidelijk maakte en dan wist hij ook dat ik me aan het voorbereiden was op het afslaan.

1 like

Ik moet binnenkort afrijden en het rijden heb ik inmiddels wel goed onder de knie alleen merk ik dat ik soms niet scherp genoeg ben of dat mijn inzicht niet goed is. Ik raak hier best gefrustreerd van omdat ik denk dat dit deels ook ervaring is en dat dat vanzelf wel komt naarmate je meer rijdt, maarja aan de andere kant moet je het wel laten zien op het examen. Nu ben ik bang dat ik borden over het hoofd ga zien ofzo tijdens mijn examen

2 likes

Das een goeie! Ik ga het uitproberen

1 like

Ik heb dit ook zooo vaak! Ik heb een litteken op mijn linkerarm en soms moet ik even kijken welke kant links is :see_no_evil:

Had gister weer een les, waar ik echt mee struggle is dat ik niet echt goed oplet op borden die beinvloeden waar ik heenkan, ik zag bijvoorbeeld te laat gister dat iets verboden toegang was. Maar hopelijk komt die oplettendheid wat meer bij meer lessen.

Hebben jullie ook wel eens dat je wel het idee hebt dat je goed kijkt naar bijvoorbeeld de dode hoek of fietsers links en rechts en dat de instructeur dan zegt ‘ik zag je niet kijken’
Mijn instructeur zit ook altijd zo ver naar achter dat ik de dode hoek niet eens goed kan zien

3 likes

@NInja Ja hardop alles benoemen wat op de situatie van invloed kan zijn hielp mij idd ook goed!
Na verloop van tijd wordt het een gewoonte en is dat niet meer nodig.

Iemand nog tips of geruststellende woorden voor de tussentijdse toets? Ik heb hem volgende week dinsdag! Heb vrijdag nog een les, hoop dat we daarin nog veel oefenen want kan nog niet alles even goed😅

Ging vandaag achteruit inparkeren, heb echt dat inzicht niet om hem tussen de lijntjes te krijgen

Nou dat oefenen ging helemaal mis, kreeg ook lekker een preek van 10 minuten wat ik allemaal wel niet fout deed… niet echt een leuke voorbereiding voor dinsdag. Had echt veel moeite met niet te huilen :roll_eyes:

Ik vind mijn instructeur zo kut, hij focust op alles wat mis gaat en geeft nooit complimenten. Mijn tijdelijke instructeur stond er zoveel positiever in dn daar keek ik ook veel meer uit naar mijn lessen.

bij mijn school had je de optie om te wisselen van instructeur als het niet klikte of als je je niet op gemak voelt
wellicht kan dat bij jouw school ook? zeker doen dan hoor! en is echt niet raar. mijn instructeur vertelde dat hij al aan aantal keer een switch heeft meegemaakt, het is immers wel een soort van coach van je he waar je een langere tijd mee optrekt. echt niet vreemd ofzo om dit aan te geven

ik wilde hier delen dat ik al een aan aantal x heb gebobt! het zelf rijden gaat echt steeds soepeler :smile:

3 likes

Indd misschien goed om te wisselen, dit klinkt niet alsof het een leuke leeromgeving is. Anders even reviews op facebook kijken bij andere scholen, vaak kun je aan de enthousiaste reacties wel wat aflezen. Of rondvragen in je omgeving of op Social media, ik had de mijne ook via via.

Nemen de zenuwen voor de lessen wat af uiteindelijk? Zometeen derde keer en ik ben steeds zo nerveus vooraf. Tijdens gaat het prima maar daarvoor moet ik ook altijd wel een keer huilen er van. Zo’n kutgevoel.

Ja bij mij wel! Ik was ook superzenuwachtig telkens maar dat nam wel af. Omdat ik ook kon relativeren waar ik bang voor was (ongeluk/iets heel doms doen/onveilige situaties), dit gebeurde namelijk in m’n voorgaande lessen ook niet! En ik vertrouwde mijn instructrice ook heel erg, dat heeft denk ik ook wel meegeholpen.

Ik deed vantevoren trouwens wat ademhalingsoefeningen zodat ik niet zo gestrest instapte.

1 like

Ik moet volgende maandag op voor mijn praktijk examen! Iemand laatste tips of dingen die ik niet moet vergeten? Ervaringen die jou geholpen hebben oid? Ik ben (nog) niet zenuwachtig dus hoop dit een beetje vast te kunnen houden. Komt denk ik omdat mijn instructrice vandaag zei dat ik perfect had gereden dus heel blij mee.

Linkje over rijschool die met de noorderzon is vertrokken, veel gedupeerden. Wow. Hier keek ik stiekem wel eens naar als ik de advertenties voorbij zag komen. Onbeperkt rijlessen en examens. Klonk ook wel te mooi om waar te zijn. Gelukkig niet gekozen voor deze rijschool! Hopelijk ook niemand hier.

Ik had zelf nog nooit van deze gehoord (andere regio) maar het is inderdaad te mooi om waar te zijn, zo’n geldsysteem werkt echt niet, dat had hij van tevoren wel kunnen verwachten.

Alsnog heel flauw voor alle leerlingen en mensen die voor hem werkte, denk eigenlijk niet dat ze hun geld nog terug krijgen.

Heb mijn vrijstelling gehaald met de tussentijdse toets! Er gingen wel ook veel dingetjes mis helaas maarja dit was dan ook tussentijds en niet eindexamen.

7 likes