Theorie gehaald Op naar praktijk (moet nog inplannen)
Heeft iemand nog tips voor achteruit vak parkeren? Ik leer het nu zo:
Drie lijnen naar voren, de derde lijn moet op het midden van het voorste raam zitten en vanaf daar moet ik insturen terwijl ik achteruit rijd.
Ik heb alleen nog geen enkele keer op die manier goed in het vak gestaan. Als mān rijinstructeur ook zegt dat de lijn in het midden zit, zie ik ām al voorbij het midden? Waarschijnlijk omdat ik langer ben dan hem, maar tochā¦
Ik leer hem met 1 auto/vak er tussen. Dan inderdaad het midden van het extra vak tussen de 2 ramen in het midden om daar helemaal in te draaien. Is eigenlijk nog nooit fout gegaan daarmee.
Leeg vak (of auto) - midden
Auto
Hier wil ik mijn auto
Maar raak altijd super in de war als ik andere uitleg zie want iedereen heeft blijkbaar andere truucjes.
@Axolotl ja ik heb het ook geleerd zoals @Anna88
Zoiets als dit:
Maar dan de deurstijl tussen de 2 ramen hou ik in het midden van vak 3.
Misschien sta je niet goed in het vak omdat je te vroeg terugdraait ofzo? Gelijk helemaal insturen als je achteruit gaat en echt pas als je bijna recht staat draai je 1,5 x je stuur terug.
Maar trouwens, als je instuurt en je ziet dat je toch niet helemaal goed gaat kun je makelijk even bijsturen. Dit vind ik zelf 1 van de makkelijkste inparkeer mogelijkheden. Zelfs vooruit een vak in kan ik nog verpesten Achteruit vak in gaat bijna altijd wel prima. En corrigeren is ook vaak na 1x wel gelukt. Vind ik dan
Ik cheat altijd met achteruit in parkeren door de auto schuin te zetten en dan op je spiegels in te draaien. Gaat eigenlijk altijd goed.
Maar goed, dat zal met rijles vast niet mogen
Ik weet niet of je inmiddels een beslissing genomen hebt, maar ik ben ook halverwege veranderd van instructeur, bij dezelfde rijschool, en dat heeft zo erg geholpen! Ik raak best snel in paniek in de auto en die eerste reageerde daar heel heftig op, met stemverheffing en onbegrip. Ik kon dat echt niet meer hebben en keek zo op tegen de lessen. Die daarna was zo rustig, āja je hoort me wel als het echt niet goed gaat, toch?ā
Dat jij je op je gemak voelt in die auto is super belangrijk
Ja mee eens @NInja ben nog steeds zo blij met de keuze om aan te geven dat het echt niet klikte met mijn instructrice en heb daarna ZOāN fijne instructeur gekregen. Hoor die eerste nog tegen me brullen en zat bij die vrouw ook vaker huilend dan niet in die auto; bij die man is me dat niet meer gebeurd. Zo belangrijk dat je je instructeur een beetje OK vindt en enigszins ontspannen in de auto zit. Als je kan zou ik echt wisselen hoor, kan je net vragen of je die tijdelijke instructeur permanent mag?
Ik was helemaal vergeten te posten dat ik mijn ttt heb gehaald Moet nu alleen nog de puntjes op de i zetten wat betreft vlotter rijden en dat is het wel het meest lastigste maar oke.
En @NInja ik zal ook van instructeur veranderen! Ik heb vaker van mensen gehoord dat ze zijn veranderd van instructeur, dus dat is helemaal niet gek oid.
Ik bepaal zo ver mogelijk van te voren al waar ik wil gaan parkeren en dan rijd ik naar het desbetreffende vak en dan stop ik daar op de gebruikelijke wijze (spiegelen, richting aangeven, spiegelen, stoppen) en daarna rijd ik weer verder en tel ik 3 vakken bij āmijn vakā op. Mijn vak is dan als het ware 0 en dan ga ik 3 vakken verder staan. Daarna zet ik de auto in zijn achteruit, spiegel ik weer en rijd ik rustig op de koppeling achteruit totdat mijn schouder gelijk is met de eerste lijn van het derde vak en daarna stuur ik helemaal in naar rechts (d.m.v. overpakmethode), dan houd ik mijn stuur vast en ondertussen rijd ik rustig verder achteruit en kijk ik constant in mijn spiegels. Zodra je auto in je vak staat en weer recht staat, moet je terug sturen. Zo heb ik het geleerd
Dit is ook een handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XxLDsRX4h_k Hier wordt het wel anders uitgelegd, maar er zijn dus meerdere manieren/trucs
Ik heb nog niets gedaan met mijn instructeur, maar dat is ook omdat ik op stage ga 19 augustus en ik moet het voor die tijd eigenlijk halen anders heb ik geen tijd meer om te lessen. En van alle instructeurs zitten de agendaās al volgepland, dus weet ook niet of het mogelijk zou zijn
Ik zit wel echt al ver in mijn lessen, 25 juli moet ik al afrijden. Ik voel me er nu zooo nog niet klaar voor! Maar hopelijk maken die laatste lessen groot verschil
Yesss theorie gehaald! Zag ook een hele massa mensen de ruimte voor praktijk in gaan, dat voelde bijna alsof ze allemaal naar de slacht liepen
Moest zo erg lachen toen ik die ganzen voorbij zag komen vandaag. Ik had je berichtje opgeslagen voor tijdens het leren. Hoppa, kudde ganzen op de weg
Voor de mensen die nog aan het lessen zijn. Ik heb vorige week eindelijk mijn rijbewijs gehaald (3e keer ) en de filmpjes op dit YouTube kanaal hebben me heel erg geholpen met verkeersinzicht en gevaren herkennen etc!
https://www.youtube.com/channel/UCHi0lnhGK_Rzvpwd6MBHljg/featured
Is een rijinstructeur die o.a. proefexamens zelf rijdt en filmt, hij legt het ook heel fijn uit enzo (no spon) Hopelijk hebben jullie er wat aan!
Ja goeie tip dit! Ik heb er ook al een paar gekeken laatst.
Vind het echt super irritant trouwens dat niemand richting aangeeft op rotondes en ik dan naast me hoor āje moet er op zitten als hij er net af isā, als die auto geen richting aan geeft kijk ik wel uit joh.
Hoelang duurt het eigenlijk voordat het schakelen allemaal iets soepeler word qua overgang? Probeer koppeling en gas al wat in elkaar over te laten vloeien maar is echt niet altijd zonder zoān schokje.
Ik zit op 17 uur en ik kan het nog niet.
Verschilt per persoon! Bij mij duurde het iets van 20-25 uur Maar mijn rijinstructeur heeft mij op den duur gewoon op een verlaten weggetje volgas laten geven en dan moest ik constant doorschakelen. Door die oefening heb ik het eindelijk onder de knie
Donderdag praktijkexamen Hebben jullie nog tips? Dingen die ik niet moet vergeten, pluspuntjes en zo?
Goed vooruit kijken en in jezelf alle borden noemen die je ziet. Evt ook de opdrachten hardop herhalen (ik deed het hiermee alsnog fout, ging straatje keren ipv een halve cirkel, maar heb het alsnog gehaald haha).
En houd er rekening mee dat ze je zoveel mogelijk linksaf gaan sturen, dat is moeilijker dan rechtsaf. Dus wanneer hij zegt āhier naar rechts en daarna naar linksā proberen op de linkerbaan uit te komen. Klinkt logisch, maar door de stress vergat ik dat steeds
Heel veel succes! Ik heb het zelf vorige week gehaald bij de derde poging. Probeer in je achterhoofd te houden dat het een momentopname is en dat het ook maar net ligt aan de bui van de examinator. Ik had nu dezelfde als vorige keer en hij leek nu veel relaxter.
Succesā„ļø