Rijlessen

Dankjewel voor de tips! :heart: Ik hoop inderdaad dat ik een fijne examinator heb. De vrouw bij mijn tussentijdse toets was echt heel aardig en daar was ik ook echt op mijn gemak. Maar het is inderdaad net geluk hebben, ook met de situaties in het verkeer.

Heb je inmiddels je rijbewijs al binnen? Lijkt me zo stom om een week te moeten wachten!

1 like

Nee kan ‘m morgen pas aanvragen zelfs :unamused: Dus volgende week waarschijnlijk pas m’n pasje ophalen. Dan wel ook gelijk kijken voor autootjes.

Succes :heart: Het komt goed. Volgens mij hebben we allemaal dat gevoel (gehad). Ik heb het ook elke les weer, het wordt steeds een beetje minder, dat wel!

1 like

Dit komt vast goed! In mijn ervaring werden de zenuwen echt nog veel minder. Probeer anders ook bij je instructeur aan te geven dat je zenuwachtig bent en waarom je dat bent. Misschien heeft hij of zij daar wel goede tips voor. Hoe is het gegaan vandaag?

2 likes

En goed laten merken dat je kijkt in spiegels (en over je schouder en om je heen etc). Dus voor je gevoel een beetje overdreven kijken. Ohja en ik verwacht dat de instructeur een gesprekje met je aan gaat tijdens het rijden, dus wees daar op voorbereid. Vaak gewoon wat je in het dagelijks leven doet etc. Als je laat merken dat je daar tegen kan op een verantwoorde manier is het al goed. Dus als je zegt ‘wacht even hoor…’ op een moment dat je even moet oppassen/uitkijken dan is dat niet erg.

1 like

Veel succes, wat spannend! Ik ook tegen de 30 en nu zo’n 40 uur les gehad & valt me erg mee. Je kan het hoor :heart:

1 like

En @NInja dat gesprekje hoeft trouwens niet hoor! Ik gaf gelijk aan dat ik liever niet gelijk wilde kletsen omdat ik erg zenuwachtig was en ik graag al mijn aandacht op de weg wilde richten en dat was ook prima. Toen ik wat meer op mijn gemak was begon de examinator ook te praten, dus hij had het ook wel door. Dat vond ik juist een fijne oplossing. Gewoon eerlijk zeggen wat wel/niet voor jou werkt, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

2 likes

Even een vraag aan de mensen die rijles krijgen of hebben gehad. Waar ik woon, in een stad, neem je eigenlijk altijd mensen mee in de lesauto. Dus diegene die voor je lest breng je terug naar huis en vervolgens ga je iemand ophalen en die brengt jou weer naar huis. Ik vind dit zelf heel vervelend en word hier heel zenuwachtig van en het weerhoudt mij om verder te gaan met lessen. Ik heb al meerdere rijscholen gebeld en eigenlijk doen ze het allemaal zo. Natuurlijk begrijp ik ook wel waarom, zo kunnen ze zoveel mogelijk geld binnenhalen. Hebben of hadden jullie dit ook? Of komt het misschien omdat ik in een stad woon?

Ah oke, dat wist ik niet! Al houdt hij/zij dus op een gegeven moment wel een gesprekje neem ik aan? Volgens mij is dat namelijk ook om te kijken hoe op je gemak bent achter het stuur.

Bij mij wel, maar dat was ook omdat ik zei dat ik niet gelijk wilde kletsen, maar het is echt niet verplicht! Dat examinator vroeg ook of ik wilde dat hij de hele rit stil was, of dat we later nog wel even konden praten. Mijn instructeur had ook van tevoren bij me aangegeven dat ik gewoon tegen de examinator moest zeggen wat ik het prettigste vond, want daar houden ze dan gewoon rekening mee.

@EasyPeasy Ik ken ook alleen maar rijscholen waar je iemand moest ophalen en iemand thuis moest brengen. Je zou inderdaad aan het begin of het einde van de dag kunnen lessen om maar één van de twee te hoeven doen. Maar ik ben bang dat er geen rijscholen zijn waarbij ze dit kunnen laten vervallen.

Heb dit ook inderdaad, maar is omdat de lessen allemaal op elkaar aansluiten. Ik snap echter wel echt heel goed dat je er zenuwachtig van raakt, ik voel me dan ook altijd minder op mijn gemak.

Ik plan hierdoor alles aan het begin van de dag in, voelde steeds alsof mijn les pas begon nadat ik diegene had gedropt (en moest altijd meteen het centrum van Amsterdam in). Thuis brengen vind ik wel leuk om dan een beetje te kijken hoe anderen rijden en welk commentaar ze krijgen. Maar ik rij lessen van 120min dus als ik wel iemand thuis breng heb ik nog wel 1,5u over.

Ik had dit bijna nooit. Moest wel eens iemand afzetten maar dat was dan max. 5 min rijden met diegene in de auto. Daarna was ik gewoon alleen voor de rest van de les.

Had ik ook in het begin. Middenin vond ik lessen wel leuk en gezellig. Tegen t eind werd ik helemaal gespannen door examenfaalangst. Toen ik geslaagd was en zelf moest rijden werd ik weer bang, nu nog steeds veel buikspanning als ik alleen moet rijden… het is ook best spannend allemaal! Maar lessen gaat helemaal goed komen, hopelijk heb je een leuke instructeur! Succes!

2 likes

Ja ik had dat ook al begon ik vaak wel als eerste. Maar ik vond het ook wel nuttig. Zo kan je zien hoe anderen rijden en na een tijdje ga je zelf ook zien wat ze fout doen en dat is wel goed voor je zelfvertrouwen;) of je luistert een beetje mee en leert er van. Ik vond het ook wel leuk om de facebook in de gaten te houden en zien wie er geslaagd was, en dan dacht ik Ah die persoon heb ik nog gezien vorige keer, die reed toen best slordig maar is gewoon geslaagd, dan kan ik t ook heus wel halen.
Ook kom je zo nog eens op plekken, en leer je omgaan met de verkeerssituaties in die buurten. Ik leste ook in de stad en kwam door die leerlingen ook in de buitenwijken. Ik denk niet dat je eronderuit komt maar ik zou het aanpakken als iets leerzaams.
Ik leste wel vaak 100 of 200 minuten, als jij maar 1 uur lest kan het wel aanvoelen als een waste of time denk ik.

Ik had faalangstexamen en hij ging juist aan mij vragen wat ik fijn vond qua sfeer, dus praten, helemaal niet praten, muziek aan of uit etc. Ik zei dat ik complete stilte maar awkward zou vinden, maar ook niet de hele tijd kletsen, want dat leid je echt wel af, dus toen hebben we afgesproken om af en toe wat te praten maar bij situaties als rotondes en kruisingen niet.
In het begin kletsten we dus wat, en dat was ok, maar midden in het examen ging ik in mn hoofd wat zitten malen over of ik het goed deed, dus ik zei automatisch niks meer, en hij dus ook niet. Tot het einde van het examen. Ik denk dat hij wel zag aan mij dat ik geen behoefte meer had aan praten en druk aan t concentreren was.
Ik zou het dus gewoon aangeven hoor, het is jouw examen en als jij je beter concentreert op een bepaalde manier dan hebben ze zich er maar aan te houden vind ik dan. Je betaalt ook grof geld ervoor.

1 like

Ik had dit niet, had mijn rijschool juist uitgekozen omdat deze dat niet deed. :slight_smile:
Oops @EasyPeasy ik moest jou taggen

Super bedankt voor jullie antwoorden! Conclusie is dus eigenlijk dat het heel gebruikelijk is. Het is idd wel een goed idee om als eerste of als laatste op de dag te gaan, dat scheelt iig de helft. Ik begrijp ook wel dat het leerzaam kan zijn. Ik heb alleen best wel rijangst en voel mij dan ook wel heel verantwoordelijk ofzo als er een “vreemde” meerijdt. Ook heb ik enigszins faalangst (met rijlessen) waardoor ik heel onzeker word dat iemand denkt, jeetje wat rijdt ze slecht. Maar ik vrees dat ik mij eroverheen moet zetten, gezien ik wel heel graag mijn rijbewijs wil halen.

Bij mij gingen ze ook vaak gewoon appen ofzo, ze letten niet echt op mij. En zelf ging ik ook vaak appen met over hoe de les ging of hoelaat ik thuis zou zijn etc. En was vaak bek af na lange les dus keek wat naar buiten. Probeer ze idd maar te negeren, zelf kunnen ze er ws ook nog weinig van hoor :wink: je bent allemaal leerling.

Gezakt, ik baal zo erg want ik had hier in mijn lessen geen problemen mee :disappointed: ik paste mijn snelheid niet genoeg aan blijkbaar bij rotondes of ik ging er op terwijl ik beter even kon wachten en dat was niet zo slim met de fietsers.

Ik reed verder wel echt goed, het was echt alleen dit en af en toe dat ik teveel naar de kant ga rijden.

Maar mijn instructeur zei wel dat die heel tevreden was op dit na, dus dan zou het een tweede keer wel goed moeten komen.

Ik vond die examinator wel stom, zo’n norse man terwijl ik bij andere hele enthousiaste zag. Hij praatte ook bijna alleen met mijn instructeur en niet met mij