Rijlessen

Toen ik mijn rijbewijs had gehaald was ik echt zeker van mijn zaak en had ik wel durven rijden als ik een auto had, maar nu is het alweer zo lang geleden dat ik niet meer durf :upside_down_face: Heb dit weekend namelijk de kans maar ik vind het echt eng haha, al is het nu wel rustiger op de weg met corona.

Mensen die nog les hebben, hoe gaat het nu voor jullie eigenlijk verder? Ik dacht dat ik al wel iets hoorde over ā€˜beschermende folie’ tussen instructeur en leerling?

Ahh ja dat snap ik heel goed als het zo’n grote stap was om te beginnen! Ik vond dat ook echt lastig, maar het is al helemaal irritant als je nu ook nog gedwongen moet stoppen. Geeft een beetje het gevoel dat je straks opnieuw moet beginnen (al kan ik wel zeggen dat je ondanks een lange stop wel gewoon dingen blijft onthouden en het vanzelf weer terug komt bij het rijden)

Ja precies hetzelfde!

1 like

Ik had dus 20 maart eigenlijk mn examen :sob:

Ik ben echt bang dat ik alles ga vergeten en dat een jaar lessen zo de prullenbak in kan. Hoop dat we snel weer mogen, vrees van niet.

Toen ik net m’n rijbewijs had gehaald, durfde ik een tijdje niet te rijden. Tegenwoordig rijd ik meestal wel een paar keer per week (in auto van m’n vriend). Ik durf echter nog niet alleen te rijden of heel nieuwe routes te proberen… O.a. het parkeren blijft lastig, het is een grote auto. En ik merk dat ik slordig reageer op onverwachte situaties (bijv. bij afzettingen/politie/plotse drukte). Dat vind ik jammer. Ik zou me graag vrijer voelen met m’n rijbewijs, maar elke rit baal ik wel weer van iets. Geen idee wat ik verder wil met dit bericht :woman_shrugging:

2 likes

Dan maar even een hart onder de riem! Ik vond het ook spannend om te rijden. Wat heeft geholpen is dat ik elke dag naar mijn werk moest gaan rijden en toen voel het mij op dat niemand helemaal perfect rijdt.

Ik werd door het vele rijden telkens wat zekerder, je leert de auto en de routes goed kennen, dat scheelt al veel. Elke week probeerde ik iets te doen wat ik eng vond, een nieuwe route, in mijn eentje rijden, door de drive trough, door het donker, parkeren in een parkeergarage… Inmiddels heb ik er (bijna) allemaal geen problemen mee. Alleen fileparkeren moet ik echt nog oefenen :sweat_smile:

Ik weet zeker dat het jou ook gaat lukken! Probeer regelmatig te blijven rijden en soms buiten je comfortzone te gaan.

1 like

Ik heb hetzelfde, ben echt super bang… ik ga nu wel een auto kopen en veel oefenen met een familielid er naast.

Dankjewel voor de herkenning en tips! Het is inderdaad een goed idee om wekelijks iets ā€˜uitdagends’ te doen. Ik dacht dat ik dat al deed door de snelweg mee te pakken, maar dat vind ik eigenlijk niet zo spannend… Misschien toch maar binnenkort weer eens alleen proberen (vlak na m’n rijbewijs heb ik dat wel even gedaan, maar viel toen tegen). En dan niet focussen op alles wat mis zou kunnen gaan. :no_mouth:

1 like

Na 6jr rijbewijs ook overkomen haha. Onze ene auto heeft ā€œgeenā€ handrem, die laat automatisch los zegmaar als je weg probeert te rijden. En onze andere auto piepte altijd als je dat deed, en kennelijk doet ie dat sinds een tijdje niet meer? Sensor is stuk ofzo…?
Maar nu vroeg ik me dus ook af hoe lang dat al stuk is en of ik niet al weken/maanden af en toe met handrem erop rij :joy::ok_hand:t2:

1 like

Haha herkenbaar! Ik had het laatst ook (heb sinds februari m’n rijbewijs), maar bij mij ging er dus een alarm af in de auto. Was echt zo in paniek dat ik hem bij de eerstvolgende parkeerplaats stil heb gezet omdat ik m’n vader wilde bellen dat de auto kapot was. Kwam er net voordat ik hem belde achter dat de handrem er nog op stond :sweat_smile:

Ik moet volgende week van Rotterdam naar Utrecht rijden met de auto en dat is de eerste keer dat ik in m’n eentje de snelweg op ga. Vind het best wel spannend en heb gewoon de neiging om de route alvast ā€˜digitaal te rijden’ via streetview :sweat_smile:

2 likes

Is helemaal niet raar om de route digitaal alvast te rijden! Ik heb mijn rijbewijs sinds maart en heb al wel heel wat kilometers er op zitten, maar met elke nieuwe route bekijk ik toch even de op en afritten. Als het je rust geeft, waarom niet?

1 like

Ik heb ook voor het eerst gereden! Ik merk wel dat ik nog steeds moeite heb met mijn positie op de weg :see_no_evil: zit vaak teveel naar links of rechts

Ben wel 2x vergeten het licht aan te doen hahaha oeps

1 like

In sommige auto’s kan je de lichten ook op automatisch zetten, dan gaan ze vanzelf aan als het donkerder wordt. Misschien kan dat in de jouwe ook en vindt je dat wat handiger?

Ha doe ik ook nog steeds (oktober gehaald). Even kijken hoe het ongeveer loopt en of ik gekke in- en uitvoeg situaties heb. Geeft me altijd wel wat rust als ik het al weer voor ik het van de tomtom moet horen.

1 like

Ik had moeten afrijden in de week dat alles geschrapt werd, ben inmiddels echt een beetje bang dat ik straks weer heel veel lessen bij moet nemen om weer op dat niveau te zitten. Zo frustrerend.

1 like

Ben net geappt door mn rijinstructeur dat we weer kunnen appen voor het plannen van lessen, en dat er vanaf 15 juni weer exames worden gedaan.

Heb meteen geappt voor het plannen van een les.

Hoe komen zij aan de datum van 15 juni dan? Kan er niks over vinden.

Dat weet ik niet, dit stond in hun appje en mail.

1 like

Wow die hele CBR site ligt plat. Probeerde vanaf vanmorgen een theorie examen in te plannen, maar het is me zojuist pas gelukt! :scream: 8 Juni is het zover, haha.

Ik wil me daarna opgeven voor een 10 daagse cursus. Hebben jullie daar ervaring mee? Vorig jaar heb ik 12 losse lessen gehad, dus het is niet zo dat ik nog nooit een auto in ben gestapt o.i.d.

Mijn rijinstructeur heeft mij ingepland voor praktijk op 3 juni, vanmiddag mijn eerste rijles nadat het niet meer mocht. Ik hoop dat ik nog een beetje kan rijden haha

1 like