Rijlessen

Leuk, ik heb ook een hyundai i10 blauw:) fijn wagentje. @NInja Al rijd ik echt weinig de laatste tijd.
Hoe gaat het rijden nu?

Ik heb nog nooit een hele rit met de handrem erop gereden maar dat komt omdat de auto dan niet wegrijdt?! Hoe doen jullie dat dan? :sweat_smile:
Ik heb wel 1x gehad dat ik aan het rijden was, net een aantal minuten, en ik merkte dat ik zo langzaam ging joh. Ik maar gassen en gassen en schakelen maar ging maar niet sneller. Toen bleek dat de handrem niet helemaal eraf was, dus moest nog een héél klein stukje verder duwen. Was het dan zoiets?

Ja dat heb ik ook nog wel regelmatig hoor. Dan wil ik gaan rijden en ooops de handrem. Haha.

Haha wat leuk dat je dezelfde hebt! Ik vind deze echt heel fijn rijden,had 1x in mijn schoonmoeders auto gereden (chevrolet matiz) en die was echt een flinke stap terug van de lesauto, maar deze is echt heel fijn.

Ja alleen bij het wegrijden is het dan, dan kom ik niet weg of nauwelijks en maakt die een herrie maar dringt het niet meteen tot me door dat het te maken heeft met de parkeerrem :joy:
Het rijden gaat verder eigenlijk heel goed! Heb echt een heel groot stuk alleen gereden al, ik vind alleen invoegen nog wat spannend af en toe maar het gaat altijd wel goed

3 likes

Als mensen met rijlessen het trouwens vervelend vinden dat er ook beginnende bestuurders meepraten wil ik ook best verkassen naar een ‘beginnende bestuurders’ topic!

Ik heb tijdens mijn rijlessen zó erg onderschat hoeveel het helpt om een fijne instructeur te hebben. Gelukkig heb je nu iemand gevonden die beter bij je aansluit!

Dat schakelen is even wennen maar uiteindelijk gaat het echt vanzelf! Ik denk inderdaad wel dat dat het waard is omdat er zoveel meer auto aanbod is.

2 likes

Het is inderdaad super belangrijk om een fijne instructreur te hebben. Mijne is zo aardig, dat hij zei van als je tips nodig hebt voor rijden in je nieuwe auto, dan mag je me altijd bellen. En dat terwijl ik al een half jaar geleden geslaagd ben

1 like

Morgen mijn praktijk examen. Denk opzich wel dat ik ga slagen, maar ben alsnog wel een beetje zenuwachtig

2 likes

Toi toi! Laat weten hoe het is gegaan!

1 like

Hoe hebben jullie je theorie opgepakt? Ik overweeg nu ik nog redelijk wat vrije tijd heb te beginnen met theorie en dan een rijlespakket te nemen. Hebben jullie een speciaal lespakket gekocht, of is het boekje al voldoende? Ik heb nul ervaring met autorijden.

Ik heb zo’n theoriecursus gedaan omdat ik geen zin had om zelf te leren. Als je het geld er voor over hebt kan ik het wel echt aanraden maar het is wel allemaal op korte termijn geheugen dus ik zou alsnog wel het boekje kopen om een keer door te lezen voor je praktijkexamen. Je kunt dan namelijk niet ineens al je theorie zijn vergeten.

2 likes

Ik deed het met het boekje en de Theorietoppers filmpjes op insta/youtube

1 like

Ik had een theorieboek van anwb en daar kreeg je ook een code voor om online examens te oefenen. Ik heb eerst het hele boek gelezen, belangrijke dingen opgeschreven zodat ik ze zou onthouden en daarna de toetsen gemaakt. Dacht dat ik het wel goed wist toen ik de toetsen ging maken, totdat ik steeds zakte op die oefentoetsen :sweat_smile:

De theorie zelf doorlezen is natuurlijk stap 1, maar maak echt veel oefentoetsen. Maakt niet echt uit van wie ze zijn denk ik, als de vragen maar dingen zijn die in het echte examen kunnen zitten.

2 likes

De examinator heeft mijn examen vervroegd afgebroken

Begin ging heel goed, snelweg ging prima. Toen moest ik op een onmogelijke plek (niet breed genoeg en druk) een halve draai van hem doen. Nou mijn poging ging dus echt hartstikke mis. Toen had hij dus zoiets van, nou laat deze verrichting dan maar en ik ging dus vanuit dat ik nog een andere mocht doen. Maar nee hij had toen zijn oordeel al klaar en ik moest toen naar het cbr rijden. Bij het eindgesprek moest hij ook nog even melden dat hij vond dat ik echt slecht reed. Ja ik reed misschien iets minder soepel door de zenuwen, maar hoe hij het zei was echt gewoon gemeen.

Ik ben echt een beetje van slag nu en vooral erg boos, ik heb echt het gevoel dat ik geen kans gehad heb om mijzelf te bewijzen

Wow ik vind dit echt heel naar, mag dat ook zomaar een examen in het midden afbreken? Ik snap het als het gewoon helemaal mis gaat, maar je geeft zelf nog aan dat het begin gewoon goed ging, dus als het dan bij 1 bijzondere verrichting niet goed gaan moet dat echt niet het einde van een examen betekenen?

Ik heb er door herexamens meerdere moeten doen, maar nooit in de drukte. Mijn tweede examen ging oprecht heel slecht en dat had ik ook door, maar die heeft de examinator destijds ook niet afgekaapt.

Ik weet niet of het mogelijk is een klacht in te dienen en of er iets mee wordt gedaan maar vind dit echt een naaistreek.

Jeetje wat naar. Ik heb laatst bij mijn TTT ook echt een lul van een examinator gehad. Dat is gewoon mega pech en ligt niet aan jou maar dat maakt het voor jou nu niet minder zuur natuurlijk…

Wow wat rot dat het examen halverwege is afgebroken! Super lullig ook dat je de bijzondere verrichting niet nog een keer mocht proberen!

Heb het wel eens vaker gehoord dat examens halverwege werden afgebroken, maar dat was dan met de reden dat er echt ‘gevaarlijk’ werd gereden. Maar de mensen bij wie dat gebeurde, zeiden zelf dan ook achteraf van ‘ja ik reed gewoon echt niet goed en ik had te weinig lessen gehad’. Vind het wel echt bizar dat je terug moest omdat je bijzondere verrichting niet goed ging. Het gaat daar toch sowieso meer om dat je het veilig doet dan dat ie in één keer goed gaat.

Wat zei je instructeur er over? (meestal hebben die ook wel een mening over examinators)

@lisaanna
Mijn instructeur vond het ook onterecht dat mijn examen afgebroken werd.

Heb net de mail van het cbr gehad met de uitslag daar staat dus letterlijk afgebroken wegens verkeersgevaarlijk rijden. Ik snap er echt helemaal niets van. En bij snelweg staat snelheid, maar niet of ik dan te snel of niet snel genoeg reed. Moet dit even goed doorspreken met mijn instructeur en met rijlessen dus ook extra goed op die dingen die in de uitslag staan letten.

Maarja ik baal dus als een stekker. Hopelijk gaat het de volgende keer beter en/of heb ik een aardigere examinator

Maar heb je dan ook geen goede uitleg gekregen nadat jullie weer bij cbr waren? Als hij vond dat je gevaarlijk reed kan hij op zijn minst wel even uitleggen wat het dan precies was wat er mis ging, want het is nogal slecht dat je nu niet eens goed weet waarom je dan volgens hem gevaarlijk reed.

Ik hoop dat je niet teveel ontmoedigt bent nu voor rijlessen, hopelijk heb je de volgende keer een betere examinator!

3 likes

Nee ik kan mij ook niet herinneren dat er situaties waren dat ik mensen in gevaar gebracht heb ofzo, dus ik vind het echt vreemd dat er dan zo’n uitslag uit komt.

Mijn rijinstructeur heeft alle vertrouwen in mij, dus rijlessen voortzetten wordt geen probleem voor mij, maar examen ga ik de volgende keer toch wat minder zelfverzekerd naar toe ben ik bang

Edit: gelukkig weet ik 100% zeker dat ik nooit meer deze man als examinator heb

2 likes

Vandaag mijn theorie gehaald! Had het echt niet verwacht, maar vond het mega easy! Denk rond september opnieuw beginnen met lessen.

4 likes