Rijlessen

Ik heb dinsdag mn eerste rijles weer gehad, en ging best soepel! Ik hoor vandaag van mn rjjinstructeur wanneer hij me weer heeft ingepland.

Ik kreeg het mailtje van het cbr ook pas gisteren om 9 uur s avonds, haha.

Ik heb een beetje een gekke vraag… Ik krijg de handrem niet volledig omhoog getrokken van onze auto. Ik gebruik veel kracht, probeer de juiste techniek toe te passen, maar het lukt gewoon écht niet. Mijn vriend kost het op zich ook veel kracht als ik naar z’n armen kijk, maar ja, het gaat wel bij hem. Bij de garage word ik voor gek verklaard met dit ‘probleempje’… :grimacing: Op internet kan ik er ook niets over vinden. Ik dacht, misschien weet iemand hier er iets over? Ik ken niet zo veel andere mensen met een auto!

Maar moet ie volledig omhoog of doet ie het ook als jij hem gewoon aantrekt? Mijn vriend kon de handrem ook een stuk hoger optrekken, maar het is niet dat bij mij de auto wegrolde.

Ik mag volgende week weer gaan motorrijden na ruim twee maanden niks! Mag alleen als je eigen spullen hebt, dus van het weekend maar wat inkopen gedaan. Ik ben benieuwd, hopelijk lig ik er niet bij de eerste bocht al naast.

Op een wat steilere helling rolt ie dan wel echt naar achteren ja… :slightly_frowning_face:

@nello ik krijg hem ook niet naar beneden als m’n vriend hem zo ultrastrak heeft aangetrokken! Hier zit er ook een knopje op, maar ik krijg er gewoon geen beweging in? Ik ga er wel meteen met brute kracht voor trouwens. Misschien wat zachter omhoog tillen dan (kan het bijna niet geloven maar goed)? Ik kijk straks nog eens.

1 like

Ik had dit in mijn lesauto ook, maar volgens mij was ik echt gewoon te zwak of zo :sweat_smile:

Ik heb sinds kort ook een eigen auto!! Zo leuk, alleen heb al 2x gehad dat ik vergeet de parkeerrem eraf te halen voor het wegrijden. Snap ook niet waarom want dat zat er zo automatisch in bij rijlessen

1 like

Haha, ik heb precies hetzelfde met de parkeerrem! En leuk, welke auto heb je?

Ik mag deze week weer voor het eerst gaan lessen. Wel met mondkapje.

Hahaha ben dus niet de enige waarbij het er gewoon uit is gegaan :joy:
Hyundai i10 is het! Een hele mooie blauwe

@Flamoes Succes!! Ben benieuwd hoe het gaat na zo’n lange tijd er tussen

1 like

Leuk, ik heb ook een hyundai i10 blauw:) fijn wagentje. @NInja Al rijd ik echt weinig de laatste tijd.
Hoe gaat het rijden nu?

Ik heb nog nooit een hele rit met de handrem erop gereden maar dat komt omdat de auto dan niet wegrijdt?! Hoe doen jullie dat dan? :sweat_smile:
Ik heb wel 1x gehad dat ik aan het rijden was, net een aantal minuten, en ik merkte dat ik zo langzaam ging joh. Ik maar gassen en gassen en schakelen maar ging maar niet sneller. Toen bleek dat de handrem niet helemaal eraf was, dus moest nog een héél klein stukje verder duwen. Was het dan zoiets?

Ja dat heb ik ook nog wel regelmatig hoor. Dan wil ik gaan rijden en ooops de handrem. Haha.

Haha wat leuk dat je dezelfde hebt! Ik vind deze echt heel fijn rijden,had 1x in mijn schoonmoeders auto gereden (chevrolet matiz) en die was echt een flinke stap terug van de lesauto, maar deze is echt heel fijn.

Ja alleen bij het wegrijden is het dan, dan kom ik niet weg of nauwelijks en maakt die een herrie maar dringt het niet meteen tot me door dat het te maken heeft met de parkeerrem :joy:
Het rijden gaat verder eigenlijk heel goed! Heb echt een heel groot stuk alleen gereden al, ik vind alleen invoegen nog wat spannend af en toe maar het gaat altijd wel goed

3 likes

Als mensen met rijlessen het trouwens vervelend vinden dat er ook beginnende bestuurders meepraten wil ik ook best verkassen naar een ‘beginnende bestuurders’ topic!

Ik heb tijdens mijn rijlessen zó erg onderschat hoeveel het helpt om een fijne instructeur te hebben. Gelukkig heb je nu iemand gevonden die beter bij je aansluit!

Dat schakelen is even wennen maar uiteindelijk gaat het echt vanzelf! Ik denk inderdaad wel dat dat het waard is omdat er zoveel meer auto aanbod is.

2 likes

Het is inderdaad super belangrijk om een fijne instructreur te hebben. Mijne is zo aardig, dat hij zei van als je tips nodig hebt voor rijden in je nieuwe auto, dan mag je me altijd bellen. En dat terwijl ik al een half jaar geleden geslaagd ben

1 like

Morgen mijn praktijk examen. Denk opzich wel dat ik ga slagen, maar ben alsnog wel een beetje zenuwachtig

2 likes

Toi toi! Laat weten hoe het is gegaan!

1 like

Hoe hebben jullie je theorie opgepakt? Ik overweeg nu ik nog redelijk wat vrije tijd heb te beginnen met theorie en dan een rijlespakket te nemen. Hebben jullie een speciaal lespakket gekocht, of is het boekje al voldoende? Ik heb nul ervaring met autorijden.

Ik heb zo’n theoriecursus gedaan omdat ik geen zin had om zelf te leren. Als je het geld er voor over hebt kan ik het wel echt aanraden maar het is wel allemaal op korte termijn geheugen dus ik zou alsnog wel het boekje kopen om een keer door te lezen voor je praktijkexamen. Je kunt dan namelijk niet ineens al je theorie zijn vergeten.

2 likes

Ik deed het met het boekje en de Theorietoppers filmpjes op insta/youtube

1 like

Ik had een theorieboek van anwb en daar kreeg je ook een code voor om online examens te oefenen. Ik heb eerst het hele boek gelezen, belangrijke dingen opgeschreven zodat ik ze zou onthouden en daarna de toetsen gemaakt. Dacht dat ik het wel goed wist toen ik de toetsen ging maken, totdat ik steeds zakte op die oefentoetsen :sweat_smile:

De theorie zelf doorlezen is natuurlijk stap 1, maar maak echt veel oefentoetsen. Maakt niet echt uit van wie ze zijn denk ik, als de vragen maar dingen zijn die in het echte examen kunnen zitten.

2 likes