ah ik duim alvast voor je!! Als je alle examens van TT haalt dan is dat positief toch? Of haal je steeds 1-2 fouten te veel bij de CBR oefen examens? Ik lees wel vaker dat die moeilijker schijnen te zijn dan het echte examen en daar hou ik me heel erg aan vast haha
Nog steeds altijd net 1-2 te veel fout, maar de fouten zitten wel steeds vaker in “makkelijke” dingen zoals ik die een vraag niet goed lees, ik die de antwoorden niet goed lees, ik die het plaatje niet snapt, etc. Dus niet echt theorie kennis dingen, meer de vraagstelling. Ik heb vooral veel vragen fout bij plaatjes waar 2 auto’s in zitten en je dan moet beslissen wat je moet doen als jij in de auto zit, maar het is me altijd onduidelijk welke auto ik ben haha. Hopelijk is dat er niet op het echte examen of is de auto in elk geval duidelijk.
1-2 fouten te veel is wel echt heel weinig, wel veel grotere kans dat je het dan in 1x haalt dan als je er steeds 5 fout had ofzo! Ik bedenk me ook altijd dat die tentamens gemaakt zijn zodat iedereen ze kan halen, ook 16 jarigen. Dan moet het ons toch ook wel lukken :’)
Zijn er hier nog meer mensen die nog steeds niet ‘mogen’ lessen? Ik kreeg 3 maanden geleden een appje dat de rijlessen weer mochten, maar dat ze eerst de mensen gingen doen die al aangemeld waren voor het examen en dat je vanzelf weer bericht kreeg als jij dan aan de beurt was. Nou vind ik drie maanden zonder bericht wel een beetje lang, aangezien volgens mij bij andere rijscholen iedereen alweer bezig is.
Nu heb ik ook helemaal geen zin meer in die stomme rijlessen (maar ik zal ooit wel door moeten) en ben ik op het moment mega druk waardoor ik het er ook maar even bij laat zitten. Maar zit wel te twijfelen om als ik mijn tentamens gehad heb naar een andere rijschool te gaan. Weet niet hoe lang de wachtlijsten daar inmiddels zijn, maar dit schiet ook niet op.
Oh leuk, nu kan ik lekker meeposten over rijles.
Ben pas begonnen en heb nu drie lessen gehad. Vind het heel veel tegelijk wat er allemaal op je af komt, maar vind het ook wel leuk. Heb jaren geleden ook heel lang les gehad, paar keer afgereden en gezakt, en toen gestopt. Nu dus nog maar een keer proberen nu steeds meer mensen om mij heen (van mijn leeftijd, ben 37) hun rijbewijs halen of ermee bezig zijn, en nu wil ik eigenlijk niet als enige achterblijven.
Je bent altijd de lesauto!
Ja dat snapte ik wel maar in al die plaatjes zijn het gewoon auto’s zonder les borden erop 🥲
Ik ben na mijn laatste examen overgestapt naar een automaat, en ik sla mezelf voor mn kop dat ik zolang schakel ben blijven rijden?
Alles gaat gewoon beter en soepeler en ik heb veel meer ruimte in mn hoofd om het inzicht dat ik heb te gebruiken.
Dit vind ik fijn om te lezen. Vandaag eindelijk een proefles aangevraagd voor een automaat na duizend lessen schakel. Had zo in mijn hoofd dat ik schakel moest leren (ook door mn omgeving).
Ik les nu met schakelen en ik hoop ook zo mijn rijbewijs te halen want het gaat wel prima tot nu toe (en ik heb alles al betaald lol), maar zodra ik een eigen auto kan kopen wordt het sowieso een automaat. Ik vind het zo raar dat schakel auto’s nog standaard zijn, als het niet meer hoeft haha. Lijkt me echt veel fijner rijden.
Ik heb mijn rijbewijs nu 3 maanden, ben aan het oriënteren voor een nieuwe auto en twijfel zo om voor een automaat te gaan. Mijn vriend vind het niet nodig en zegt dat ik gewoon nog even moet wennen. En anderen zeggen: dan kan je niet meer in een ander soort auto rijden.
Maar waarom zou ik eigenlijk? Schakelen is nog steeds zo’n bewuste actie en levert in sommige situaties stress op. Durf nu ook echt geen parkeergarage in enzo.
Jammer dat verschil schakel en automaat in aanschafkosten nog zo verschillen.
Ik zou het doen, automaat, eigenlijk. Je zal waarschijnlijk ook wel aan schakelen wennen, maar ik ken juist veel mensen die al heel lang hun rijbewijs hebben en overstappen op automaat omdat het veel relaxter en soms ook zuiniger rijdt. Schakelen kan je later ook wel weer leren, denk ik, indien nodig.
Edit: maar ik heb pas 10 lessen ofzo gehad dus ik heb 0 expertise hahaha sorry. Ik wil gewoon een automaat :’)
Ik zou toch nog voor een handgeschakelde auto gaan, ik heb ook pas echt leren autorijden toen ik mijn rijbewijs had gehaald en zelf de weg op ging. In het begin was het ook wel zweten en probeerde ik onbekende situaties te vermijden, want dan was ik ook bang dat het niet goed zou gaan. Maar ik heb mijn rijbewijs nu alweer bijna 5 jaar en ik vind autorijden echt mega leuk, ik heb inmiddels zelfs mijn motorrijbewijs gehaald. Schakelen gaat na een tijdje als vanzelf en daar hoef je niet eens meer over na te denken, hoe gek dat nu misschien ook klinkt.
Mijn vriend heeft ook een automaat en daar rijd ik nu bijna 2 jaar al mijn woon-werkverkeer in, maar als ik in een handgeschakelde auto stap gaat het nog steeds als vanzelf. N=1, maar ik denk echt dat je er veel profijt van hebt als je nu toch handgeschakeld koopt, dan kun je later altijd nog switchen. Ik denk namelijk dat als je nu een automaat koopt, je later meer moeite hebt om weer geschakeld te rijden omdat je het dan nog niet super veel hebt gedaan. Uiteindelijk moet je natuurlijk doen wat goed voelt, maar in mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat het autorijden echt makkelijker gaat worden.
Ja, same, mijn rijinstructeur heeft sinds kort een automaat, en het is zo fijn
Na al die lessen en examens en teleurstelling is het zo fijn om gewoon weer plezier te hebben in het rijden. Mijn rij-instructeur rijdt ook liever automaat.
Ik heb zoveel argumenten gehoord over hoe ik mezelf in de vingers schiet me automaat, en ik na het halen altijd nog automaat kan rijden, maarja dan moet ik het wel halen, he?
En daarnaast is in omringende landen, zoals Duitsland de automaatcode al afgeschaft, dus misschien volgt Nederland snel.
Ik vind schakelen juist zo ouderwets. Het is wel handig om beiden te kunnen (denk ik, ik ga voor een automatenrijbewijs) maar voor je eigen auto zou ik gaan voor wat jij het prettigst vindt.
Ah dankjewel voor de tip! Ff kijken of ik dat boek ergens vandaan kan halen dan
Edit: mijn bieb heeft 'm niet zag ik dus misschien maar overwegen wat goedkoper is haha, boek kopen of examens kopen
Ik heb weinig ervaring met schakelauto’s en heb sinds januari een elektrische auto en dus automaat en vind het zo fijn rijden. Scheelt enorm veel stress ook bij stoplichten, hellingproef enz. Ik had door rijangst ruim 5 jaar niet gereden en dat schakelen was daar wel een grote factor in. En ik denk dat een schakelauto nog wel lukt als het echt moet, maar dat zal wel echt wennen zijn. Maar nu er ook steeds meer elektrische auto’s komen hoop ik dat de standaard steeds meer een automaat zal zijn.
Of oefenen via de site van de bieb! Met je account van de bieb kan je gratis examens oefenen die ook dezelfde vragen bevatten. Zo is het mij gelukt om hem in 1x te halen . Ik kan niet linken helaas, maar als je naar de site van je lokale bieb gaat, inlogt en op theorieexamen zoekt (binnen de site, niet in de catalogus, verschilt per bibliotheeksite hoe je dit kan doen) moet je het kunnen vinden.
Voor de rest qua schakelen (niet persé als reactie op jou), ik gok dat dat mij dat een les of 20 van 1,5 uur wel heeft geduurd voor ik het goed onder de knie had. Ik ben met best een hoop angst begonnen met lessen en dat combineren allemaal met elkaar lukte in het begin niet echt. Tegelijkertijd was het af en toe stiekem een fijne afleiding van m’n angst; het doorbreekt toch je gedachtenpatroon even (mijn grootste obstakel). Nu na bijna 45 lessen van 1,5 uur gaat het bijna als vanzelf. Oké, ik mis nog wel eens de scherpte van een bocht, maar dat kan ik wel oplossen.
Ah, gefeliciteerd!
Veel mensen die automaat gaan lessen trouwens! Zat daar ook zo over na te denken omdat het me toch makkelijker leek, maar volgens mijn instructrice is het schakelen niet het moeilijkste. En ik denk dat het je ergens toch wel beperkt als je alleen maar automaat mág rijden… dus hier toch maar voor schakelen gegaan.
Ah dit was zo’n fijne tip dankjewel! Ben net begonnen en heb alle oefen examens gehaald tot nu toe, maar ik heb wel altijd alle kruispunt vragen waar voetgangers in het spel zijn fout
Haha kut is dat he! Het is bijna altijd dat voetgangers moeten wachten, behalve bij rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.