Als je af wilt slaan en er is rechtdoorgaand verkeer, dan kijk je ze toch altijd van voor of achter aan? Anders komen ze van rechts of links, maar dat is niet rechtdoorgaand.
Het is gewoon een ezelsbruggetje die als je die eenmaal weet er ook je hersens niet voor hoeft te kraken.
Dus mensen die niet rechtdoor gaan (vanuit jou gezien) hebben geen voorrang. Zoals dus op deze foto waar de persoon wel rechtdoor gaat vanuit zichzelf gezien, maar voor jou gaat hij niet rechtdoor, alleen mensen/voertuigen die je van voor of achter ziet gaan rechtdoor.

Ik snap je denkwijze wel maar elke situatie verschilt weer en dat is indd lastig in het begin maar na een tijd begin je het te snappen.
Het is indd niet zo dat voetgangers altijd laatste zijn.
Zoals hier:
De felblauwe auto op de voorrangsweg heeft als eerse voorrang, ook al kijkt hij een voetganger in de nek. Dat komt door het verkeersbord waarop staat dat de bocht voorrang heeft.
Daarna moet de donkerblauwe auto wachten voor de haaientanden op al het andere verkeer, dus ook voetgangers. De voetganger gaat rechtdoor (de auto kijkt hem in de bek) en mag dus eerst en daarna de auto pas.
Nou ja zo zijn er dus heel veel situaties mogelijk met verschillende regels dus ja het is zeker lastig maar je gaat het sowieso allemaal wel doorkrijgen zoals iedereen. Hoop ook niet dat ik het nu juist nog ingewikkelder heb gemaakt voor je
wilde je gewoon die “in de bek in de nek” regel vertellen omdat je zei dat je het soms niet snapte met wat nou rechtdoorgaand was.

Alleen het idee dat je gelijk ergens in een woonwijk moet gaan rijden lijkt me zo naar, is er niet ook een optie om eerst op een afgesloten terrein te oefenen met schakelen etc. of zeg ik nu iets raar?