RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Vanochtend las ik het volgende nieuwsbericht op NOS: RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Inhoud nieuwsbericht

Jaarlijks overlijden tientallen vrouwen in Nederland omdat ze niet meedoen aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Dat bevestigt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na berichtgeving van het AD.

Van de vrouwen die de afgelopen twee jaar zijn opgeroepen, nam in die periode slechts 60 procent deel aan het onderzoek. In 2015 was dat nog ongeveer 65 procent. Van de vrouwen die niet aan het onderzoek meedoen, sterven er jaarlijks 120 tot 150, zegt het RIVM. Bij tientallen is dat het gevolg van het niet of te laat screenen.

Ingrijpend
“Omdat een aantal vrouwen later alsnog deelneemt, of buiten het bevolkingsonderzoek, gaat het in werkelijkheid om 25 procent die niet deelneemt”, nuanceert RIVM-afdelingshoofd Nynke van der Veen. “Veel vrouwen vinden een uitstrijkje erg ingrijpend en sommigen denken: ik ben 30 en loop geen risico”, zei ze in het NOS Radio 1 Journaal.

Bij een uitstrijkje wordt slijmvlies afgenomen op de grens van de baarmoederhals en de baarmoedermond. De ingreep, door de huisarts of de assistent, wordt door veel vrouwen als onprettig ervaren en kan pijn doen.

Dat is een groot misverstand, benadrukt Van der Veen. “De hpv-besmetting die baarmoederhalskanker veroorzaakt kan al rond je dertigste langzaam uitgroeien tot een voorstadium van kanker.”

Jaarlijks krijgen zo’n 700 vrouwen in Nederland baarmoederhalskanker. De ziekte komt vooral voor bij vrouwen tussen 35 en 45 jaar. Het bevolkingsonderzoek richt zich op alle vrouwen tussen 30 en 60 jaar. Zij worden om de vijf jaar uitgenodigd om mee te doen.

Eigen keuze
Het RIVM is voortdurend bezig de voorlichting aan te passen op de doelgroep, zei Van der Veen. “We stellen steeds de vraag: hoe kun je vrouwen, van 30 tot en met 60 jaar en met verschillende sociaal-economische achtergronden, het best erbij betrekken? Welke informatie willen ze op welke manier krijgen?”

Ze is geen voorstander van het verplichten van vrouwen om mee te doen. “We staan bij elk bevolkingsonderzoek achter het idee dat mensen zelf een keuze moeten maken.”

Moeten huisartsen vrouwen niet dwingender wijzen op het belang van het onderzoek? “Vrouwen krijgen al een uitnodiging en herinnering en veel huisartsen gaan het gesprek al aan. Maar het blijft voor veel vrouwen een precair onderwerp.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2244756-rivm-jaarlijks-tientallen-doden-door-negeren-oproep-uitstrijkje.html

Wat vinden jullie hier van?

Ben jij gegaan voor een uitstrijkje?

  • Ja
  • Nee
  • Nee, ik val nog niet in de leeftijdscategorie

0 stemmers

Waarom ben je wel/niet gegaan?

Uitstrijkjestopic: https://www.forumfeminarum.nl/t/het-uitstrijkjestopic/3000

3 likes

Ikzelf val nog niet in de leeftijdscategorie, maar als ik een uitnodiging zou krijgen, zou ik wel gaan. Ondanks dat het me pijnlijk en oncomfortabel lijkt.

8 likes

Mee eens.

2 likes

Ik zit nog niet in de leeftijd om opgeroepen te worden.
Lijkt me wel eng om te laten doen, maar het is wel gewoon beter natuurlijk.

1 like

Ik zou sowieso gaan, maar ik val nog lang niet in de leeftijdscategorie, dus wie weet is het tegen die tijd allemaal al weer anders

Ik heb toevallig vandaag een afspraak gemaakt, ik ben in juni 30 geworden, maar door vakantiewerk kwam het er nog even niet van. Toen ik het nieuwsbericht vanmorgen hoorde, heb ik meteen maar even gebeld :sweat_smile:

1 like

Ik val nog niet in de Nederlandse leeftijds categorie, maar toen ik in het buitenland woonde moest je daar vanaf 20 jaar een uitstrijkje laten doen. Als je naar de dokter ging voor de pil/spiraal dan moest je ook eerst een uitstrijkje + soa test. Het was daar normaal om het vanaf 20 elke 2-3 jaar te laten doen. Dit was wat ze een “vrouwen onderzoek” noemde en de dokter controleerde ook of er geen knobbeltjes in de borst zaten.

16 likes

Ik zit nog niet in de leeftijdscategorie, maar ik zou juist willen dat de oproep vijf jaar eerder zou zijn. Zou niet weten wat de symptomen etc zijn. Ben bang dat ik continue mijn menstruatie de schuld zou geven.

1 like

Klinkt ideaal. Heb je gewoon alles in 1 keer gehad

2 likes

Wow, dat klinkt als een goed systeem. Zeker omdat je ook een SOA kan hebben, en je er niets van merkt.

Ik ben nog niet gegaan. Had de afspraak staan, en toen meldden ze op het allerlaatst dat het niet kon als je korter dan een half jaar geleden bevallen bent :thumbsup: half augustus mag ik wat dat betreft weer. Zie er wel tegenop, maar ik wil het zeker wel laten doen.

@Falafel

Ja het was echt een heel goed systeem. Ze deden er ook super chill over. De eerste keer vond ik het wel eng, was 21 en in Nederland is het pas een ding vanaf 30. Maar ze zeiden inderdaad ook van ja als we een uitstrijkje doen is het net zo makkelijk om een beetje extra te nemen en een soa test te doen. Vond het echt fijn dat het daar best wel laagdrempelig was.

Ik heb zo’n zelftest gedaan. Zag het echt niet zitten om het bij de huisarts te laten doen.

3 likes

Ik krijg mn uitnodiging volgend jaar en denk dat ik dan gewoon ga (waarom niet) . Zie verder eigenlijk totaal niet op tegen het uitstrijkje zelf, omdat ik al eens een spiraal heb laten zetten. Dus als ik het daarmee vergelijk valt het wel mee haha

Ik ben gegaan, en ik vond het vreselijk. Het lukte maar niet om te ontspannen, en na afloop was daardoor de vraag of er genoeg afgenomen was. Gelukkig was dat zo en was er niks aan de hand.
Pas achteraf hoorde ik over een thuistest, die overweeg ik wel voor de volgende keer. Maar ik vind het wel belangrijk om sowieso de test te doen.

Ja het testen zelf vond ik ook wel belangrijk. Ik kreeg trouwens ook echt supersnel de uitslag van die zelftest, en vond die heel gemakkelijk om te doen.

1 like

Ik moet echt eens een afspraak maken. Ik vergeet het steeds, maar dat is vet dom.

Ik heb het wel laten doen. Enorm vervelende ervaring. Vriendin heeft daar beneden wat uitdagingen en heeft er voor gekozen om de zelftest te doen.
Ze vond hem erg prettig en was in 3 minuten klaar.

Ik heb hem gehad en vond het een ingreep van niks eigenlijk. Vind bloed afnemen vervelender!

Laat het wel doen, en een tip: beetje persen/wegduwen die handel. Dat lijkt tegenstrijdig maar dat helpt je juist!

1 like