RIVM: jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Had mijn brief van een paar jaar geleden toevallig net gevonden met opruimen. Heb een zelftest aangevraagd voor het gemak.

2 likes

Ik moet (bijna jaar later) nog maar de huisartsenpraktijk is nu dicht wegens vakantie komende tijd. En had afgelopen jaar andere voor mij belangrijker dingen aan mijn hoofd dan deze test. Maar ik ga het wel nog doen.

Domme vraag waarschijnlijk, maar als je een uitstrijkje laat maken wordt je baarmoedermond geopend door de eendenbek toch? Voel je dat dan ook IN je baarmoeder of alleen de baarmoedermond?
Ik word al helemaal naar van het idee alleen.

1 like

Ik mag nog niet maar wil wel graag al

Je stopt je tampons toch niet in je baarmoeder(mond)…? Of begrijp ik je nu verkeerd?

2 likes

Nee een tampon zit tegen de baarmoedermond aan, niet in de baarmoeder. Ik vraag me dus eigenlijk af of je gevoel hebt in je baarmoeder haha

1 like

Baarmoederhalskanker (waarvoor het uitstrijkje is) krijg je in principe alleen via HPV en dat krijg je weer via seksueel contact (ongeacht of het veilig was of niet, want ook als je een condoom gebruikt kun je besmet raken met HPV)

2 likes

Omg dat borsteltje :sob: Lijkt net zo’n ragding voor tussen je tanden. Ik ben hier echt nog niet klaar voor, gelukkig nog 3 jaar wachten.

6 likes

Er is niks engs of pijnlijks aan het maken van een uitstrijkje… Er wordt een speculum met wat glijmiddel ingebracht zodat ze zicht krijgen op de baarmoedermond en vervolgens halen ze wat cellen weg. Het kan wat onaangenaam voelen maar heel pijnlijk zal het echt niet worden!

1 like

Ik heb de rest van het topic nog niet gelezen, dat ga ik zo doen, maar ik wil vast reageren. Ik ben wel gegaan. En maar goed ook.

Mijn verhaal staat ook in het uitstrijkjestopic, maar ik weet niet of iedereen dat kan lezen dus daarom even kort mijn verhaal. Een maand of 9 ben ik voor het bevolkingsonderzoek voor het eerst naar de huisarts gegaan (direct na de oproep). Na een week kreeg ik te horen dat ik het HPV virus had. Na ruim een half jaar ben ik weer gegaan en toen bleek dat ik al PAP3b had (ernstig verontrustende cellen). Na nader onderzoek (biopten) bleek dat ik voorstadium 3 van baarmoederhalskanker had en dat dit direct moest worden verwijderd. Helaas in mijn geval operatief, omdat de cellen zich dieper in de baarmoedermond bevonden. Vandaag heb ik gehoord dat mijn operatie geslaagd is, ze hebben alles kunnen weghalen. Ik sta nog wel onder strenge controle, maar daar ben ik alleen maar blij om.
Ik begrijp ook niet zo goed dat er vrouwen zijn die niet gaan. Ja, het is vervelend om even met je benen wijd bij de huisarts(assistente) te liggen, maar het is nog veel vervelender (understatement) als blijkt dat je (een voorstadium van) baarmoederhalskanker hebt.
Ik ben in ieder geval blij dat ik direct ben gegaan. Had ik dat niet gedaan, en was ik later gegaan, dan had ik misschien wel kanker gehad.

28 likes

Het was hieronder al uitgelegd, maar om te verduidelijken het was niet alleen als je anticonceptie ging halen. Vanaf 20 was het elke 2-3 jaar, dus als je geen anticonceptie kwam halen zou je alsnog regelmatig moeten gaan. Maar als je dus wel anticonceptie kwam halen deden ze de uitstrijkje + soa-test.

Volstrekt begrijpelijk. Zo ben ik ook nu.
Ik heb een vriendin die vorige maand 30 is geworden. Ze kent mijn hele verhaal, maar ik denk dat het haar heeft afgeschrikt en dat ze daarom niet is gegaan. Ik heb haar net een foto van het nieuwsbericht uit de beginpost gestuurd en haar op het hart gedrukt om echt te gaan. Het kan ineens te laat zijn. Hoe eerder je erbij bent hoe beter.

Nu ben ik momenteel ook wel een beetje een emo hoor. Ik jank superveel, maar bij mij is het allemaal pas net gebeurd (conisatie) en ik was zo nerveus daarvoor. Gelukkig heb ik vanmorgen goed nieuws gehad, maar alsnog ben ik een enorme jankerd vandaag, haha.

3 likes

Maar wat zijn die klachten dan, weet jij dat?

Nee moet nog een keer een afspraak maken maar ik heb echt een hekel aan naar de huisarts gaan

Ik word deze maand 30 en als ik de oproep binnen heb ga ik ook zeker een afspraak maken. Geen twijfel over

Gewoon alsof je gepenetreerd wordt? Dat is dan toch ook subjectief…
Ik vind het jammer dat er veel vrouwen zijn die niet gaan omdat ze bang zijn, en daarom juist probeer ik duidelijk te maken dat het niet veel voorstelt.

Ik heb vorig jaar een baarmoederhalskanker onderzoek gehad omdat ik klachten had (bleek niks gelukkig). De hele mikmak gehad, van uitstrijkjes tot inwendige echo’s. Het viel me allemaal zo erg mee dat ik er nu helemaal niet meer mee zit als het mijn beurt is om te gaan. Het voelt inderdaad gewoon allemaal hetzelfde als penetratie (voor mij dan). Niet geweldig als je niet opgewonden bent natuurlijk haha maar verder vond ik er echt niets pijnlijks aan!

Oh ik heb weleens uitstrijkjes en inwendige echo’s gehad en vond die ook geen probleem. Ook niet toen ik indertijd zelfs moeite had een tampon in te krijgen. Het is belangrijk dat je je spieren ontspant dus het helpt als je er niet te gestresst over raakt. Ja leuk is anders maar de dokter doet voorzichtig en het is zo over. Ik kan me voorstellen dat het heftig is voor mensen die ervaringen hebben met seksueel geweld of vaginisme etc! Maar als je die associaties niet hebt moet je gewoon even doorbijten voor je gezondheid.

3 likes

Ben in januari 30 geworden en heb dus ook al zo lang een brief thuis liggen. Nooit van gekomen en vind het een naar idee. Maar nu met dit verhaal ga ik volgende week een afspraak maken.

5 likes

In Italië krijg je je eerste oproep met 25, dus ik heb pas net mijn eerste gehad via bevolkingsonderzoek. Ik had al een uitstrijkje gehad toen ik 19 was* dus ik wist wat op me te wachten stond, maar ik vond het alsnog positief verrassend: het is zo snel en pijnloos! Ik kan me voorstellen dat het onprettig kan zijn voor sommigen, maar het valt echt heel erg mee (en ik ben iemand die nog nooit succesvol een tampon heeft ingebracht… haha)!

*Het wordt hier heel erg aangeraden om naar de gynaecoloog te gaan voor een routine-onderzoek zodra je seksueel actief bent. Een uitstrijkje hoeft dan zeker niet, maar mijn gynaecologe vroeg of ik het wilde en de brave hypochonder in mij vond het wel een goed idee. Ik had destijds best wat problemen met het ontspannen van mijn bekkenbodemspieren, maar het was alsnog geen traumatische ervaring. Een goede dokter weet je echt gerust te stellen!

1 like